دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

حسینیه جماران یکی از بناهای قدیمی این محله است که بیش از ۱۷۰سال از قدمت آن می‌گذرد. این حسینیه در دو طبقه، به مساحت هشتصدمترمربع، متصل به بیت امام خمینی(س) است. قدمت این حسینیه به سال ۱۲۳۷ می‌رسد.

حسینیه امام

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: سیدابراهیم امام‌جمارانی از اجداد سیدمهدی امام جمارانی برای مراسم مذهبی و اقامه نماز آن را وقف کرد و در سال ۱۳۵۵ سیدمهدی امام‌جمارانی با کمک اهالی جماران آن را بازسازی کرد. پس از آنکه حسینیه جماران در اختیار بیت امام خمینی(س) قرار گرفت، به دلیل مسائل امنیتی و حفاظتی، برگزاری برنامه‌ها و مراسم مذهبی عمومی اهالی جماران در آن امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل، امام‌جمارانی حسینیه دیگری را با مساحت هزارمتر در سه طبقه و با استحکامات قابل قبول زمان جنگ احداث کرد که در سال ۱۳۶۴ به پایان رسید و حسینیه شماره دو نامیده شد.

تکیه‌ای قاجاری که معروف‌ترین حسینیه شد

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از آن زمان به بعد برگزاری مراسم مهم ‌ترحیم، مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی و نیز مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(س) در این حسینیه برگزار می‌شود. ابتدای شکل‌گیری محله جماران به ۲بخش بالا و پایین تفکیک شد. اهالی و ساکنان اطراف تهران این محله‌ها را با نام دو کوچه می‌شناختند. جماران بالا با کوچه خسیل و جماران پایین با کوچه هلستون شناخته می‌شد.

جالب است بدانید که امروز نشانی از کوچه هلستون و کوچه خسیل باقی نمانده، اما هنوز هم تکیه بالا و تکیه پایین جماران برای ساکنان قدیمی محله، یادگاری‌هایی ارزشمند از روزگار گذشته‌اند. عباس عرفاتی می‌گوید: «وقتی هنوز ساخت‌وسازها در جماران رونق نگرفته و محله شبیه یک روستای ییلاقی بود، اهالی قدیمی جماران دو تکیه در محله بنا کردند. تکیه بالا که در دوره قاجار ساخته شده و در دهه ۲۰ بازسازی شد، همان تکیه‌ای است که بعدها با ورود امام خمینی(ره) به محله، دوباره تعمیر شد و حسینیه جماران نام گرفت و دیگری تکیه پایین جماران که آن هم همچنان پابرجاست و از مراسم مذهبی جمارانی‌ها میزبانی می‌کند.»

تکیه‌ای قاجاری که معروف‌ترین حسینیه شد

اگرچه دیگر جماران شباهت زیادی به یک روستای ییلاقی ندارد و کوچه‌ها و خیابان‌هایش سر و شکل شهری به خود گرفته‌اند، اما مسجدی که در دوره قاجار و در مرز میان محله‌های بالا و پایین جماران ساخته شد و اکنون در کوچه نیایش میزبان مراسم مذهبی اهالی است، خاطرات جماران بالا و پایین را برای آنها تازه نگه می‌دارد. از سوی دیگر، مسجد جامع جماران که در مرز میان جماران بالا و پایین ساخته شده بود در دهه ۷۰ توسط «سیدحسن هاشمی‌اولیا» بازسازی شد و یادآور روزگاری است که جماران به ۲ بخش بالا و پایین تقسیم می‌شد.

نام: حسینیه امام

ویژگی: محل ملاقات‌های عمومی امام با مردم

کد خبر 831757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha