دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران که به بغداد سفر کرده‌است، در دیدار با مقام‌های عراقی، بر تقویت و تحکیم روابط میان دو کشور در همه سطوح تاکید کرد.

ایران و عراق

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: علی‌اکبر احمدیان دراین سفر با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور و برخی دیگر از مقام‌های عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر احمدیان به عراق در شرایطی انجام می‌شود که حملات موشکی اخیر به مقرهای تروریستی در منطقه اقلیم کردستان این کشور، سبب ایجاد برخی تنش‌ها در روابط تهران – بغداد شد. با این وجود اما، سفر مقام ارشد ایرانی به بغداد نشان می‌دهد دوطرف از عزم لازم برای تقویت همکاری‌های امنیتی باهدف مقابله موثر با فعالیت‌های تروریستی ضدایرانی از خاک عراق و اجرایی‌سازی کامل توافقنامه امنیتی موجود فی مابین دو کشور برخوردارند.

استمرار گفت‌وگوهای هدفمند امنیتی

درچنین شرایطی هم بود که دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق بر استمرار گفت‌وگوهای هدفمند امنیتی میان تهران و بغداد برای عبور از برخی مشکلات موجود دراین حوزه تاکید کرد. براساس گزارش منابع عراقی، دوطرف دراین دیدار، ضمن بررسی وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه، بر تقویت و تحکیم روابط میان ایران و عراق در همه سطوح تاکید کردند.

الاعرجی دراین دیدار به اشاره به روابط ممتاز و راهبردی میان ایران و عراق، تصریح کرد که دو کشور و دو ملت دوست ایران و عراق، وجوه مشترک زیادی دارند و دولت عراق همواره درپی تقویت روابط خود با همه طرف‌ها براساس خدمت به منافع مشترک با کشورها و اصل احترام متقابل بوده‌است.

احمدیان نیز با اشاره به تاکید رهبرمعظم‌انقلاب بر وجود رابطه مشترک و عمق تاریخی طولانی میان دو کشور ایران و عراق، تصریح کرد که ایران براساس احترام به حاکمیت عراق، با این کشور تعامل دارد؛ «معتقدیم همه مشکلات را می‌توان از طریق گفت‌وگوهای هدفمند و سازنده حل کرد».

گفت‌وگوی السودانی و احمدیان

نخست‌وزیر عراق نیز در دیدار دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد که بغداد به‌منظور حفظ ثبات و دستیابی به آرامشی که دربردارنده منفعت مشترک همه ملت‌های منطقه را تأمین کند، تلاش می‌کند.

به گفته منابع عراقی، السودانی همچنین با تاکید بر مخالفت کشورش با هرگونه اقدام یک‌جانبه کشورها که مغایر با اصول بین‌المللی مبتنی بر احترام متقابل باشد، تصریح کرده‌است که دولت عراق پافشاری و علاقه خود را بر اصل حسن‌همجواری و برقراری بهترین روابط با کشورهای منطقه و جهان نشان داده‌است.

گفته می‌شود احمدیان نیز در دیدار با السودانی بر پایبندی جمهوری‌اسلامی به امنیت و ثبات عراق و پافشاری بر ادامه همکاری‌ها براساس توافقنامه‌های امنیتی مشترک میان دو کشور، به نحوی که امنیت هر دو همسایه تامین شود، تاکید کرده‌است.

مطالبه ایران از عراق

رایزنی‌های امنیتی تهران و بغداد در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد «اجرای کامل موافقتنامه امنیتی میان دو کشور» را می‌توان مهم‌ترین محور و مطالبه ایران از عراق، آن‌هم در شرایط کنونی منطقه دانست.

در آخرین روزهای اسفندماه ۱۴۰۱ بود که در جریان سفر علی شمخانی، دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی ایران به بغداد، توافقنامه امنیتی دو کشور در حضور السودانی، نخست‌وزیر عراق ازسوی مقام‌های ارشد امنیتی دوطرف به امضاء رسید تا فصل جدیدی در همکاری‌های امنیتی دوجانبه رقم بخورد.

این توافقنامه در شرایطی به امضاء رسید که فعالیت‌های تروریستی گروهک‌های تجزیه‌طلب و ضدانقلاب در منطقه اقلیم کردستان طی سال‌های اخیر به تهدیدی امنیتی برای ایران تبدیل شده‌است. براساس گزارش‌های امنیتی منتشر شده، این تروریست‌ها در جریان حوادث پاییز ۱۴۰۱، نقش مهمی در تدارک و اجرای فعالیت‌های تروریستی و ضدامنیتی داشته‌اند.

برهمین‌اساس هم بود که در ‌آبان‌ماه ۱۴۰۱ شاهد انجام یک رشته عملیات گسترده موشکی و پهپادی با عنوان «ربیع» ازسوی نیروی زمینی سپاه پاسداران علیه مقر گروهک‌های تروریستی در منطقه اقلیم کردستان بودیم. درچنین شرایطی و با وجود هشدارهای قاطع مقام‌های نظامی ایران مبنی بر ادامه برخورد قاطع با تروریست‌های حاضر دراین منطقه، مقام‌های دولت‌مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان اقدام‌های قاطعی در زمینه برچیدن مراکز و مقرهای تجمع گروهک‌های تجزیه‌طلب انجام ندادند.

نقطه پایان بر نگرانی‌های امنیتی

درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسید توافقنامه امنیتی تهران – بغداد، که در آخرین روزهای اسفندماه ۱۴۰۱ میان دوطرف به امضاء رسید، می‌تواند نقطه پایانی بر نگرانی‌های امنیتی دو کشور دراین حوزه باشد؛ نگرانی‌هایی که بیش‌از هر چیز در شرارت گروه‌های تروریستی حاضر در اقلیم کردستان و فعالیت‌های ضدامنیتی عوامل رژیم‌صهیونیستی دراین منطقه ریشه دارد.

با این وجود اما علی‌رغم انجام برخی اقدام‌های مثبت ازسوی دولت مرکزی عراق در زمینه برقراری ثبات مرزی، شرارت‌های ضدامنیتی علیه ایران در اقلیم کردستان ادامه یافت؛ روندی که استمرار آن واکنش ایران و حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر موساد در این منطقه در آخرین روزهای دی‌ماه گذشته را به‌دنبال داشت.

سه محور اصلی توافقنامه امنیتی ایران و عراق

پس‌از تنش‌های اخیر میان ایران و عراق دراین حوزه، اکنون به‌نظر می‌رسد سفر مهم دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران به بغداد، بیش‌از هر چیز مطالبه تهران از بغداد با محوریت «اجرای کامل توافقنامه همکاری‌های امنیتی دو کشور» را پیگیری می‌کند؛ مطالبه‌ای به گفته منابع امنیتی سه محور اصلی دارد؛ «جلوگیری از نفوذ افراد مسلح به کشور همسایه»، «تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور حکم بازداشت قانونی» و «خلع‌سلاح و برچیدن پایگاه‌های گروه‌های تروریستی».

این در شرایطی است که جمهوری‌اسلامی معتقد است اجرای تمام و کمال تعهدهای دو کشور در توافق‌نامه امنیتی، امنیت مرزی ایران و عراق را تضمین خواهد کرد و بستر مناسبی به‌منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های متکثر به‌وجود می‌آورد.

کد خبر 830575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    اینا فقط سوء استفاده از ایران را بلد اند،اگر هم همکاری ای بکنند با اشاره ی آمریکا کنار میکشند،دیدید که بعد همین دیدار،رییس بانک مرکزی عراق،مجوز بانک ملی ایران را باطل کرد به درخواست مشاور آمریکایی که به عراق سفر کرده.آنهم به دلایل واهی و فقط خواستدآمریکا و اعمال فشار ارزی بیشتر به ایران.برادران اینا هم بدتر،امارات و عربستان و اردن،راه ترانزیتی برای کالاهای اسراییلی باز کردند خیانت کاران روزگار