وزیر دفاع انگلیس طی سخنانی مدعی شد که با وجود بالا رفتن تنش‌ها در مناطق متعدد جهان، به ویژه غرب آسیا، جهان ممکن است در پنج سال آینده، شاهد درگیری میان غرب و کشورهای رقیب، از جمله چین، روسیه، کره شمالی و ایران باشد.

گرانت شاپس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس که کشورش اخیرا به بهانه مقابله با اقدامات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ به همراه آمریکا اقدام به حملاتی تجاوزکارانه علیه یمن کرده و بر شرایط پرتنش کنونی در غرب آسیا دامن زده است، در گفت‌وگویی درباره «شرایط حساس چشم‌انداز امنیت بین‌المللی» ابراز نگرانی کرد.

در مدت اخیر، حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ در پاسخ به جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین در غزه، مورد بحث قرار گرفته و بهانه‌ای نیز برای حملات متجاوزانه آمریکا و انگلیس به یمن شده است.

ایران تنش‌زدایی کند!

شاپس در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی فاکس دیجیتال با مطرح کردن ادعایی علیه نقش ایران در منطقه گفت: من فکر می‌کنم باید نسبت به خطراتی که وجود دارد آگاه شویم. ما در دورانی زندگی کرده‌ایم که به نوعی پساجنگ سرد محسوب می‌شود و ما در آن از سود حاصل از کاهش هزینه‌های رقابت تسلیحاتی بهره‌برداری کرده‌ایم اما در حال حاضر، نمی‌توان با وجود «روسیه‌ای متجاوز» به این وضعیت ادامه داد. شاهد عملکرد ایران و چگونگی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه هم هستیم.

شاپس افزود: با کره شمالی بسیار پرمدعا و دارنده تسلیحات هسته‌ای نیز مواجه هستیم. وقتی چین برای دیدن واکنش غرب نظاره‌گر این وضعیت است، چه اتفاقی می‌افتد؟ بنابراین، برای من واضح است کاری که باید انجام دهیم این است که اطمینان بیابیم با وضعیت «بهره صلح» پس از جنگ سرد که دیگر وجود ندارد، پیش نمی‌رویم.

او در اولین سخنرانی‌اش به عنوان وزیر دفاع هم هشدار داده بود که با وجود بالا رفتن تنش‌ها در مناطق متعدد جهان، به ویژه غرب آسیا، جهان ممکن است در پنج سال آینده، شاهد درگیری میان غرب و کشورهای رقیب، از جمله چین، روسیه، کره شمالی و ایران باشد.

اما وزیر دفاع انگلیس همچنین هشدار داد با وجود مشارکت تعداد بیشتری از رای‌دهندگان در انتخابات پیاپی در ده‌ها کشور جهان از جمله آمریکا، انگلیس، روسیه، اتحادیه اروپا، هند، مکزیک، پاکستان و دیگر کشورها، وضعیت جهان متغیر است.

شاپس همچنین با اشاره به حملات گروه‌های مقاومت منطقه علیه پایگاه‌ها و نظامیان آمریکا در منطقه که در پاسخ به حمایت‌های تمام‌عیار آن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انجام شده است، با تکرار ادعای حمایت نظامی و مالی ایران از گروه‌های مقاومت منطقه و تلاش برای مرتبط ساختن این حملات به ایران گفت که «انگلیس مایل است شاهد خویشتن‌داری و تنش‌زدایی از سوی ایران باشد.»

نیروهای مقاومت منطقه تاکنون بیش از ۱۵۰ بار مواضع آمریکا در منطقه را هدف قرار داده‌اند. در پی این حملات حداقل ۷۰ مورد آسیب‌دیدگی نظامیان آمریکایی گزارش شده است که بیشترشان جراحات مغزی هستند. حمله پهپادی هفته گذشته مقاومت عراق به «برج ۲۲» در اردن نیز منجر به کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح‌شدن حداقل ۴۰ نفر شده است.

می‌خواهیم شاهد پایان جنگ غزه باشیم

وزیر دفاع انگلیس همچنین با اشاره به اقدامات تلافی‌جویانه ارتش یمن علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن در دریای سرخ گفت: نمی‌توان به نقض آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی ادامه داد و ما از ایران می‌خواهیم در آن‌جا و در ارتباط با این شبه‌نظامیان وارد عمل شود.

او همچنین گفت: می‌خواهیم شاهد متوقف شدن حزب‌الله لبنان باشم. می‌خواهیم شاهد متوقف شدن این گروه‌های شبه‌نظامی باشیم و مسلما، بیشتر از همه، می‌خواهیم شاهد پایان جنگ اسراییل و غزه باشیم که برای آن به پیش‌شرط‌هایی مانند آزادی اسرا نیاز است.

غرب مدعی حمایت نظامی و مالی ایران از نیروهای مقاومت منطقه، از جمله انصارالله یمن و کنترل اقدامات آن‌ها است. این در حالی است که ایران بارها این ادعا را رد کرده و اقدامات نیروهای مقاومت منطقه را صلاحدید خود آن‌ها و تصمیماتی مستقل تلقی کرده است.

دستگاه دیپلماسی ایران نیز در موضعی رسمی اعلام کرد که «گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی‌کند، در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ی حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.»

در ادامه این گفت‌وگو، شاپس موضع انگلیس درباره راهکار «۲ دولتی» را تکرار کرد که مستلزم به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» است.

او بیان کرد: ما کشور فلسطین را به رسمیت خواهیم شناخت و این مستلزم تضمین‌های امنیتی به اسراییل نیز هست.

پوتین می‌خواهد غرب را خسته کند

وزیر دفاع انگلیس همچنین تاکید کرد که سال ۲۰۲۴ سالی مهم، نه‌تنها برای انتخابات پیش روی کشورها، بلکه وضعیت شکننده درگیری‌ها، از جمله جنگ اوکراین است. او همچنین گفت که از نظر او، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد جنگ اوکراین را به امید «خسته شدن» غرب از حمایت از کی‌یف طولانی کند.

شاپس بیان کرد: آیا ما (به اوکراین) پشت خواهیم کرد؟ شاید به خاطر رخ‌دادهای خاورمیانه او (پوتین) فکر می‌کند که ما جرأت حمایت از اوکراین تا آخر کار را نخواهیم داشت. بنابراین، فکر می‌کنم ۲۰۲۴ سال واقعا مهمی است.

او در این راستا تاکید کرد: ما، اساسا، باید تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنیم. آیا ما برای کمک به اوکراین برای ایجاد حاکمیت در سراسر این کشور در این کار هستیم یا صرفا قرار است بگوییم اشکالی ندارد اگر یک همسایه دموکراتیک ما مورد حمله قرار بگیرد، در حالی که چین و دیگران نظاره‌گر آن هستند؟

شاپس همچنین گفت: باید با تهدید واقعی مواجه شویم که فقط روسیه یا پوتین نیست، بلکه موضوع تمام نظم جهانی است.

کد خبر 830283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • GB ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 0
    وقتی اوتیسمش عود می کند از این نوع حرف ها میزند.