ابوالفضل ظهره‌وند تحلیلگر مسائل منطقه گفت: با توجه به اتفاقات اخیر منطقه چه بسا کریدور زمینی امارات تا اردن هم دردی از صهیونیست‌ها دوا نکند. با توجه به هدف قرار گرفتن مواضع آمریکا در اردن توسط مقاومت، امروزه چندان خاک اردن برای جبهه مقابل امن نیست.

ظهره‌وند

به گزارش همشهری آنلاین، فشار و قطع شریان اقتصاد و انرژی رژیم صهیونیستی یکی از جدی‌ترین راهبردهایی بود که مقام معظم رهبری به آن برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل اشاره کردند. نیروهای مسلح یمنی در دریای سرخ، چاقوی تیزی را زیر گلوی صهیونیست‌ها قرار دادند تا مانع از ارسال ادوات، کالا و انرژی از راه دریای سرخ به اراضی اشغالی شوند. حال اسرائیل و متحدان عربی‌اش در منطقه در جهت جبران این خسارت بزرگ که از سوی یمنی‌ها متحمل شدند، تصمیم گرفتند کریدوری زمینی را از امارات به عربستان و از عربستان به اردن تشکیل دهند تا بتوانند ما یحتاج خود را از این مسیر تأمین نمایند. برای بررسی این موضوع با ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان و تحلیلگر مسائل منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

نقشه راه جدید

ظهره‌وند در ابتدا گفت: رژیم صهیونیستی و اسرائیل از مدت‌ها قبل به این فکر افتاده بودند تا در جهت مهار استراتژی یک جاده، یک کمربند چین و کنترل تجارت شرق به غرب راهی را به عنوان جایگزین طراحی کنند که این مسیر از امارات شروع می‌شود و با گذشتن از عربستان و اردن به اسرائیل ختم می‌شود و چیزی به طول 2500 کیلومتر است. درحال حاضر هم رژیم صهیوینستی به کمک عربستان از بخشی از این جاده بهره‌برداری می‌کند.

پای هندی‌ها هم در میان است

وی افزود: حتی در نشست اخیری که گروه20 در دهلی نو داشت قرار بر این شد که خط راه‌آهن هم احداث شود تا با راحتی بیشتری این نقل و انتقلات صورت بگیرد. موضوع این است که محور عبری ـ عربی ـ غربی قصد دارد از ظرفیت هند هم در این جهت بهره‌برداری کند به این شکل که کالاها از بمبئی مستقیم به امارات برود و از آنجا منتقل به اسرائیل شود و از اراضی اسغالی هم در اروپا سر ریز شود که در حال حاضر با توجه به وقایع غزه این موضوع در حد کمک به رژیم اشغالگر محدود شده است.

شریک جرم‌ها را بشناسید

ظهره‌وند ادامه داد: موضوع مهمی که در اینجا مطرح است این است که در راستای سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر قطع شریان اقتصادی رژیم صهیونیستی بخشی از این امر مربوط به روابط با خود همین کشورهایی است که تسهیل‌گر امور برای اسرائیل هستند. آنان هم به نحوی با چنین اقداماتی در نسل‌کشی مردم غزه سهیم هستند و باید با آنان هم در این راستا بنا به یک سیاست مشخص و درست برخورد داشت. در انتها نیز لازم است گفته شود که با توجه به اتفاقات اخیر منطقه چه بسا این کریدور زمینی امارات تا اسرائیل هم دردی از صهیونیست‌ها دوا نکند. با توجه به مورد هدف قرار گرفتن مواضع آمریکا در اردن توسط مقاومت، امروزه چندان خاک اردن برای جبهه مقابل امن نیست و چه بسا این نقشه هم برای اسرائیل بی‌ثمر باشد.

کد خبر 830273
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 1
    حمل ونقل زمینی نمی‌تواند جای حمل و نقل دریائی را بگیرد. مثلا بار یک کشتی ۱۰۰ هزار تنی را با چند کامیون ۲۸ تنی می‌توان حمل کرد؟ حدود ۴۰۰۰ کامیون.
  • احمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    3 0
    از هندی ها بعید تیست
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    5 0
    فعلا که ایران از همه معادلات اقتصادی دنیا کنار گذاشته شده است . ایران در اقتصاد دنیا چه نقش محوری دارد ؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 2
    مابرای مسئولین هندوستان بسیار متاسفم بخاطر اینکه اجداد انان چقدر خون دادن تا از سلطه انگلیس و.... آزاد بشن واز ظلم وستم وغارت مملکت شون چه بهای سنگینی دادن ولی مسئولین فعلی با این بی تدبیری خوشان ومملکت خودشان به هلاکت وبدبختی می اندازن ومتاسفانه آینده گر نیستن .......
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 1
    تا میان این راه آهن را بِکشند اسرائیل منقرض شده میرسه به دست فلسطین بِکشید خوبه