کریدور زمینی ایجادشده از سوی ۳کشورعربی به‌نفع اسرائیل، جایگزین دریای سرخ شده است.

دوبی - دبی

همشهری آنلاین: همزمان با روزهایی که نیروهای مقاومت منطقه‌ای به‌عنوان تنها تکیه‌گاه نظامی مردم فلسطین در حال فشار میدانی و نظامی به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت و بمباران نوار غزه هستند، برخی شیوخ عربی در برج‌های شیشه‌ای دوبی امارات و منامه بحرین مشغول حساب و کتاب ارسال کالا از مسیر زمینی به مناطق اشغالی فلسطین هستند. کلید خوردن کریدور زمینی حمل کالا به اسرائیل همزمان با اختلال دسترسی صهیونیست‌ها از مسیر دریایی به دلیل به‌دست گرفتن کنترل دریای سرخ از سوی نیروهای مقاومت یمن صورت می‌گیرد. «محمد حسن سویدان»، کارشناس خاورمیانه در وبگاه کرادل می‌نویسد که این دولت‌های عربی و مسلمان هستند که به‌رغم مواضع عمومی خود در حمایت از غزه، اما کالاهای مورد نیاز را در قفسه فروشگاه‌های اسرائیل می‌چینند.

جزئیات کریدور زمینی به نقل از منابع عبری

وبگاه عبری زبان «والا نیوز» در گزارشی با اشاره به اینکه کریدور زمینی به‌عنوان جایگزین دریای سرخ برای کمک به اسرائیل وارد عمل شده است، جزئیات بیشتری از این پروژه را فاش کرده است:

مسیر چند هزار کیلومتری: کریدور زمینی از بندر دوبی بعد از عبور از کشورهای عربستان و اردن به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد. مسیر دوبی تا فلسطین اشغالی ۲۵۵۰کیلومتر است که حدود ۴روز به طول می‌انجامد و از بحرین این فاصله ۱۷۰۰کیلومتر بوده و ۲ روز و۷ساعت زمان نیاز دارد.

هزینه بیشتر: این کریدور زمینی ۱.۲دلار برای هر کیلومتر هزینه دارد که کمی از ترابری دریایی در روزهای عادی گران‌تر است اما در حال حاضر ارزان‌تر از آن محسوب می‌شود. درواقع مسیر جدید زمینی در وضعیت فعلی به کاهش ۸۰درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل در مقایسه با هزینه‌های حمل‌ دریایی منجر می‌شود.

طراحی اپلیکیشن: مقامات مسئول در تل آویو اپلیکیشنی به‌نام تراک نت را ایجاد کرده‌اند و از این روش قصد دارند کامیون‌داران و نیازمندان به خدمات حمل زمینی را ترغیب به استفاده از بنادر دوبی به‌عنوان جایگزینی برای ترابری دریایی از طریق دریای سرخ کنند.

شروع کار: طی چند هفته گذشته همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها در دریای سرخ، ۱۰کامیون به‌عنوان پیشقراول پروژه ترانزیت زمینی بعد از بارگیری در بنادر خلیج‌فارس راهی سرزمین‌های اشغالی شدند.

همکاری دوجانبه امارات- اسرائیل: انتقال کالای زمینی در چارچوب قرارداد همکاری‌ای است که رژیم صهیونیستی با شرکت خدمات لجستیکی امارات Puretrans FZCO و بهره‌برداری بندر دوبی DP WORLD به امضا رسانده تا از این طریق خط ترابری کالا از کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس به بندر حیفا و برعکس برقرار شود.


بیشتر بخوانید:

روایت ۱۲۰روز مقاومت حزب‌الله

تصاویر باورنکردنی غزه قبل و بعد از جنگ


کریدور سیاسی

اگرچه کریدور زمینی بندر دوبی امارات به بندر حیفا دراسرائیل دارای کارکرد اقتصادی است، اما این مسائل سیاسی است که در پیش‌زمینه این مسیر ترانزیتی قرار دارد:

چراغ سبز شیوخ عربی به حاکمان عبری: جنگ علیه غزه باعث شده بود تا صهیونیست‌ها نگران روابط سیاسی خود با اعراب اماراتی و بحرینی شوند، اما اکنون راه‌اندازی مسیر زمینی از دوبی باعث شده تا صهیونیست‌ها این پیام را دریافت کنند که حتی در بدترین شرایط جنگ و غیرانسانی‌ترین بمباران علیه مردم فلسطین، همچنان می‌توانند روی حاکمان سازشگر عربی حساب باز کنند.

تلاش برای دور زدن چین: مسیر زمینی دوبی به حیفا می‌تواند برخی دیگر از اهداف اشغالگران صهیونیستی در زمینه رونق دادن بندر حیفا را نیز برآورده کند. رونق حیفا همان هدفی است که آمریکایی‌ها تلاش دارند تا به‌عنوان مسیر جایگزین طرح جاده جدید ابریشم چین دنبال کنند و اکنون اسرائیل با به راه انداختن مسیر دوبی- حیفا جا پای آمریکا در منطقه برای به حاشیه کشاندن مسیرهای اقتصادی مورد نظر چین گذاشته‌ است.

ادغام اقتصاد اسرائیل در منطقه: مسیر دوبی- حیفا امکان ادغام سیاسی اسرائیل در اقتصاد منطقه را نیز سبب خواهد شد، اما مهم‌تر از همه تردیدها درباره موفقیت این مسیر است و بسیاری با دیده شک به رونق مسیر زمینی دوبی- حیفا و برآورده شدن اهداف سیاسی تل‌آویو نگاه می‌کنند.

رویای خام

باتوجه به برخی نظرات کارشناسی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که احتمال موفقیت مسیر زمینی دوبی- حیفا چندان زیاد نیست. «نحاد اسماعیل»، کارشناس امور اقتصادی به العربی الجدید می‌گوید که با وجود خوش‌بینی اسرائیل و اجرای آزمایشی مسیر زمینی اما بعید است که این مسیر از دیگر کریدورهای تجاری موجود پیشی بگیرد؛ چون کانال سوئز همچنان کریدور اقتصادی مهم جهان برای حمل‌ونقل میلیون‌ها بشکه نفت و هزاران تن گاز و سایر کالاهاست.

کد خبر 830895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha