مشکلات امنیتی در شمال‌عراق، مذاکرات ایران و عربستان و بدهی‌های عراق از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران خواهد بود.

محمد السودانی

به گزارش همشهری آنلاین، منابع آگاه عراقی درحالی از سفر امروز نخست‌وزیر جدید عراق به ایران خبر می‌دهند که این روزها پرونده‌های مهمی در روابط تهران - بغداد مطرح است؛ «کنترل گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در اقلیم‌کردستان» و «مذاکرات ایران و عربستان» از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که گفته می‌شود درجریان سفر محمد شیاع السودانی به تهران مورد توجه دوطرف قرار خواهد گرفت.
به‌گزارش همشهری، گفته می‌شود دراین سفر که به‌دعوت رئیس‌جمهور ایران انجام می‌شود و نخستین حضور نخست‌وزیر جدید عراق در ایران و سومین سفر خارجی وی (پس‌از سفر به اردن و کویت) به‌حساب می‌آید، پیرامون محورهای دیگری ازجمله پرونده‌های مشترک در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همچنین مطالبات باقی‌مانده جمهوری‌اسلامی از عراق نیز بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.
با این وجود اما کارشناسان معتقدند رایزنی‌های امنیتی، مهم‌ترین محور گفت‌وگوی سران دو کشور در تهران خواهد بود. این در شرایطی است که در هفته‌های اخیر و به‌دنبال هشدارهای مستمر ایران درباره فعالیت‌های مخرب گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه شمال‌عراق، نیروی‌زمینی سپاه‌پاسداران اهدافی را دراین منطقه مورد حمله موشکی و پهپادی قرار داد و تاکید کرد تا رفع کامل خطرات امنیتی موجود در اقلیم کردستان عراق، ایران به حملات ضدتروریستی خود ادامه خواهد داد؛ عملیاتی که از نخستین روزهای مهرماه با نام «عملیات ربیع» آغاز شد و تاکنون در چند موج موشکی و پهپادی ادامه داشته ‌است.
سلسله عملیات ربیع علیه مواضع تروریستی در شمال عراق درحالی در هفته‌های اخیر ادامه داشته که مقام‌های جمهوری‌اسلامی معتقدند بغداد تاکنون در زمینه مهار تهدیدهای امنیتی موجود دراین منطقه علیه ایران موفق نبوده‌است. برهمین اساس هم هست که گفته می‌شود رایزنی‌های امنیتی دراین زمینه، یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی سیدابراهیم رئیسی و محمد شیاع السودانی در تهران خواهد بود.

استقرار ارتش عراق در مرز با ایران

درچنین شرایطی هم بود که برخی منابع عراقی در آستانه سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران، از تصمیم بغداد برای استقرار نیروهای نظامی در مرز دو کشور خبر دادند. گفته می‌شود در روزهای اخیر و درجریان نشست شورای وزارتی امنیت ملی عراق به ریاست السودانی، تصمیم‌هایی برای «بازاستقرار» نیروهای مرزبانی عراق باهدف کنترل نقطه صفر مرزی در طول مرز با ایران و ترکیه اتخاذ شده‌است.
یک مقام آگاه عراقی، که نامی از وی برده نشده‌است، دراین باره به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفته مقام‌های ایرانی مدارک و شواهد مختلفی در اختیار بغداد قرار داده‌اند که از قاچاق سلاح ازطریق اقلیم کردستان‌عراق به خاک ایران حکایت دارد؛ مدارکی که در تصمیم دولت مرکزی عراق برای استقرار نیروهای نظامی در مرز با ایران نقش محوری داشته‌است.
به‌گفته این منابع، قرار است نیروهای ارتش عراق در منطقه‌ای به‌طول ۲۰۰ کیلومتر در مرز با ایران مستقر شوند و همزمان پاسگاه‌هایی با حضور نیروهای پیشمرگه دراین منطقه ایجاد شود؛ طرحی که گویا با استقبال دفتر سازمان‌ملل در عراق نیز مواجه شده‌است، چراکه می‌تواند ضمن جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی علیه ایران، شرایط را برای پایان حملات موشکی و پهپادی جمهوری‌اسلامی به اقلیم‌کردستان عراق فراهم کند.
در شرایطی که هنوز مشخص نیست اجرای چنین طرحی تا چه اندازه می‌تواند مانع ادامه تحرکات تروریستی علیه ایران در منطقه شمال‌عراق شود، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، تاکید کرد «بغداد با جدیت درحال انجام اقدام‌های لازم برای ارسال نیروهای نظامی بیشتر به مرز ایران است و در این باره هماهنگی‌های لازم با اقلیم کردستان نیز انجام شده‌است». تحسین الخفاجی به این موضوع هم اشاره کرده ‌است که عراق توانایی به‌دست گرفتن کامل کنترل مرزهای خود و جلوگیری از هرگونه تهدید علیه همسایگان از خاک عراق را دارد؛ «این سیاست ثابت عراق است و به‌موجب قانون‌اساسی کشور، هیچ گروهی حق ندارد از خاک کشور علیه همسایگان استفاده کند».

تلاش برای ادامه مذاکرات تهران - ریاض

ازسوی دیگر کارشناسان معتقدند رایزنی درباره آخرین وضعیت مذاکرات تهران-ریاض که با نقش‌آفرینی بغداد درجریان است، از دیگر محورهای مهم گفت‌وگوی رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق در تهران خواهد بود. این درحالی‌است که پس‌از تحولات اخیر در ایران و نقش عوامل سعودی در دامن زدن به ناآرامی‌ها، چشم‌انداز گفت‌وگوهای ایران و عربستان برای رفع اختلاف‌های فی‌مابین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته ‌است.
در شرایطی که به‌نظر می‌رسد ادامه مذاکرات تهران-ریاض با موانع مهمی مواجه شده‌است، در روزهای اخیر سخنگوی وزارت امورخارجه عراق اعلام کرد گفت‌وگوهای دوطرف از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسیده‌است؛ خبری که بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی- رسانه‌ای منطقه داشت و از انجام تحرکات جدید برای پیشبرد این مذاکرات خبر می‌داد.
اگرچه تهران و ریاض واکنشی به این خبر نشان ندادند اما احمد الصحاف اهمیت این گام را نزدیک‌کردن رویکردها و رفع اختلاف‌های دوطرف دانست و تاکید کرد چنین رویکردی در راستای منافع ایران و عربستان و همچنین کشورهای منطقه خواهد بود. وزیر امورخارجه عراق نیز در گفت‌وگو با «الوطن» بحرین، با اشاره به تلاش‌های بغداد برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض، تاکید کرد: «اگر دو کشور بار دیگر آماده برگزاری نشست باشند، ما نیز آماده کمک دراین زمینه هستیم». فواد حسین عنوان کرد عراق تلاش دارد در همه منطقه امنیت ایجاد کند، چراکه «تحقق این موضوع به سود همه است و تنش‌ها در منطقه بر اوضاع داخلی کشورهای دیگر تاثیر می‌گذارد».

کد خبر 723728
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha