دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
۲ نفر

هدست ها یا عینک های واقعیت مجازی ایده جدیدی نیستند، اما آنچه آنها را روز به روز جذاب ترمی کند، قابلیت های جدید آنهاست.

هدست

شاید اولین باری که این ابزار در مسیر اجرایی قرار گرفت به دهه ۸۰ میلادی و شاید قبل تر از آن برگردد. این هدست ها می توانند آنقدر ساده باشند که صرفا با آنها فیلم های سه بعدی دید و تا حدی می توانند پیشرفته باشند که در عملیات های نظامی کاربرد داشته باشند. هدست های واقعیت مجازی اکنون کاربردهای زیادی دارند. زمانی که متاورس به عنوان فناوری آینده معرفی شد، ارتباطات از طریق هدست های واقعیت مجازی شکل دیگری پیدا کرد. دیدن تصویر هولوگرامی فردی که کیلومترها از شما دورتر است و صحبت با او به طوری که انگار در چند قدمی شما قرار دارد بسیار هیجان برانگیز است. حتی بعضی شرکت ها تا جایی پیش رفته اند که تصویر هولوگرامی عزیزان درگذشته را بازسازی می کنند تا مثلا والدین بتوانند فرزند خود را که در سانحه یا بر اثر بیماری از دنیا رفته ببینند و با او صحبت کنند. این هدست ها ممکن است در آینده بتوانند به نابینایان و ناشنوایان کمک کنند تا از بعضی محدودیت ها عبور کنند. هدست های واقعیت مجازی در آموزش، ارتباطات، سرگرمی، جراحی ها و تشخیص های پزشکی، کمک به بهبود کار کارکنان یک شرکت، عملیات های پیچیده نظامی و بسیاری از امور دیگر نقش آفرینی می کنند. این گزارش ویژگی های چند نمونه از هدست های موجود را تشریح می کند.

نمایش رویایی گوگل

هدست واقعیت مجازی Daydream View پس از آن از سوی گوگل به بازار معرفی شد که پیش از آن این شرکت هدستی به نام Cardboard را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. هدست «دی‌دریم ویو» لنزهای قابل قبولی دارد و کنترل از راه دور دارد. این هدست با اینکه از سوی گوگل معرفی شده و قاعدتا با سیستم عامل اندروید باید سازگار باشد، اما به گوشی های آیفون هم متصل می شود.

معرفی هدست های واقعیت مجازی | از بازی تا آموزش

روکش پارچه ای آن، باعث شده که حسی خوشایند به کاربران بدهد و قابل شستشو هم هست. ضد حساسیت بودن آن به خاطر روکش پارچه ای و وزن سبکش هم قابل توجه است. با این حال برای استفاده از این هدست باید موبایل خود را داخل آن قرار دهید.

هدست متا کوئست

شرکت متا سابقه زیادی در تولید هدست های واقعیت مجازی دارد و تاکنون چند نسخه از هدست واقعیت مجازی متا کوئست را به بازار عرضه کرده است.

معرفی هدست های واقعیت مجازی | از بازی تا آموزش

یکی از نسخه ها متا کوئست ۳ است که با ظرفیت‌های ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت در بازار عرضه شده است. این هدست مورد علاقه گیمرهاست و پیشرفت در طراحی، کیفیت بصری، رابط کاربری، میکس ریلتی و نکات مثبت دیگری دارد.

ویژن پرو اپل

اما این روزها هدست ویژن پرو اپل سر و صدای بسیاری کرده است. این هدست پیشرفته که در بازار ایران با قیمت های بالایی عرضه شده ویژگی های جذابی دارد.

این هدست اگرچه برای ارائه‌ی محتواهای واقعیت افزوده ساخته شده، اما کاربران به راحتی می‌توانند بین محتوای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی جابجا شوند. از ویژگی های جالب آن است که برای پیدا کردن آیکون اپلیکیشن ها فقط کافی است به آنها نگاه کنید و برای باز کردن یک اپ انگشت دست را تکان دهید. استفاده از فرمان های صوتی هم از دیگر جذابیت های آن است. پشتیبانی از بلوتوث هم از ویژگی های دیگر این هدست است.

دوربین‌های هدست می‌توانند حالات دست را بدون نیاز به بالا آوردن آن‌، شناسایی کنند. دوربین‌های استفاده شده در این هدست امکان ضبط ویدیوهای سه‌بعدی را فراهم می کنند تا هر موقع لازم بود آنها را ببینید.

معرفی هدست های واقعیت مجازی | از بازی تا آموزش

در بدنه‌ی هدست چندین دوربین و سنسور تعبیه شده که می‌توانند دقت بالایی در انجام وظایف ارائه کنند. شرکت زایس لنزهای مخصوص این هدست به وسیله شرکت زایس تولید شده و کیفیت آن به گونه ای است که افراد عینکی هم می توانند از آن استفاده کنند.

بعضی خبرها حاکی از این است که این هدست با قیمت هایی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در ایران عرضه می شوند. در حالی که این هدست ۳۵۰۰ دلار در بازارهای بین المللی عرضه می شود، بنابراین قیمت های اعلامی از طرف فروشنده های ایرانی بسیار زیاد است. ضمن اینکه کاربران باید به این موضوع توجه داشته باشند که در صورت وارد کردن رمز اشتباه، دیگر نمی توانند از این هدست استفاده کنند و حتما باید آن را به یک فروشگاه فیزیکی اپل ببرند تا رمزگشایی شود.

هدست ارزان قیمت

بعضی از هدست ها اما بسیار ارزان هستند، مانند هدست وی آر باکس. این هدست که برای انواع گوشی های موبایل ۳.۵ تا ۵.۵ اینچی مناسب است، ریموت کنترل سازگار با سیستم عامل های اندروید ،iOS و PC دارد.

معرفی هدست های واقعیت مجازی | از بازی تا آموزش

این هدست قابلیت تنظیم لنزها و فاصله کانونی برای ایجاد تصویری واضح تر دارد. همچنین بین لنز هدست و گوشی، یک لایه تلق محافظ به کار گرفته شده که ضد UV بوده و در استفاده‌های طولانی مدت، جلوی خستگی و آسیب رسیدن به چشم را می‌گیرد.

کد خبر 830880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha