مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

زن که باشی قلب مهربان و حس مادرانه هم داری اما برای برخی این حس فراتر از فرزندان، هم‌خون‌ها و رگ‌ و ریشه‌شان است و خداوند خانه‌ای به بزرگی ایران و مهر فرزندانی به تعداد تمام مردم این دیار را در دلشان جای داده‌ و در یک جمله برای یک ملت مادری می‌کنند.

خیر

همشهری - سعیده مرادی: تعداد بانوانی که در کشور با حس مادری به مردم خدمت می‌کنند کم نیست. حس مادرانه‌ای که گاه با ساخت یک مدرسه یا تهیه جهیزیه بروز کرده و گاهی هم در قالب کمک به نیازمندان و بیماران بوده است. بانوان خیر ایران زمین مادرانه خودشان را وقف کمک و توانمندسازی نیازمندی‌های کشورمان کرده‌اند که به احترامشان باید از جای برخاست.

سیمین‌دخت وحیدی

شعر گفتن را از ۱۷سالگی شروع کرده و نه‌تنها در زمره شاعران نام‌آشنا قرار دارد، بلکه در کارهای خیر نیز همواره پیشقدم بوده و در این راه مؤسسه خیریه‌ای را نیز راه‌اندازی کرده است.

دستی بر آتش شعر و نیکوکاری

علاقه سیمین‌دخت وحیدی، به شعر به سال۱۳۲۹بازمی‌گردد اما او در ۲۵ سالگی نخستین کتاب داستانش را منتشر کرده است. بخش عمده آثار این شاعر در قالب غزل و شعر نو با ژرف ساخت مذهبی و انقلابی است. او با حساسیت‌ها، ریزبینی‌ها و نکته‌سنجی‌های خاص به تبیین ایدئولوژی و اندیشه اسلامی ـ انقلابی در بستر بی‌پیرایه و ساده اشعارش پرداخته است. این شاعره پرآوازه در امور خیر هم دستی بر آتش دارد و مؤسسه خیریه‌ای برای کمک به ایتام و مستمندان و زوج‌های جوان راه‌اندازی کرده‌است.

تولد: ١٣١٢

تحصیلات: کارشناسی ادبیات

ویژگی: شاعر، ‌ام‌الشعرای انقلاب اسلامی، یکی از چهره‌های ماندگار ادب فارسی و پایه‌گذار مؤسسه خیریه غدیر برای کمک به ایتام و نیازمندان.

مهربانی؛ به همین آسانی

خدیجه نیزاری

یکی از پیشکسوتان فعال در امور خیریه است و در زمینه مدرسه‌سازی در مناطق محروم کارهای بسیار مهمی انجام داده و موفق به انعقاد بالغ بر ۷۰۰پروژه مدرسه‌سازی‌ شده است.

قدم در راه خیر به عشق مادر

سخنور قابلی است و در مراسم ماه‌های محرم و شب‌های قدر و... در حسینیه ارشاد و مسجد الغدیر سخنرانی می‌کند. خدیجه نیزاری به واسطه عشق مادر به راه خیر قدم گذاشته و از طریق شرکت در جلسات روضه امام‌حسین(ع) و هیئت‌های مذهبی در تهران و با کمک بانوان حدود ۳ هزار کلاس درس ساخته است. او در کنار مدرسه‌سازی، مسئولیت بخش بانوان جامعه حامی معلولان کشور را نیز برعهده دارد. به زعم او، کارهای خیری در جامعه به پشتوانه زنان انجام می‌شود و این موضوع باید پررنگ شود.

تولد: ۱۳۲۳

تحصیلات: دکتری علوم قرآنی و علم حدیث

ویژگی: رئیس ستاد پشتیبانی بانوان خیر مدرسه‌ساز، اجرای بیش از ۳۰پروژه مدرسه‌سازی، رئیس شورای بانوان خیران مدرسه‌ساز

مهربانی؛ به همین آسانی

سعیده قدس

اگر سراغ مؤسسات خیریه موفق ایرانی یا سازمان‌های حمایت از کودکان را گرفته باشید، حتماً اسم محک را شنیده‌اید. سعیده قدس بنیانگذار آن است که سال‌ها پیش و در پی بیماری فرزندش، وارد این راه شد.

درد بزرگ بنیان، کاری بزرگ شد

یک روز قبل از تولد ۲سالگی دخترش کیانا، پزشکان متوجه وجود توده سرطانی در بدن دخترک شدند که خبر شوکه‌کننده‌ای برای مادر بود. در دوران رفت‌وآمدشان به بیمارستان، مادر شاهد حضور خانواده‌های مستأصلی بود که به امید درمان فرزندانشان، از راه‌های دور و نزدیک به تهران می‌آمدند، پس از آن تصمیم گرفت، برای کمک به کاهش این درد مشترک قدم بردارد. او ابتدا با هزینه شخصی کمک‌هایش را آغاز کرد. کم‌کم با همراهی جمعی از دوستان، آشنایان و تعدادی از پزشکان و برگزاری بازارچه‌های خیریه و... اقداماتش را گسترش داد و سال ۱۳۷۰مؤسسه محک را راه‌اندازی کرد.

تولد: ۱۳۳۰

تحصیلات: کارشناسی‌ارشد رشته جامعه‌شناسی شهری

ویژگی: نویسنده، کارآفرین و نیکوکار ایرانی و موسس خیریه محک، رتبه ۴۵روزنامه وال استریت ژورنال برای ۵۰ زن برتر سال ۲۰۰۸

مهربانی؛ به همین آسانی

طاهره غفوری

ازجمله بانوان انقلابی یزد است که خیلی‌ها او را با فعالیت‌های جهادی‌اش در دوران هشت سال دفاع‌مقدس می‌شناسند. این بانوی جانباز، اکنون با کمک به نیازمندان اهداف جهادی خود را دنبال می‌کند.

خیری که تعطیلی ندارد

رسیدگی به امور خیرخواهانه برایش تعطیلی ندارد. چه در دوران جنگ تحمیلی که در پشت‌جبهه برای رزمنده‌ها لباس می‌دوخت و یک پایش در بسیج و جهادسازندگی بود و پای دیگرش وسط آموزش‌های نظامی‌امدادی و چه حالا که در عرصه‌های خیریه فعالیت می‌کند. او سال‌هاست خانه‌اش را به حسینیه بیت‌الزهرا(س) و مکان مذهبی و فرهنگی‌ برای تبلیغ دین و برگزاری انواع کلاس‌های اخلاقی و قرآنی و رسیدگی به مستضعفان تبدیل کرده است و در روزهای اوج شیوع کرونا هم بیکار نبود و خانه‌اش مقر جمع‌آوری کمک‌های مردمی و آماده‌کردن تجهیزات بود.

تولد: ۱۳۴۴

تحصیلات: نامشخص

ویژگی: جانباز و امدادگر دوران دفاع‌مقدس و مؤسس خیریه بیت‌الزهرا(س) در شهر یزد، مسئول اجرای برنامه ماماروستایی، اجرای برنامه‌های فرهنگی-مذهبی

مهربانی؛ به همین آسانی

فرحناز حسین‌زاده

همه هم و غمش این است تا دست افتاده‌ای را بگیرد و مهربانی را در کوچه‌ پسکوچه‌های شهر تزریق کند. فرحناز حسین‌زاده در سال‌های اخیر مرهم زخم هزاران خانوار حاشیه شهر اردبیل شده است.

مادری که مادر کودکان نیازمند شده است

مادر است و در کنار رسالتش در خانه، غمخوار بسیاری از کودکان نیازمند شده و برای نشاندن لبخند روی چهره آنها بی‌وقفه هر روز مشتاق‌تر از دیروز در این مسیر گام برمی‌دارد. حالا بیش از هزار و ۴۰۰ خانوار مناطق محروم و حاشیه‌ شهر اردبیل را تحت حمایت خود دارد و در تلاش است، زمینه‌های اشتغال این خانواده‌ها را نیز فراهم کند. برای همراهی بیشتر با نیازمندان، مؤسسه خیریه جهادی «سردار سلیمانی» را راه‌اندازی و بعد از آن نیز کارگاه قالی‌بافی ایجاد کرده است تا کمک حال افراد نیازمند شهر و دیارش باشد.

تولد: ۱۳۵۷

تحصیلات: کارشناسی

ویژگی: خیر، کارآفرین و مؤسس خیریه جهادی سردار سلیمانی در اردبیل

مهربانی؛ به همین آسانی

بدرالملوک امام

به ۳۰ سالگی نرسیده بود که علاقه‌اش به کارهای خیر و فعالیت‌های اجتماعی را با راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی جوادی در قم آغاز کرد. او در ۳۶ سالگی، با ساخت مدرسه دخترانه جوادیه با هزینه شخصی قدم در راه خیر گذاشت.

فروش حلقه ازدواج برای مدرسه‌سازی‌

بدرالملوک امام که همه هم و غمش ترویج فرهنگ و تعالی جامعه بود، برای ساخت مدرسه جوادیه حتی از حلقه ازدواجش گذشت. او در دوران زندگی خود ده‌ها مؤسسه خیریه را راهبری و هدایت کرده و لقب مادر خیریه‌های ایران را به‌دست آورد. بدرالملوک امام در میانسالی با حضور در تهران و با حمایت‌های شهید رجایی (وزیر آموزش و پرورش وقت) و با مشارکت اهالی محله کوی نصر، بانی ساخت مدرسه شهید فیاض‌بخش، شهید پاکنژاد و شهید امام موسی صدر شد و همزمان به جمعی از معلمان قرآن تدریس می‌کرد.

تولد: ۱۳۰۵

تحصیلات: نامشخص

زمان درگذشت:‌ ۱۴۰۲

ویژگی: عضو هیأت امنا و هیأت مدیره و از بنیانگذاران مؤسسه‌ دارالاکرام و ده‌ها خیریه در کشور، مشهور به مادر خیریه‌های ایران جزو صد زن نمونه قرن در ایران

مهربانی؛ به همین آسانی

اشرف قندهاری(بهادرزاده)

از تلاشی برای آسایشگاه کهریزک دریغ نمی‌کرد و فعالیت‌هایش عامل اتفاقات خوبی است که حالا کهریزک را به بزرگ‌ترین آسایشگاه سالمندان و معلولان خاورمیانه تبدیل کرده و نامش در آنجا می‌درخشد.

زندگی‌ در کهریزک

اوایل دهه ۵۰ خبردار ‌شد دکتر حکیم‌زاده، رئیس وقت بیمارستان فیروزآبادی، آسایشگاه خیریه‌ای را برای نگهداری از سالمندان و معلولان بی‌پناه در روستایی در جنوب تهران راه‌اندازی کرده است. نقل شده وقتی خبر ساخت آسایشگاه را شنید به دیدن دکتر حکیم‌زاده رفت تا در تأمین لوازم موردنیاز آسایشگاه سهیم شود و در این دیدار پرماجرا حرف‌هایی ردوبدل شد که همه‌سال‌های میانسالی و سالمندی زندگی‌اش با کهریزک گره خورد. او سال ۱۳۵۲ «گروه بانوان نیکوکار» را تأسیس کرد که هم‌اکنون بیش از ۴ هزار نفر بانوی نیکوکار مستمر و مستقیم هرماه با آن همکاری می‌کنند.

تولد: ۱۳۰۴

تحصیلات: نامشخص

زمان درگذشت: ۱۳۹۵

ویژگی: از نخستین بنیانگذاران آسایشگاه خیریه کهریزک، مؤسس گروه بانوان نیکوکار و خانه مادر و کودک

مهربانی؛ به همین آسانی

پروفسور پروانه وثوق

او را «فرشته نجات کودکان سرطانی ایران» می‌نامند چون بیش از نیم قرن با عشق و علاقه‌ای وصف‌ناشدنی زندگی‌اش را وقف کودکان سرطانی کرد و در بهبود و درمان رایگان هزاران کودک مبتلا به سرطان نقش داشت.

پزشکی که مادری کرد

بیش از ۵۰سال از زندگی خود را وقف خدمت به کودکان سرطانی کرد. در کنار دکتر محمد قریب از استادان سابق خود طبابت را در بیمارستان کودکان مفید و مرکز پزشکی کودکان آغاز و دوره‌های تخصصی هماتولوژی و سرطان کودکان را در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران راه‌اندازی کرد و به این ترتیب نامش به‌عنوان پایه‌ریز واحد سرطان کودکان در بیمارستان‌های مختلف ثبت شد. عشق و علاقه‌ بی‌پایان او برای کمک تا حدی بود که زندگی‌اش را وقف آنها و تا واپسین روزهای زندگی در این جایگاه خدمت کرد و به همین‌خاطر به‌عنوان مادر ترزای ایران شناخته می‌شد.

تولد: ۱۳۱۴

تحصیلات: فوق‌تخصص خون و سرطان‌شناسی کودکان

زمان درگذشت:‌ ۱۳۹۲

ویژگی: بنیانگذار رشته فوق‌تخصصی خون و سرطان کودکان در ایران، پایه‌ریز واحد سرطان کودکان در بیمارستان‌های کودکان و رئیس هیأت امنای بیمارستان محک

مهربانی؛ به همین آسانی

فهیمه خلجی

مدتی در کارگاه صنایع‌دستی‌ به تولید کیف‌های گلیمی مشغول بود تا اینکه به‌دلیل گرانی مواداولیه نتوانست به کارش ادامه دهد. از سال ۱۳۹۶ وارد مسیر جدیدی شد و با دریافت مجوز سازمان مردم‌نهاد، رسما فعالیتش را در کارهای عام‌المنفعه شروع کرد.

نیکوکار خلاق و نوآور

فعالیت‌های خلاقانه‌اش در حوزه سلامت، نام او را در بین ۹۰ اتم (مخفف «الگوها و تجربه‌های موفق») شاخص کشور گنجاند و با انتخاب و حضور در نخستین اجتماع سالانه آن که رویدادی برای معرفی افرادی است که با همت و خلاقیت خود موفق به حل مسائل و چالش‌های مردمی شده‌اند، در کشور شگفتی‌ساز شد. خلجی، با ارائه ایده‌ها و خدمت‌رسانی و کمک به خانواده‌های جامعه هدف رویداد محیط‌زیستی به اسم «درمان کاغذی» را با الهام از کمپین «مدرسه کاغذی» اجرا و از طریق جمع‌آوری کاغذهای باطله و فروش آنها عواید آن را هزینه درمان بیماران نیازمند می‌کند.

تولد: ۱۳۷۰

تحصیلات: کارشناس گرافیک

ویژگی: دبیر مؤسسه مردم‌نهاد شهرستان ملایر، خیر حوزه درمان و کمک به بیماران نیازمند، مؤسس سمن فرشتگان یاری‌گر نوشیجان

نیکوکاری در سکوت

احترام فرنو

تولد:۱۳۱۴

زمان درگذشت:۱۴۰۱

ویژگی: از نخستین بانوان مدرسه‌ساز ایران که ۲۰سال در این راه خدمت کرد.

نصیبه فرازی مجد

تولد: ۱۳۱۴

زمان درگذشت:۱۴۰۲

ویژگی: خیر نیکوکار بنیاد حمایت از کودکان سرطانی استان اردبیل. او در وصیتنامه خود تمامی دارایی و اموالش را به کودکان مبتلا به سرطان بخشید.

محدثه داوودی

تولد: دهه ۷۰

ویژگی: مسئول گروه جهادی شهید مهدی عسگری که خدمات متنوع پزشکی و دندانپزشکی به نیازمندان و زندانیان استان البرز ارائه کرده است.

کد خبر 830688
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha