مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در یک روز گذشته هشت پهپاد را در هوا و در نزدیکی یمن سرنگون کردند و چهار پهپاد دیگر را قبل از پرواز منهدم کردند.

دریای یمن

به گزارش همشهری آنلاین، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام (CENTCOM) روز شنبه به وقت محلی اعلام کرد که یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا صبح روز جمعه یک پهپاد را سرنگون کرد در حالی که جنگنده های اف ۱۸ و یک کشتی دیگر در اواخر روز، ۷ پهپاد دیگر را سرنگون کردند.

سنتکام همچنین مدعی شد که نیروهای آمریکا چهار پهپاد دیگر را قبل از پرتاب منهدم کردند.

این فرماندهی گفت که چهار پهپاد منهدم شده بر روی زمین متعلق به حوثی ها (انصارالله یمن) هستند.

ارتش آمریکا با این حال توضیحی در مورد پهپادهای سرنگون شده در هوا ارائه نکرد.

سنتکام مدعی شد: «این اقدامات از آزادی دریانوردی محافظت می‌کند و آب‌های بین‌المللی را برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری ایمن‌تر و امن‌تر می‌کند».

به گزارش ایرنا، آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» معرفی خواهد شد و این موضوع از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) به بعد اجرایی خواهد شد.

این حملات پس از آن انجام شد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

کد خبر 829982
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha