دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: با وجود آن‌که در سفر استانی دولت به کردستان برای اجرای 19 طرح معدنی 450 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده بود؛

اما با گذشت یک سال به رغم وجود ذخایر غنی معدنی در استان ، حتی یک میلیارد تومان هم جذب نشده است. عبدالجبار کرمی، نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اصل 44 قانون اساسی که بر واگذاری‌های بخش دولتی به بخش خصوصی تاکید دارد، اظهار می‌دارد: اجرای این اصل در کردستان چندان امکان پذیر نیست؛ چرا که بخش خصوصی بومی توان سرمایه‌گذاری در حد بالا راندارد.

کرمی در خصوص ورود سرمایه‌داران غیربومی برای سرمایه‌گذاری در استان، می‌گوید: دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها با بخش‌های غیربومی همکاری لازم را ندارند و این رفتار دافعه ایجاد کرده و مانع سرمایه‌گذاری دیگران نیز می‌شود و دیگر کسانی را که قصد ورود به این عرصه و استان را دارند نیز پشیمان می‌کند.

نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به معادن غنی استان، تصریح می‌کند: در طرح آمایش معدن در سال 87، قرار شد 450 میلیارد تومان اعتبار به 19 طرح معدنی اختصاص یابد؛ اما تاکنون یک میلیارد تومان هم تخصیص نیافت.

وی از غیرکارشناسی بودن برخی طرح‌های استانی گلایه می‌کند و می‌گوید: طرح ایجاد کارخانه تولید کلسی تونین با ظرفیت 120 هزار تن در استان داده شده بود که این میزان 3 برابر مصرف دنیا است و به دلیل آن که طرح آن غیرکارشناسی بود و توجیه نداشت، هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری در آن نشد.

کرمی به وضعیت بیمار اقتصاد کشور اشاره می‌کند که بخش اصلی آن به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی درست است.

وی می‌گوید: اقتصاد بیمار کشور، با تزریق پول، بیمارتر شده و تنها راه دولت برای برون‌رفت از این وضعیت، اصلاح نظام بانکی کشور بود؛ اما نظر دولت غیر از این است.

نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که وضعیت معیشتی مردم به سختی می‌گذرد و قفل بانک‌ها آن را سخت‌تر کرده است، می‌گوید: در شرایطی که بانک‌ها  اعتباراتی را پرداخت کرده‌اند که قابل وصول نیست، مطالباتشان معوق مانده و از سوی دیگر مبالغ  فراوانی به بنگاه‌های زودبازده تعلق گرفت که منابع بانک‌ها را خالی کرد، اکنون برخی برای دریافت 200 هزار تومان 19 ماه است که زندگی شان معطل مانده است.

وی میزان اشتغالزایی در این استان طی چند سال اخیر را خوب توصیف نمی‌کند و می‌افزاید: بخش خصوصی استان بسیار ضعیف است و برای ماندگاری نیازمند اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی است؛

اما در شرایطی که بانک‌ها تسهیلاتی پرداخت نمی‌کنند، بخشی از واحدهای تولیدی ورشکست شده و آماری به بیکاران قبلی اضافه می‌کنند که موجب منفی شدن اشتغالزایی استان شده است.

کرمی نرخ بیکاری استان را 20 تا 25 درصد اعلام می‌کند و درخصوص تاثیر بنگاه‌های زودبازده در ایجاد اشتغال در استان کردستان می‌گوید: ایجاد اشتغال آن هم در بخش تولید بسیار هزینه بر است. در شرایطی که نمی‌توان با 40 میلیون تومان ایجاد شغل کرد، چطور می‌توان با 3، 4 میلیون تومان انتظار داشت اشتغالزایی صورت بگیرد.

کد خبر 83118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز