سعدالله زارعی پژوهشگر حوزه منطقه گفت: آمریکا درحال حاضر پرستیژ خود را در منطقه از دست داده و تلاش بسیاری می‌کند که بار دیگر آن را به دست آورد، اما ابرقدرتی که در برابر گروه‌های مقاومت این چنین عاجز شده، توانایی بازیابی قدرت گذشته‌اش را نخواهد داشت.

سعدالله زارعی

به گزارش همشهری آنلاین، آمریکا پس از یک کُری‌خوانی مفصل رسانه‌ای چیزی که در عمل علیه جمهوری اسلامی انجام داد، هدف قرار دادن چند پایگاه خالی آن هم با ضریب تخریب بسیار کم و ناچیز بود. برای بررسی این موضوع با سعدالله زارعی پژوهشگر حوزه منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

قلدرنمایی‌های بی‌فایده

زارعی در ابتدا گفت: در گیرودار مناقشات اخیر منطقه‌ای در سه دوره شاهد قدرت‌نمایی جدی و محکم رسانه‌ای رؤسای جمهور آمریکا علیه ایران و در نتیجه اقدام ذلیلانه و منفعلانه آنان در میدان منطقه بودیم. یک‌بار آمریکا به بهانه موضوع مشکوک استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و اتفاقاتی که در این مورد افتاده بود، تهدید کرد که مواضع جمهوری اسلامی را مورد هدف خود قرار خواهد داد که در نهایت وقتی به اوقات انتهایی آن لحظه موعود نزدیک شدیم اعلام کرد بنا به تعهد روسیه، مبنی بر کنترل سلاح‌های شیمیایی در سوریه از حمله و هجمه خود علیه مواضع جمهوری اسلامی منصرف شده است و در نهایت اقدام خاصی از سوی آنان متوجه ایران و مواضع جمهوری اسلامی نشد. این درحالی‌ رقم خورد که تا چند ساعت پیش از آن، ایران را تهدید می‌کردند و از سوی روسیه هم اعلام خاصی در قبال توانمندی‌های تسلیحاتی سوریه صورت نگرفته بود.

دست پیش گرفتند تا پس نیفتند

وی افزود: وهله دیگری که شاهد خط‌ونشان کشیدن آمریکایی‌ها علیه ایران بودیم، در زمان دونالد ترامپ بود. آمریکا در آن مقطع به بهانه ساقط کردن و در اختیار گرفتن پهپاد گلوبال هاوک در بلندای خلیج فارس که در اصل تجاوزی به حریم هوایی ایران بود، با شدت و جدیّت ایران را تهدید به برخورد نظامی کردند که در نهایت پس از گذشت زمان کوتاهی، در یک اقدام عجیب بیان کردند ما از اینکه ایران هواپیماهای حامل سرنشین ما را مورد هدف و هجمه قرار نمی‌دهد خورسند هستیم و با انتقال چنین پیامی به نوعی از آن موضع‌گیری اولیه خود مبنی بر مواجهه سخت با ایران فاصله گرفت و وارد فازِ عقب‌نشینی شد.

او ادامه داد: در هفته گذشته و پس از اتفاقات پساطوفان‌الاقصی، آمریکایِ بایدن پس از ضربات جدی‌ای که از مقاومت دریافت کرد و پایگاه و مقر نظامی آنان موسوم به «رکبان یا پایگاه 22» مورد تهاجم نیروهای مقاومت قرار گرفت، تهدید کردند که 85 موضع جمهوری اسلامی بالاخص 8 نقطه را مورد هدف قرار خواهند داد!

زارعی در انتها گفت: اما چیزی که در عمل از آمریکایی‌ها دیدیدم و آن‌ها از خود بروز دادند و به نظر نیز نمی‌رسد که اقدام سنگین‌تری از سوی آنان صورت گیرد، هدف قرار دادن چند پایگاه خالی است که از قضا ضریب تخریب بسیار پایینی را هم داشته است. این موضوع حاکی از محدودیتی است که آمریکایی‌ها را از رسیدن به مطلوب و مقاصد مدنظرشان دور نگه داشته است. آمریکا به خوبی می‌داند هر اقدامی از سوی آنان با پاسخی از ایران یا گروه‌های مقاومت همراه خواهد بود، لذا نمی‌خواهد در این دور باطل بیفتد و سعی دارد به نحوی از انحا به شکلی این وضع را خاتمه دهد. آمریکا درحال حاضر پرستیژ خود را در منطقه از دست داده و تلاش بسیاری می‌کند که بار دیگر آن را به دست آورد، اما ابرقدرتی که در برابر گروه‌های مقاومت این چنین عاجز شده، توانایی بازیابی قدرت گذشته‌اش را نخواهد داشت.

کد خبر 829981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    باید امریکا رابه چالش کشید خرج کردن قدرتباعث نفرت وضعف ان میشود وتسلیم ابهت امریکا شدن برای اوعظمت وقدرت میاورد امریکا به همان نسبت قدرتمندیش اسیب پذیرتر است گردن کلفت دنیا مثل گردن کلفت محله میماند که اگر سنگی بسویش پرتاب کنی ابرویش رفته .رجز خوانیش ته میکشد