شهردار تهران به منظور تشریح دستاوردهای سفر اخیر خود به چین در صحن علنی شورای شهر تهران حضور پیدا کرد.

زاکانی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه در دویست‌وسیزدهمین جلسه علنی شورای شهر به منظور تشریح دستاوردهای سفر چین مدیران شهری، حضور پیدا کرد. او ضمن تشریح دستاوردهای قبلی سفرش به چین به شش موضوع اصلی سفر اخیر خود اشاره کرد. شهردار تهران همچنین نسبت به دو موضوع مهم این روزهای مدیریت شهری واکنش نشان داد و خدمات شهرداری تهران را تشریح کرد.

برنامه ریزی و آمادگی شهرداری تهران برای بارش ها

شهردار تهران در ابتدای حضور خود در صحن شورای شهر با اشاره به حضور به موقع مدیریت شهری برای برف روبی پایتخت گفت: در هفته گذشته موضوع برف روبی داشتیم که قریب به ۲۱ هزار نفر در کف صحنه تلاش کردند و با برنامه ریزی مشخص و آمادگی قبلی در مناطق مختلف به ویژه مناطق شمالی، معاونت خدمات شهری و ... این اقدام انجام شد. ما قدر مدیران و کارگرانی که شب بیدار هستند تا به مردم خدمت کنند را می دانیم.

شهردار تهران با اشاره به آتش سوزی بیمارستان گاندی گفت: باید از آتش نشانان تشکر کنیم این آتش سوزی گسترده بود و انتقال ۹۵ نفر از بیماران این بیمارستان توسط آتش نشانان جای تشکر دارد. از مجموعه دوستانی که همکاری ویژه کردند به ویژه اورژانس تهران، استاندار تهران، وزیر کشور و اعضای شورای شهر تقدیر می کنیم.

او اضافه کرد: امید داریم این حوادث، ایجاد زمینه اصلاحی را در شهر فراهم کند، مجموعه گاندی ۵ بار اخطار دریافت کرده بود که جای تاسف دارد. تمام ضد انقلاب ها بسیج شدند تا این آتش سوزی را به عنوان لکه ناکارآمدی تلقی کنند، اما به لطف خدا در حوزه عمل و روشن کردن اذهان عمومی این حادثه اقدامات خوبی انجام شد.

شهردار تهران در ادامه افزود: ایامی که گذشت ایامی بود که با نام ۲۴ هزار شهید این شهر معطر شد. به لطف خدا فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون هویت تهران و کارکرد و اثرگذار بر تاریخ معاصر، چراغ راهنما و مایه مباهات بود. از تمامی افرادی که خلق این افتخار را کردند، استانداری تهران، سپاه محمد الرسول الله و... تشکر می کنیم.

مشارکت یک شرکت ایرانی و چینی برای ساخت مترو

زاکانی ضمن تسلیت درگذشت محمد امیرآبادی مدیرکل پایش و ازیابی شهرداری تهران و با اشاره به دستاوردهای سفرش به چین، گفت: ما با یک منظومه ای از کشورها با نسبت مشخص بک برنامه ریزی ارتباطی را تعیین کردیم که چین هم یکی از این کشورهاست، قصد داریم از منابع ثروت و تکنولوژی این کشور استفاده کنیم برای این هدف سفر دوم را در ماه های اخیر داشتیم، در سفر اول حدود ۱۳ شهر چین را بازدید کردیم و با ابعاد مختلف ظرفیت ها آشنا شدیم، ۳ قرارداد بسته شد.

شهردار تهران تصریح کرد: یک قرارداد اجرایی شدن ۷۹۱ واگن، قرارداد دوم برای ون، تاکسی، اتوبوس و موتور بود و قرارداد سوم نیز مربوط به خط ۱۱ مترو است که شهرداری تهران یک شرکت ایرانی و چینی را پای کار آورده تا این اقدام انجام شود.

او ادامه داد: بعد از سفر اول، چینی‌ها به تهران آمدند و موضوع خط ۹ مترو و تونل شهید متوسلیان مطرح شد که عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو رسید. برای توسعه زیرساخت های شهر عدد ۴۰۰ میلیون یورو و برای زباله سوز ۵۷۹ میلیون یورو مشخص شد.‌ سر فصل جدیدی برای ساختمان سازی در تهران، هتل سازی، ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی صورت گرفت. عدد ماحصل تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود. کارشناسان مدیریت شهری سفر بعدی به چین داشتند و از کارخانه هایی که قصد عقد قرارداد داشتیم دیدن کردند، نهایتا گام چهارم کار این بود که هفته گذشته با همکاران به چین رفتیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در این سفرها ۵ جنس سرفصل مالی مطرح شد، گفت: برای اولین بار در تعامل با چین، این کشور تامین مالی کرده و همچنین با ما مشارکت خواهد کرد. عدد قراردادها بالا است و در قالب ۵ دسته این ارتباط را که جنبه تعامل مالی دارد مشخص کردیم.

ورود اتوبوس برقی، موتور برقی و تاکسی برقی ۶ ماه پس از پرداخت اولیه

زاکانی در ادامه عنوان کرد: در بخش اول؛ تعهدات دولت برای ۷۹۱ واگن است که مقدمه تامین مالی اولیه توسط دولت محترم انجام شد. که تعداد واگن‌ها افزایش یابد، درحال حاضر ۷۹۱ واگن در یک قرارداد و در یک قرارداد ۱۱۳ واگن داخلی و ۲۸۰ واگن نیز به همان قرارداد ۷۹۱ اضافه شده است که یک قرارداد ۱۰۷۱ واگنی و یک قرارداد ۱۱۳ واگنی داریم و در مجموع ۱۱۸۴ است. این یک بخش است که تامین مالی آن توسط دولت و شهرداری است.

او افزود: بسته دوم مربوط به تعهدات ماست، یک‌ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در در حوزه حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو برای زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو هوشمند سازی و توسعه زیرساخت است.

زاکانی تصریح کرد: برای بخش حمل‌ونقل، در سفر اخیر ۳ قرارداد بسته شد ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی است که ۲۵۰۰ مورد شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش های مشابه است. زمان بندی مشخصی هم برای آن تعیین شده است. فاصله تامین مالی و تحویل به تهران ۶ ماه پس از پرداخت اولیه است. تاکسی را اعلام کردند که به صورت ۵ هزار تا ۵ هزارتا تحویل می دهیم.

تهران هوشمند می شود

شهردار تهران تصریح کرد: در بخش زباله سوز، مشاور گرفتیم و تا پایان این ماه مشاور گزارش را اعلام خواهد کرد و الزامات و مجوز هارا می گیریم قبل از عید عقد نهایی پیمان خواهد شد. ۳۰ درصد ما سرمایه گذاری کردیم و ۷۰ درصد را چینی‌ها مشارکت می کنند و ظرف ۱۲ تا ۱۵ سال این مشارکت پایان خواهد یافت، قرار است برق را برداریم و ما به ازا امکانات دهیم.

او درباره بخش هوشمندسازی، بیان کرد: شرکت های چینی مشاوره دادند و بعد از عید، تیم چینی‌ها به تهران بیاید و براساس امکانات موجود در شهر راه های اولیه را دقیق کرده و ظرفیت انتقال ها این دانش به شهر منتقل شود که کمک به هوشمندسازی شهر تهران است.

تراموا چرخ لاستیکی به تهران می آید

زاکانی درباره بسته دوم‌، گفت: موضوع بعدی تراموا بود که با شرکت های چینی جلساتی داشتیم و قبل از سفر به چین شورای عالی ترافیک ایجاد ۴ خط مترو ۸.۹.۱۰.۱۱، دو خط سریع السیر، دو خط تراموا، دو خط بی ارتی جدید و دو خط اتوبوس در تهران را تصویب کرد که پیرامون آن، برای تراموا جلسه داشتیم و قیمت ها را به ما دهند و تراموا چرخ لاستیکی که هم مسافر بیشتری را حمل کرده و هم تا ۳۰ سال امکان بهره برداری باشد.

شهردار تهران درباره بسته سوم، تصریح کرد: سه خط مترو ۸.۹.۱۱ و تونل شهید متوسلیان را توافق کردیم که عدد آن ۳.۵ تا ۴ میلیارد یورو است و ۳ شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد ما بودند انتخاب شدند و یک تفاهم نامه سه جانبه نوشته شد تا این ۴ جزو را شروع کنیم، پیش پرداخت نمی دهیم و تا ۵ درصد پیشرفت هم مبلغی پرداخت نمی کنیم و بعد از ۵ درصد پیشرفت، تهاتر ملک خواهیم‌ کرد.

ساخت ۲۰۰ هزار مسکن در تهران با مشارکت چینی ها
زاکانی درباره بسته چهارم، افزود: این بسته مربوط به هتل سازی، ساختمان سازی و ۲ شهربازی و یک پارک آبی است. قرار شد چینی‌ها، ۵ هتل ۵ ستاره را بسازند و با ما مشارکت کنند، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی سازی شود، ۲ شهربازی و یک پارک آبی را در تهران داشته باشیم. کلیه طراحی ها از بعد ابعاد نرم کار که به موضوعات فرهنگی ما برخورد می کند، در دست ایرانی هاست و از چینی ها تکنولوژی ساخت را طلب کرده و بعد تکنولوژی را منتقل خواهند کرد. امروز اگر که ما یک را ساختمان سه ساله میسازیم چینی ها یکساله می سازند.

او درباره بسته پنجم، تصریح کرد: در این بسته ۳ ورزشگاه قرار داد که بنا است توسط چینی ها ساخته شود همچنین سرفصل ششمی باز شد، برای بحث گردشگری است که سالانه یک میلیون نفر گردشگر جذب کنیم، که در حال حاضر ۲۰ هزار نفر گردشگر داریم این قرارداد کمک می کند به اقتصاد شهر رونق دهیم که البته هنوز موضوعات مالی مشخص نشده است.

به دنبال انتقال تکنولوژی به داخل هستیم

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود تأکید کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن، تعهدات مالی با دولت و شهرداری است؛ در فصل دوم تعهد با شهرداری به صورت تنفس یک ساله برای موتور، سه ساله برای اتوبوس، یک و نیم ساله برای تاکسی و ون است.

او افزود: ما پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می کنیم بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود.زاکانی با بیان اینکه مجرای تصویب این طرح ها شورای شهر است، تصریح کرد: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس های برقی داخلی پیش بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته است. به طوری که از ۳۱۶ هزار یورو به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده ای برای ما به شمار می رود. بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه جویی انرژی تأمین می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه بنا است سرفصل جدیدی برای کلانشهر تهران باز می شود، گفت: هرکاری برای مردم تهران انجام دهیم کم است؛ کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی- اسلامی و داشته های فکری داخلی خواهد بود و تنها انتقال تکنولوژی مدنظر است. برای تمامی بخش ها بر انتقال تکنولوژی تأکید کرده ایم و در ابتدا قطعات و سپس تکنولوژی انتقال خواهد یافت.

راهبرد مدیریت شهری برای تامین مالی قراردادها

زاکانی پس از استماع اظهار نظر اعضای شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قراردادهای منعقد شده برای ما کاملا شفاف و روشن است، گفت: برای ما مشخص است که در کدام مسیر حرکت می کنیم، از این ۵ دسته، یک بخش مربوط به تعهد دولت و شهرداری بوده و کاری که دولت و شهرداری پیش از این نکرد را در این دوره انجام دادیم و ظرفیت واگن های موجود ۲ برابر می شود.

او افزود: بخش دوم که در خصوص حوزه اتوبوس، تاکسی، ون و موتور، هوشمندسازی و زباله سوز است، ۲۰ درصد اولیه از منابع خارجی تامین می‌شود، ۸۰ درصد آن را چینی ها یوزانس (قسطی) می کنند. اینکه این بخش را چگونه می خواهیم استفاده کنیم، مشخص است باید یک شرکت سهامی عام تشکیل دهیم و سهام را به مردم بفروشیم چراکه شهرداری به دنبال تصدی گری نیست و ابزارهای نوین این اجازه را می دهد که سهام را در بورس ببریم و رانندگان از وضعیت خود مالکی و خصوصی درآمده و سهام دار شود.

زاکانی با اشاره به بخش سوم، تصریح کرد: در این بخش ما هیچ پولی نمی دهیم و تهاتر با ملک خواهیم کرد، سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان از طریق تهاتر اجرا شده و پول آن با مولدسازی تامین خواهد شد. محل استفاده ما هستیم اما پول را از خودش به دست آوردیم.

شهردار تهران با اشاره به بخش چهارم، گفت: این بخش برای هتل، ساختمان سازی، پارک آبی شهربازی است. ما زمین های این موارد را داریم، می توانیم زمین را خام بفروشیم همان کاری که قبلا انجام شده ولی می توانیم مولد سازی کنیم. ما قرار نیست تصدی گری کنیم و ریالی از جیب نمی دهیم و زمین را ارائه می دهیم و بارگذاری خواهد شد تا مردم از این زمین ها استفاده کنند. این زمین را می توانم همینطور که هست بفروشیم و یا می توانیم مشارکت کنیم و علاوه بر اینکه یک مجموعه جدیدی ساخته می شود، ارزش زمین هم چندین برابر خواهد شد.

هدف گذاری ما نوسازی و ایمن سازی شهر است

او افزود: این برای ما دردناک است که مردم مسکن نداشته باشند و اجاره نشین باشند؛ لذا برای گره گشایی از کار مردم وارد شده ایم. شهرداری تهران در تأمین مسکن استطاعت پذیر وظیفه و مسئولیت مستقیم دارد. هدف گذاری ما نوسازی و ایمن سازی شهر است و مردم می توانند در این قالب صاحب مسکن می شوند. مبلغی که به شهرداری خواهد رسید نیز برای شهر هزینه خواهد شد.

زاکانی با اشاره به بخش پنجم، بیان کرد: این بخش مربوط به ساخت ورزشگاه هاست که تصدی گری آن با ماست اما اگر بتوانیم واگذار کنیم، قطعا خواهیم کرد هرچند که برای شهرداری سودی ندارد و بیشتر برای خدمت رسانی است.

اجرای خطوط بی آرتی و تراموا کاملاً قانونی است

زاکانی با بیان اینکه اجرای خطوط بی آرتی و تراموا کاملاً قانونی است، یادآور شد: فاصله نظر تا عمل زیاد است؛ بسیار متفاوت است که در صحنه عمل کنیم یا از دور وضعیت را نگاه کنیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه هزار و ۸۶۰ اتوبوس در ابتدای کار دوره ششم مدیریت شهری وجود داشت، اظهار کرد: تنها ۸۸۰ اتوبوس در خطوط فعال بود و امروز ۲ هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند.

قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود

وی افزود: ما سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری کردیم اما ۵۰۰ دستگاه به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی خودروساز، حذف شد. ما هم پول و هم آبرو داده ایم. به طوری که ۲۷۳ هزار یورو برای خودروسازان داخلی در نظر گرفته ایم. قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود.

زاکانی با بیان اینکه آنچه برای ما اهمیت دارد خدمت به مردم و آسایش آنهاست، یادآور شد: متولی کار در کشور می گفت که ما هزار و ۹۰۰ مشکل داریم و این عدد بسیار قابل تأمل بود.

او افزود: ما هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت کردیم. در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را در نظر گرفتیم و این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آنها کنیم، قابل پذیرش نیست. مگر می شود ما پول را به خودروسازی بدهیم که خودروهای خود را دپو کرده است؟ اگر این خودروها کیفیت خوبی داشت حتماً خریداری می شد. ما مواردی را هم که خرید کرده ایم، پشیمانیم. ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه با آمار اورهال تعداد اتوبوس های شهر به بیش از سه هزار دستگاه رسیده که ۲ هزار و ۸۰ دستگاه در سطح شهر فعال هستند، تصریح کرد: اگر خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتماً خریداری خواهد شد.
زاکانی با اعلام اینکه اقدامات خوبی انجام شده و حتماً گزارشات آن در اختیار شورا قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: نمایندگان بانک مرکزی در سفر اخیر به چین در کنار ما بودند که این حضور بسیار مؤثر بود. بانک شهر بانک واسط ما برای خرید به نمایندگی از بانک مرکزی است.

شهردار تهران با بیان اینکه هزار دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت عقاب، 500 دستگاه از اسنا، 500 دستگاه از سبلان و 500 دستگاه از پارسیان خریداری کرده ایم، گفت: ما از شرکت عقاب و اسنا بسیار رضایت داریم اما برخی خودروسازان بدقولی کرده اند. 9 هزار و 763 میلیارد تومان پرداخت کرده ایم که 9 هزار و 591 میلیارد تومان نقد و مابقی حواله است. ما لیستی از املاک به این شرکت ها ارائه می دهیم و کارشناس رسمی قیمت ها را تعیین می کنیم. ما در تلاش هستیم که کمک کنیم گره خودروسازان داخلی نیز باز شود.

/ انتهای پیام

کد خبر 830073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • شهریار US ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    25 1
    یعنی اینهمه شرکت ها و پیمانکار ساختمانی و نیروی ماهر و بیکار تو ایران داریم باید چینی ها بیان برای ما مسکن بسازن؟!!!! داریم به کجا میریم با اینهمه ادعای استقلال و خودکفایی و.... ولی در عمل صفر
    • US ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      5 1
      بدبخت مردم ما
  • فریبرز IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    22 0
    قطعا شهرداری که 12 میلیارد یورو ندارد! حالا این پول از کجا قراره بیاد؟
  • امیر IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    18 0
    ،،مردم رااسیرخودروسازداخلی نمیکنیم،!!!!
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    15 4
    چاله های خیابان ها را درست کنید توی کار وزارت صنایع و ورزات مسکن دخالت نکنید چند تا سرویس بهداشتی درست وحسابی احداث کنید
  • حسین IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    14 6
    آقای شهردار چرا فقط چینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    5 0
    ای جنایتکار ...
  • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    8 0
    یکی این آقا و یکی هم علم الهدی در همه کار این کشور مداخله می کنند
  • DE ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    8 0
    اگر راست میگی به وزارت صمت فشار بیاور واردات خودرو نو برای افراد حقیقی با تعرفه حداکثر 40 % را آزاد کند بدون محدودیت سقف قیمت و حجم موتور تا با پول خودشان خودرو بیاورند 4 سال هم حق فروش نداشته باشند اما ............
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    6 2
    بعلت كم بود شديد مهندس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! در ايران و كبود فكر !!!!!!!!!!!! بايد از چيني ها استفاده كنيم. خوب دانشگاه ها را تعطيل كنيد.
  • امیر CA ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    4 4
    چین اکثرحوزه های تکنولوژی غرب را کپی کرده وحاضر به همکاری در مقابل نفت است پس دراین شرایط انتخاب درستی است. ایران میتونه روشهای مدرن ساختمان سازی و ماشین سازی را بومی کنه. ولی به شرط کمک به تولیدات داخل نه جدال با انها
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    3 0
    باید با کارشناسان متخصص ها و مهندسان خارجی مشورت انجام بگیرد تا شهرک ها مطابق اصول بین المللی طرح ریزی و ساخت و احداث بگردند زیرا دانشگاه های ما علوم پایه ای درست و حسابی و بین المللی ندارند.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 2
    احسنت ما باید حمل و نقل عمومی در کلان شهر صنعتی اصفهان واگن مترو و ایستگاه های اتوبوس بی ار تی را تقویت بنمائیم.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    5 0
    همش حرف و شعار...مردم خسته شدن از اینهنه سخنرانی! در عمل خودتونو اثبات کنید لطفا..
  • US ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    4 0
    1.6 میلیارد دلار خرید از چین حداقل 16 میلیون دلار پورسانت