باغ امیرسلیمانی به دوران قاجار تعلق دارد و یکی از زیباترین بناهای تاریخی این دوره محسوب می‌شود. امیرمصطفی امیرسلیمانی (مشیرالسلطنه)، فرزند عضدالملک، از اعیان تهران و رئیس ایل قاجار بود.

باغ امیرسلیمانی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: او در سال ۱۳۲۲ نزد جناب حاج شیخ عبدالله حائری، ملقب به ‌سالارالسلطان شد. او در سال ۱۳۳۲ در دوره دوم مجلس سنا به سناتوری تهران منصوب و تا اسفند ۱۳۳۵ به مدت سه سال در این سمت فعالیت می‌کرد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

فرهنگسرای امام خمینی(ره) در باغ تاریخی امیرسلیمانی

عباس عرفاتی، از ساکنان قدیمی جماران، در باره این باغ قدیمی می‌گوید: «این باغ بسیار درندشت و زیبا بود و آشپزخانه بزرگی هم داشت. به خوبی به خاطر دارم زمانی‌ که خود مشیرالسلطنه در باغ حضور داشت و اهالی برای تفریح به این محدوده می‌رفتند، آنها را دعوت و پذیرایی می‌کرد. همچنین امیرسلیمانی هم در این باغ سکونت داشت.»

باغ امیرسلیمانی، واقع در خیابان امیرسلیمانی محله جماران، یکی از معدود باغ‌های باقیمانده در منطقه شمال شهر تهران است که وسعتی در حدود دو هکتار دارد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این باغ که آن را از دیگر باغ‌های به‌جامانده در تهران متمایز می‌کند، محل قرارگیری آن در منطقه کوهپایه‌ای است که باعث به وجود آمدن بستری شیبدار برای آن شده و این باغ را از باغ‌ها مسطح جدا می‌کند و در گروه باغ‌های پلکانی قرار می‌دهد.

از ویژگی‌های باغ امیرسلیمانی می‌توان به خانه قدیمی با معماری اوایل دوره پهلوی، قرارگیری ساختمان در یک‌سوم میانی زمین، قرارگیری عناصر اصلی نظیر عمارت اصلی باغ و آب‌نماها در محور اصلی باغ، وجود هندسه منظم در کاشت گیاهان و کاشت ردیفی درختان کاج اشاره کرد. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با خرید این باغ، مرمت و احیای آن را در هیئت یک باغ ایرانی همراه با نمایش تجلی‌های باغ ایرانی در فرهنگ و هنرهای ایرانی و اسلامی در دستور کار قرار داده است.

فرهنگسرای امام خمینی(ره) در باغ تاریخی امیرسلیمانی

اکنون در این باغ دلگشا فرهنگسرای امام خمینی(ره) راه‌اندازی شده است. این بنا توسط شهرداری تهران و در راستای طرح ساماندهی جماران خریداری و ساختمان قدیمی آن بازسازی و به‌عنوان فرهنگسرای امام(ره) مورد استفاده قرار گرفته است. این فرهنگسرا محلی برای معرفی دیدگاه‌های حضرت امام و فضایی برای تبادل افکار و آرای اندیشمندان و دلسوزان در حوزه‌های مرتبط با امام و رهبری است. این مکان فرهنگی جنب حسینیه شماره ۲ جماران واقع شده است.

کد خبر 831749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha