انتشار عکس‌های جعلی خواننده زن آمریکایی در پلتفرم‌های تلگرام و ایکس جنجال فراوانی بوجود آورده که باعث خشم سیاستمداران آمریکایی از افسارگسیختگی فضای مجازی شد.

تیلور سوئیفت

به گزارش همشهری‌آنلاین، اخیرا اتفاقاتی در فضای مجازی رخ داده که موجب شکایت سیاستمداران آمریکایی شده است. در همین رابطه، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که انتشار هرزه‌نگاری‌های جعلی از «تیلور سوئیفت» خواننده زن در شبکه اجتماعی ایکس و شبکه پیام‌رسان «تلگرام» خشم سیاستمداران آمریکایی را به دنبال داشته است. این تصاویر غیراخلاقی ساختگی که با هوش مصنوعی تهیه شده‌اند نگرانی کاخ سفید را در بر داشته است.

در همین رابطه، «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز گفت:‌ «در حالی که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی تصمیم‌های مستقل خود را در مورد مدیریت محتوا می‌گیرند، ما معتقدیم که آن‌ها نقش مهمی در اجرای قوانین خود برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و تصویرسازی غیر توافقی و صمیمی از افراد واقعی دارند.»

این مقام دولتی آمریکا از اجرای سست قوانین در فضای مجازی نیز گلایه کرده است.

جعل تصاویر غیراخلاقی از تیلورسوئیفت کاخ سفید را هم عصبانی کرد + فیلم و جزئیات


تولید تصویرهای هرزه‌نگاری جعلی با استفاده از هوش مصنوعی، که «جعل‌عمیق» (Deepfake) نیز خوانده می‌شود، پدیده‌ای جدید نیست، اما کنشگران مدنی و قانون‌گذاران غربی نگران‌اند که در پی رواج استفاده از هوش مصنوعی، موجی مهارنشدنی از محتواهای زیان‌بار یا خطرناک تولید شود.

نگرانی از انتشار محتوای غیراخلاقی و جعلی به طور افسارگسیخته در فضای مجازی از جمله مواردی است که همواره از سوی مقامات کشورمان نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما هر گاه از این موضوع و تاثیرات اجتماعی آن در فضای مجازی صحبت می‌شود برخی از کاربران و رسانه‌ها فضای غیرواقعی را در غرب به تصویر می‌کشند که گویی شبکه های اجتماعی در این کشورها از آزادی کامل برخوردار است؛ اما آن روی سکه را مورد توجه قرار نمی‌دهند که کشورهای مختلف غربی از جمله آمریکا نیز نسبت به انتشار بسیاری از اخبار و محتوای جعلی و غیراخلاقی معترض هستند.

درواقع این افراد چنین تصوری را بوجود می‌آورند که در کشورهای غربی آزادی بی‌قید و بندی وجود دارد که به قوانین خاصی در آن حکم فرما نیست و سیاستمداران غربی نیز بر این رویه رضایت خاطر دارند.

در پی انتشار این تصاویر ساختگی کاخ سفید از مدیران رسانه‌های اجتماعی خواست تا قوانین جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و توهین‌آمیز را اجرا کنند.


شبکه اجتماعی ایکس که تحت مالکیت ایلان ماسک قرار دارد در بیانیه‌ای انتشار تصویرهای برهنه بدون رضایت صاحب عکس را ممنوع خواند و اعلام کرد که در برابر چنین اقدامی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید. بلافاصله پلتفرم «ایکس» جستجو برای نام این خواننده را مسدود کرده بود.

با شدت یافتن اعتراض‌ها در مورد انتشار هرزه‌نگاری جعلی از تیلور سوئیفت، شبکه ایکس گفت فعالانه همه تصویرها را شناسایی و حذف می‌کند و علیه حساب‌های عاملان انتشار این عکس‌ها اقدام لازم خواهد کرد.

همچنین نمایندگان کنگره آمریکا خواستار وضع قوانین بازدارنده جدیدی شده‌اند که هدف آنها جلوگیری از ساخت عکس یا ویدیوهایی است که با استفاده از فناوری جعل عمیق تولید می‌شود.

«جو مورل»، نماینده کنگره آمریکا نیز انتشار این موارد را «انزجارآور» خوانده و در بیانیه خود گفته باید ضمن «اقدام فوری و قاطع» برای جمع‌آوری این تصاویر «گام‌های ضروری» برای اقدام قانونی جهت جلوگیری از چنین پدیده‌هایی برداشته شود.

همه این جار و جنجال‌ها پیرامون انتشار چند عکس غیر اخلاقی در آمریکا بر اجرای مستحکم قوانین و همچنین وضع قوانین سفت و سخت پافشاری می‌کند. این درحالی است که وقتی خانواده‌ها و مسئولین کشورمان بر موضوع افسارگسیختگی و چارچوب گریزی در فضای مجازی انتقاد می‌کردند با استدلال دروغین آزادی‌های بی قید و بند در غرب مواجه و رانده می‌شوند و حتی بعضا با یک دوقطبی کاذب ایران و غرب مورد تمسخر قرار می‌گیرند اما ماجرای عکس‌های جعلی خواننده زن آمریکایی به خوبی نشان می‌دهد که فضای مجازی برای آمریکا و کشورهای غربی که مدیریت این پلتفرم‌ها را در اختیار دارند و این شبکه ها بر اساس سیاستگذاری آنان هدایت می شود نیز بدون اجرای قانون دردسر ساز است و در این راستا قطع به یقین برای مدیریت این فضا که بعضا قانون جنگل در آن حاکم فرماست، قوانین سفت و سخت مناسبی باید وضع و بروز رسانی شود.

کد خبر 830839
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha