وزیر دفاع انگلیس با هشدار نسبت به گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه گفت: بریتانیا قصد ندارد به حملات متقابل آمریکا علیه نیروهای تحت حمایت ایران در خاورمیانه بپیوندد، اما از ایران می‌خواهد که بر شبه نظامیان تحت حمایت خود در سوریه و عراق رهبری نشان دهد.

گرانت شاپس

به گزارش همشهری آنلاین، گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس در گفت‌وگو با دیلی تلگراف گفت: بریتانیا به همکاری با آمریکا برای محافظت در برابر حملات حوثی‌ها(انصارالله) در دریای سرخ ادامه خواهد داد زیرا آزادی دریانوردی باید حاکم باشد.

با این حال، او گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه بریتانیا می‌تواند به زودی یک ناو هواپیمابر را در دریای سرخ مستقر کند، رد کرد و گفت که «مطمئناً هیچ برنامه‌ای قریب الوقوع یا فوری وجود ندارد».

او گفت: ما یک ناوشکن داشتیم که خودش از کشتی‌های تجاری دفاع می‌کرد و هواپیماهای تایفون را داشتیم که علیه حوثی‌ها عملیات انجام می‌داد. ما در واقع به یک حامل در آنجا نیاز نداریم.

نگرانی شاپس در مورد تهدید ایران و چین پس از آن مطرح شد که کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد: ایران تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت بریتانیا است و در دو سال گذشته تلاش کرده است ۱۵ شهروند انگلیسی یا افراد مرتبط با انگلیس را بکشد.

کن مک کالوم، رئیس سازمان جاسوسی ام آی۵، هشدار داده است که هکرهای چینی به طور معمول زیرساخت‌های بریتانیا را در تلاش برای ایجاد خرابی در شبکه ملی، تامین آب و هاب‌های حمل و نقل هدف قرار می‌دهند.

روز پنجشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نگرانی‌های مربوط به امنیت غرب را تکرار کرد و نسبت به لحظه‌ای خطرناک برای جهان هشدار داد. آستین گفت که آمریکا یک پاسخ «چند لایه» را به حمله هواپیمای بدون سرنشین که در آن سه سرباز آمریکایی در روز یکشنبه کشته شدند، انتخاب کرده است.

او گفت که این طرح برای تشویق ایران برای مهار گروه‌های نیابتی در خاورمیانه طراحی شده است که از اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۰ بار به نیروهای آمریکایی حمله کرده‌اند. انتظار می‌رود این حملات پرسنل ایرانی و گروه‌های نیابتی فعال در عراق و سوریه را در روزهای آینده هدف قرار دهند.

شاپس همچنین در خصوص اوکراین هشدار داده است که غرب باید اطمینان حاصل کند که روسیه در اوکراین شکست می‌خورد.

او گفت که بریتانیا «در زمان‌ خطرناک‌تری زندگی می‌کند» و فاش کرد که جذب ارتش در ماه گذشته بیش از دو برابر شده است، زیرا نگرانی‌ها از رویارویی با مسکو افزایش یافته است.

شاپس که طی روزهای گذشته به واشنگتن سفر کرده و با لوید آستین، همتای آمریکایی خود و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ملاقات کرده، گفت که غرب باید «بسیار بسیار واضح باشد که این امری وجودی است... این فقط در مورد اوکراین نیست. ».

او گفت: «همه دارند نگاه می‌کنند، ایرانی‌ها هم. همه می‌خواهند ببینند آیا ما خسته می شویم، صبرمان تمام می‌شود و می‌رویم؟ چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و کره شمالی نیز تماشاگر است. برای منافع ملی خود ما و قطعا برای جهان متمدن غرب بسیار مهم است که اوکراین موفق باشد.

شاپس گفت که از نشست آینده وزرای دفاع ناتو استفاده خواهد کرد تا از کشورهای عضو بخواهد به تعهد خود مبنی بر صرف ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی عمل کنند.

وی افزود: رژیم‌هایی که به دموکراسی اعتقادی ندارند نگاه می‌کنند و ما باید نشان دهیم که راه دموکراتیک راهی است که همیشه پیروز است.

شاپس روزهای قبل در یک سخنرانی در خانه لنکستر در لندن هشدار داده بود که غرب در حال حرکت از دنیای پس از جنگ به دنیای قبل از جنگ است.

وزیر دفاع انگلیس به تلگراف گفت که عموم مردم می‌توانند سربازی اجباری را «رد» کنند، اما فاش کرد که ارتش در ماه گذشته تقریباً دو برابر تعداد سربازگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است، زیرا مردم بیشتر نگران امنیت ملی شده‌اند.

شاپس گفت: «در واقع بسیار خوشحالم که از زمانی که شروع به مطرح کردن این مسائل کردیم، از جمله در سخنرانی من در خانه لنکستر، مردم به آنها پاسخ دادند. آنها متوجه می شوند که فرصت‌های زیادی وجود دارد.

کد خبر 829659
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    0 2
    انگلیس هم فهمیده کت تن کیه ؛ انگلیس به لکنت افتاده . البته آمریکا هم به لکنت زبان افتاده ولی مثل انگلیس هنوز باور نکرده