شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
۱ نفر

مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان در خراسان شمالی گفت: آب دریاچه سد گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان بر اثر برودت هوا و به دنبال آن بخبندان از شب گذشته یخ زد.

دریاچه

به گزارش همشهری آنلاین اسحاق خسروپناه جمعه شب گفت: همه ساله از نیمه دوم آذرماه به دلیل سرمای منطقه و کاهش نامحسوس دمای هوا، آب دریاچه این سد به طور کامل یخ می بندد که امسال به دلیل افزایش دمای هوا به تاخیر افتاد.

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه در ارتفاعات قرار گرفته سال های گذشته ارتفاع برف به بیش از ۶۰ سانتیمتر هم رسیده بود.

سامانه بارشی که از عصر روز گذشته استان را دربر گرفته، تقویت بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر و وزش باد لحظه ای شدید، بارش برف در ارتفاعات کولاک برف، مه و کاهش دید به همراه داشته است.

منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زادآوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.

دمای هوا در منطقه گلیل و سرانی در زمستان ها عمدتا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر است که بعضا تا ۱۸ درجه سانتیگراد زیر صفر هم می رسد.

سد خاکی گلیل با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

کد خبر 829687
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha