سردار قاسم صادقی، رزمنده لشکر ۲۷ محمدرسول الله(ص) معتقد است این تیپ به پیشنهاد حاج احمد متوسلیان به عنوان تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) نام‌گذاری شد. عدد ۲۷ نیز به مناسبت ۲۷ رجب روز مبعث حضرت پیغمبر انتخاب و در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۳۶۰ تیپ محمد رسول الله نامگذاری شد.

سردار صادقی تیپ محمد رسوال الله

همشهری آنلاین: سردار قاسم صادقی، رزمنده لشکر ۲۷ محمدرسول الله(ص) معتقد است این تیپ به پیشنهاد حاج احمد متوسلیان به عنوان تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) نام‌گذاری شد. عدد ۲۷ نیز به مناسبت ۲۷ رجب روز مبعث حضرت پیغمبر انتخاب و در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۳۶۰ تیپ محمد رسول الله نامگذاری شد. او در ادامه توضیحات بیشتری از چگونگی تشکیل تیپ محمدرسول الله (ص) با تلاش حاج احمد متوسلیان و افتخار آفرینی‌های آن می گوید.

راز نام لشکر 27 و عید مبعث چه بود؟ | حاج احمد دنبال وحدت شیعه و سنی بود!

ماجرای تشکیل تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) در روز مبعث پیامبر

حاج احمد متوسلیان در بخشی از صحبت هایش به راز نامگذاری تیپ به نام حضرت محمد(ص) و عمق ارادتش به ساحت این حضرت چنین گفته بود: «اسم تیپ را گذاشتیم تیپ محمد رسول‌ اللَّه ‌(ص)، اولاً این اسم اعتقاد ما را به مکتب و سنت حضرت رسول نشان می دهد. به این معنا که ما رزمندگان تیپ، حضرت محمد(ص) را به عنوان خاتم الانبیاء و بزرگترین رسول خداوند می ‌شناسیم و به ایشان اعتقاد داریم. چرا که ایشان شاخص وحدت بین تمام مسلمانان هستند و این نام به این خاطر برای تیپ ما انتخاب شد. البته این نامگذاری یک زمینه قبلی هم داشت و آن عملیاتی بود که توسط ما در مناطق مریوان و پاوه انجام شد و نام آن محمد رسول ‌اللَّه (ص) بود. در حدود دو سالی که در کردستان بودم با اهل تسنن زندگی کردم. حضرت محمد (ص) عامل وحدت بین ما و اهل تسنن بود. سومین دلیل، احترام به ساحت مقدس حضرت محمد (ص) است. هر زمان نام ایشان می‌آید صلوات می‌فرستیم. نام تیپ را محمد رسول الله (ص) گذاشتم که اگر روزی زنده نبودم هر شخصی که نام تیپ را می‌شنود صلوات فرستاده و ثوابش برای من نیز نوشته شود.»

راز عدد ۲۷!

البته حاج احمد با آن روحیه لطیف خود، فلسفه ‌ای هم برای شماره این تیپ یعنی عدد ۲۷ فرض کرده بود: «... عدد دو را که از هفت کسر کنی، میماند پنج، به نیت پنج تن آل‌ عبا. عدد دو را که با عدد هفت جمع ببندی، می ‌شود نُه یعنی تسعة المعصومین مِن وُلدِ الحسین. حالا اگر تو این عدد دو را با عدد هفت ضرب کنی، حاصل آن می شود چهارده، به نیت ۱۴ معصوم (ع) اگر اعداد را بر عکس کنید می‌شود ۷۲ شهید کربلا!»

راز نام لشکر 27 و عید مبعث چه بود؟ | حاج احمد دنبال وحدت شیعه و سنی بود!

فعالیت گردان های سپاه پیش از آغاز جنگ تحمیلی

پیش از جنگ، سپاه در مجموعه هایی به عنوان «گردان» فعالیت می کرد که تهران دارای ۹ گردان بود. در هر گردان ۱۰۰ الی ۲۰۰ رزمنده مشغول به خدمت بودند که این افراد ابتدا در پادگان های ولیعصر امام علی(ع) و ... آموزش های لازم را می گذراند. گردان ها وظایف متعددی از جمله حفاظت از حضرت امام (ره)، شخصیت ها، اماکن مهم همانند فرودگاه و دیگر نقاط حساس کشور، مبارزه با مواد مخدر در سیستان و بلوچستان، مبارزه با ضد انقلاب در سراسر کشور از جمله «خلق عرب» و و ضد انقلاب های کردستان را بر عهده داشتند. گردان‌های سپاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دائماً در رفت و آمد، ماموریت و درگیر با ضد انقلاب بودند. حاج احمد متوسلیان جز یکی از این گردان‌ها بود که به کردستان اعزام و پس از مدتی به عنوان فرمانده شهر مریوان منصوب شد.

تشکیل تیپ در سال نخست جنگ

با آغاز جنگ تحمیلی حاج احمد و همراهانش در منطقه مریوان باقی ماندند یک سال پس از آغاز جنگ عملیات آزادسازی ارتفاعات مریوان و سرکوبی ضد انقلاب در این منطقه را با عنوان عملیات محمد رسول الله(ص) را برگزار کردند. در همین ایام، عملیات ثامن الائمه برای آزاد سازی آبادان برگزار شد و این شهر از محاصره خارج و شهر بستان نیز آزاد شد. مدیریت سپاه پس از عملیات ثامن الائمه و فرار بنی صدر تصمیم به تشکیل تیپ گرفت که در ابتدا ۴ تیپ تشکیل داده شد که عمده اقدامات این تیم‌ها در جنوب کشور صورت می گرفت.

طرح گسترش سازمان سپاه و تشکیل تیپ تهران

در آن مقطع محسن رضایی فرماندهان قدر سراسر کشور را شناسایی کرد تا بتواند «طرح گسترش سازمان سپاه» را اجرایی کند؛ در این شناسایی حاج احمد متوسلیان از مریوان، حاج همت از پاوه و آقای شهبازی شناسایی شدند که به این سه نفر گفته شد که باید تیپ تهران را تشکیل دهند. این سه نفر در خانه‌ای نزدیک اندیشمک جلسه ای برگزار کردند که در این جلسه حاج احمد متوسلیان به عنوان فرمانده تیپ تهران، شهید شهبازی به عنوان معاون و شهید همت به عنوان رئیس ستاد و پشتیبانی انتخاب شدند. همچنین نام این تیپ به پیشنهاد حاج احمد متوسلیان به عنوان تیپ ۲۷ محمد رسول الله نام‌گذاری شد. عدد ۲۷ نیز به مناسبت ۲۷ رجب روز مبعث حضرت پیغمبر انتخاب شد و در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۳۶۰ تیپ محمد رسول الله نامگذاری شد.

سازماندهی نیروهای تهرانی در دوکوهه

وی اظهار کرد: عمده افراد اعزامی از تهران به جنوب و جبهه در تیپ محمد رسول الله(ص) سازماندهی می شدند. حاج احمد متوسلیان با درایت، فرماندهی و نفوذ کلامی که داشت اعضای رسمی و بسیجی مشغول به کار در تیپ محمد رسول الله را در دوکوهه سازماندهی می کرد و پس از آن با تشکیل گردان ها و برگزاری دوره‌های آموزشی، تمرینی، ورزشی و کلاس‌های آموزشی، عقیدتی، سیاسی منجر به تشکیل تیپ قدرتمندی شد.

دستاورد تیپ بچه های تهران در فتح المبین

یکی از محورهای سخت عملیات فتح المبین به تیپ ۲۷ محمدرسول الله(ص) واگذار شد که با تدبیر و فرماندهی حاج احمد و دیگر فرماندهان گردان با یک کار خارق‌العاده‌ای به عقبه دشمن دسترسی پیدا کردند و توپخانه دشمن با بیش از ۸۰ توپ دور بر از را آن خود کردند؛ زمانی که این خبر به فرماندهی کل سپاه رسید با تعجب بیان کرده بود که چطور آنها توانستند ۱۵ کیلومتر در عمق خاک دشمن بروند. با دسترسی به توپخانه دشمن لوله‌ها را به سمت دشمن کج می کنند؛ لذا خط دشمن در عملیات فتح المبین شکسته شد و توانستیم در این عملیات زمین های اشغالی‌مان را پس بگیریم و این دستاورد تنها با درایت حاج احمد متوسلیان و دیگر فرمانده های او از جمله شهید شهبازی، شهید زمانی، شهید عباس کریمی، شهید عباس ورامینی و دیگر شهدا به دست آمد.

راز نام لشکر 27 و عید مبعث چه بود؟ | حاج احمد دنبال وحدت شیعه و سنی بود!

نقش حاج احمد و نیروهایش در به اسارت درآمدن ۱۶ هزار عراقی

در عملیات آزادسازی خرمشهر که به عملیات الی بیت المقدس معروف است، حاج احمد متوسلیان نقش مهمی را ایفا کرد. در این عملیات دور زدن شهر بر عهده تیپ محمد رسول الله(ص) واگذار شد که این تیپ از جاده اهواز به سمت خرمشهر درگیری تن به تن با دشمن رخ داد که در این درگیری چندین فرمانده حاج احمد متوسلیان به شهادت رسیدند، اما در نهایت موفق شدند به پشت دشمن دسترسی پیدا کنند که این یکی از موفقیت های بزرگ حاج احمد و فرمانده های گردان او بود زیرا در این عملیات ۱۵ الی ۱۶ هزار نفر عراقی در شهر خرمشهر و اطراف آن را به اسارت درآورند.

اسارت حاج احمد و فرماندهی حاج همت

پس از آزادسازی خرمشهر شورای عالی دفاع، کمک به مردم مستضعف سوریه را در دستور کار خود قرار داد لذا فرماندهی کل سپاه تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) را به سوریه اعزام کرد و ابتدا با حافظ اسد به توافق اولیه رسیدند و در پادگان ها شروع به کار کردند که با فرمان حضرت امام این افراد به کشور بازگشتند چرا که امام(ره) فرمودند که راه قدس از کربلا می گذرد. حاج احمد متوسلیان پس از این فرمان به تهران بازمی گردد و برای ساماندهی نیروهای باقیمانده در سوریه به آنجا باز می گردد که در تاریخ نهم تیرماه سال ۶۱ حاج احمد متوسلیان به همراه سه نفر دیگر در این منطقه به اسارت گرفته می شوند و فرمانده سپاه حاج همت را به عنوان فرماندهی تیپ محمد رسول الله(ص) انتخاب می کند.

کد خبر 831268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha