شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

دادگستری استان گلستان با صدور حکمی دستور به رفع تصرف 380 هکتار اراضی ذخیره‌گاه زیستکره و پناهگاه حیات وحش میانکاله داد.

به گزارش خبرگزاری محیط‌زیست ایران (ایرن) اراضی مورد نظر در حالی که از سال 1348 به‌عنوان منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش در حوزه مدیریت سازمان محیط‌زیست قرارداشته‌اند، درسال 1381 به‌صورت غیرقانونی و با تساهل مدیر وقت منابع طبیعی استان گلستان و توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان به یک شرکت خصوصی تحت عنوان سازمان مناطق گردشگری جهان واگذار شده بود.

جالب است که قیمت واگذاری این اراضی از قرار هر متر مربع 66 تومان بوده است! شبه جزیره آشوراده در شمار تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها (کنوانسیون رامسر) قرار داشته و نیز از سوی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل یکی از 9 ذخیره‌گاه بیوسفر کره زمین شناخته شده است.

این منطقه همچنین از سال 1376 درپروژه شماره 8 برنامه انسان و کره مسکون سازمان ملل متحد ثبت شده است.

مرور پرونده واگذاری

1- اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در تاریخ 5/12/1348 طی مصوبه شماره 12 شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به‌عنوان منطقه حفاظت شده میانکاله ودرسال 1352 براساس مصوبه شماره 54 مورخ 20 / 9/1352 شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان منطقه حفاظت شده و به‌علت اهمیت منطقه براساس مصوبه شماره 78 مورخ 21/5/1354 این شورا به‌عنوان پناهگاه حیات وحش تحت اختیار و مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرارگرفته است.

2- براساس رای مورخ 29/6/1349 کمیسیون ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع درمنطقه میانکاله هیچ مستثنایی به‌جز تاسیسات شیلات و دامداری وجود نداشته است.

3- در سال 1382 اداره کل منابع طبیعی استان گلستان سند مالکیت پلاک 2 فرعی از 10 اصلی را به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ کرده که این امر مورد اعتراض سازمان شهرداری‌های تکلیف اراضی اختلافی مساحت 380هکتار از اراضی منطقه آشوراده در اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله را بر خلاف رای کمیسیون ماده 56‌قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان مستثنیات اعلام کرده است.

4-سند 380 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله (جزیره آشوراده ) را سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان به سازمان مناطق گردشگری جهان (مؤسسه خصوصی ) انتقال داده است.

5- با وجود تکلیف قانونی مدیر وقت منابع طبیعی استان گلستان در اعتراض به رای صادره، پس از صدور رای هیچ‌گونه اقدام و اعتراضی به رای کمیسیون ماده 56 ننموده و بر خلاف تمامی قوانین و مقررات زیست‌محیطی، سند 380 هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش موصوف به نام سازمان گردشگری جهان (مؤسسه خصوصی) تنظیم گردیده است و حدود 3 سال بعد یعنی در تاریخ 29/6/85 اداره کل منابع طبیعی استان گلستان دادخواستی در اعتراض به رای کمیسیون ماده 56 به دادگستری بندر ترکمن تقدیم کرده است که پس از پیگیری‌های مکرر و مجدانه این سازمان و منابع طبیعی استان به‌صورت حضوری و مکتوب و تقدیم لایحه تکمیلی سرانجام شعبه دوم دادگاه عمومی بندر ترکمن مبادرت به صدور رای بر له سازمان کرد.

6-انتقال 380 هکتار از مهم‌ترین اراضی منطقه میانکاله (جزیره آشوراده) به سازمان خصوصی فوق‌الذکر بر خلاف اصل پنجاهم قانون اساسی و مصوبه شماره 54 مورخ 20/9/52 شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست و ماده 3، 4 و بند د ماده 10 قانون شکار و صید و ماده 16 و3 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست با اصلاحات بعدی و تبصره 4 ماده 31 قانون اصلاح فصل پنجم و پاره‌ای از مواد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و بر خلاف بخشنامه‌های نخست‌وزیری وقت با این قید و صراحت که هیچ‌یک از سازمان‌های دولتی ونهادهای انقلاب اسلامی حق هیچ‌گونه واگذاری در مناطق چهارگانه (پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش وآثار طبیعی ملی ) تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست را ندارند، است.

7-لازم به ذکر است سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان در تاریخ 26/9/81 مستنداً به مبایعه نامه، 380‌هکتار از اراضی آشوراده را از بنیاد علوی به مبلغ یک میلیارد و نهصد میلیون ریال (از قرار متری 500ریال خریداری کرده و در تاریخ 9/11/81 به موجب مبایعه نامه شماره 2418 مبادرت به فروش اراضی آشوراده به مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون ریال ریال (از قرار متری 660ریال ) به سازمان مناطق گردشگری جهان می‌نماید و کارشناسی که اراضی را کارشناسی نموده است کارشناس متخصص امور اراضی ملی و منابع طبیعی نبوده و صلاحیت کارشناسی نداشته است.

8- علاوه بر نقص قوانین و مقررات به شرح فوق، جالب این است که سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان بر خلاف اساسنامه خود مبادرت به فروش اراضی نموده است.

در سال گذشته پرونده در شعبه دوم حقوقی بندرترکمن مطرح که نهایتاً منجر به صدور حکم ابطال رای کمیسیون ماده 56‌قانون جنگل‌ها و مراتع گردید.

مراتب مورد تجدید نظرخواهی قرار گرفت که رای تجدید نظر شعبه هفتم دادگاه تجدید نظر استان گلستان حاکی از تاکید بر ملی بودن عرصه اختلافی داشته و اینکه تجدید نظر خواه ایراد مؤثری که موجبات بی‌اعتباری و از هم گسیختن دادنامه بدوی را ایجاب نماید ارائه نداده و بنابراین علاوه بر رد تجدید نظرخواهی، دادنامه نخستین را عیناً تایید و آن‌را قطعی اعلام کرد.به این ترتیب 380 هکتار از اراضی که ذخیره‌گاه بیوسفر زیستکره هستند با ارزشی جهانی با تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست به بیت‌المال بازگشت.

گفتنی است که هم‌اکنون پرونده مرتبط با این موضوع در شعبه چهارم بازپرسی مجتمع قضایی امور اقتصادی برای رسیدگی به جرایم افرادی که در این واگذاری غیرقانونی نقش داشته‌اند، تحت پیگیری است.

کد خبر 82947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز