اکثر نمایندگان حاضر در آخرین نشست شورای امنیت درباره تحولات غزه کشتار مردم غزه به دست رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار توقف اقدامات نظامی این رژیم شدند.

شورای امنیت

به گزارش همشهری آنلاین، در نشست شورای امنیت که به درخواست الجزایر با هدف الزامی کردن حکم دیوان دادگستری بین‌المللی پیرامون نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه برگزار شد، به جز نماینده آمریکا، سایر اعضا ضمن محکوم کردن کشتار رژیم صهیونیستی خواستار اقدام جدی شورای امنیت در متوقف کردن اقدامات نظامی این رژیم در غزه شدند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد: مردم غزه در گِل و لای به سر می‌برند

«مارتین گریفیث» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در این نشست تاکید کرد جنگ‌های خشونت‌آمیز در شهر خان‌یونس هزاران نفر از ساکنان را مجبور به فرار به رفح کرده است.

وی افزود باران‌های شدید در نوار غزه به داخل چادرهای ساکنان نفوذ کرده و مردم در گِل و لای به سر می‌برند.

گریفیث گفت: جنگ‌های خشونت‌آمیز در غزه باعث می‌شود بیشتر مردم به کشورهای همسایه آواره شوند. همه آوارگان غزه باید حق بازگشت داشته باشند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در این نشست به آمار تلفات و خسارات در نوار غزه پرداخت و گفت بیش از ۲۶ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۶۵ هزار فلسطینی دیگر زخمی شدند و ۶۰ درصد منازل غزه آسیب دیده‌اند.

گریفیث درباره کمبود آب سالم، سرپناه مناسب، غذا و دارو در نوار غزه تصریح کرد بیماری‌ها در میان مردم غزه در حال گسترش است و با ادامه این روند، بیماری‌ها به بزرگترین قاتل فلسطینیان در نوار تبدیل خواهند شد.

وی با اشاره به اتهامات مقامات صهیونیستی علیه آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) تصریح کرد: از شنیدن اتهاماتی مبنی بر مشارکت برخی از کارکنان آنروا در حمله ۷ اکتبر وحشت کردم. خدمات آنروا به سه چهارم جمعیت غزه نباید با اقدامات ادعایی تعداد کمی از نیروهای آن به خطر بیفتد.

گریفیث با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دلایل نامعلوم اجازه نمی‌دهد کمک‌های زیادی وارد نوار غزه شود، گفت: باید تضمین‌های امنیتی در نوار غزه را بهبود بخشیم تا بتوانیم کمک‌ها را با خیال راحت برسانیم.

این نماینده سازمان ملل خواهان آزادی بی قید و شرط اسرا در نوار غزه شد و درخواست دبیرکل سازمان ملل را درباره برقراری آتش‌بس در این باریکه به منظور بازسازی آن تکرار کرد.

گریفیث در ادامه تاکید کرد آنروا برای فلسطینیان سرپناه، آب، غذا و کمک های پزشکی فراهم کرد اما کارمندان آن کشته و آواره شدند. تحقیقات در مورد اتهامات برخی از کارکنان آنروا مبنی بر مشارکت در حملات ۷ اکتبر ادامه دارد.

وی گفت قوانین بین‌المللی در غزه باید رعایت شود و بیمارستان‌ها، کادر پزشکی و بیماران باید محافظت شوند.

آمریکا: شورای امنیت فشار بر حماس را تشدید کند

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست به حکم دیوان دادگستری بین‌المللی پیرامون نوار غزه پرداخت و گفت: باید درباره تصمیم دیوان عدالت صادق باشیم چرا که دستور آتش بس فوری نداده است.

گرینفیلد در رابطه با ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه نیروهای آنروا مدعی شد تعلیق بودجه آنروا یک اقدام تنبیهی نیست، بلکه زنگ خطری برای ایجاد تغییرات اساسی است.

وی افزود توقف دائمی خصومت‌ها، اسرا را به نزدیکانشان باز می‌گرداند و کمک‌های لازم را به فلسطینی‌های نیازمند می‌رساند

این نماینده آمریکایی افزود باید به جای آتش‌بس بدون احراز شرایط آن، برای حل دائمی مناقشه میان رژیم صهیونیستی و فلسطین تلاش کرد.

گرینفیلد با این ادعا که خواهان انتقال ایمن و بدون وفقه کمک‌ها به مردم غزه است، گفت: هر تصمیمی که شورای امنیت اتخاذ کند باید فشار بر حماس را افزایش دهد تا این جنبش تصمیم درست بگیرد. باید از طریق تلاش های دیپلماتیک برای یافتن راه حلی پایدار برای درگیری غزه تلاش کنیم.

رژیم صهیونیستی: تل‌آویو به قوانین متعهد است!

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم مدعی شد شورای امنیت حملات حماس به این رژیم را محکوم نکرده است.

وی همچنین گفت دیوان بین‌المللی دادگستری نقض کنوانسیون نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی را تأیید نکرد و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری، ادامه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی را تایید می‌کند و تل‌آویو نیز متعهد به احترام به قانون است.

روسیه: اسرائیل اقدامات نظامی در غزه را متوقف کند

از سوی دیگر نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی تصریح کرد: اسرائیل باید فورا اقدامات نظامی خود را در غزه متوقف کند.

وی افزود سوء ظن علیه ۱۲ کارمند آنروا نباید برای بی اعتبار کردن آژانس و تضعیف عملیات مهم آن در ارائه حمایت از حدود ۶ میلیون فلسطینی مورد استفاده قرار گیرد.

الجزایر: دوران فرار از مجازات پایان یافته است

نماینده الجزایر نیز تصریح کرد: تصمیم تاریخی دیوان بین المللی دادگستری تایید می‌کند که دوران معافیت از مجازات به پایان رسیده است.

وی افزود: اسرائیل، "قدرت اشغالگر" باید فورا به اقدامات مصوب دیوان بین المللی دادگستری پاسخ دهد. ما باید از پاسخگویی اطمینان حاصل کنیم تا از نسل های آینده در برابر تکرار جنایاتی که در حال حاضر در غزه مرتکب شده اند محافظت کنیم.

این نماینده الجزایری با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه مصوب دیوان بین المللی دادگستری تنها از طریق آتش بس قابل اجرا است، تاکید کرد تاریخ خواهد نوشت که همه کسانی که پشت نسل کشی غزه هستند «جنایتکاران جنگی و دشمنان زندگی» هستند.

انگلیس خواهان تشکیل یک دولت فلسطینی در غزه و کرانه باختری شد

نماینده انگلیس در سازمان ملل هم وضعیت نوار غزه را فاجعه‌بار توصیف کرد و خواهان توقف فوری جنگ و ارسال کمک‌های انسانی به نوار غزه شد.

وی افزود: ما خواستار آزادی اسرا و پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه در اسرع وقت هستیم.

این نماینده انگلیسی خاطرنشان کرد وزیر امور خارجه در آخرین سفر خود به اسرائیل فشار آورد تا کمک‌های بشردوستانه بدون مانع وارد غزه شود.

وی خواستار تشکیل یک دولت جدید فلسطینی در کرانه باختری و غزه تحت حمایت بین المللی شد.

فلسطین: اسرائیل به مصونیت خود در برابر مجازات اطمینان دارد

«ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل هم در این نشست تاکید کرد: اسرائیل جنگ وحشتناکی را علیه فلسطینیان در نوار غزه به راه انداخته است زیرا به مصونیت خود اعتماد دارد.

وی افزود توافق آتش بس باید در نوار غزه حاصل شود و شورای امنیت باید آن را درخواست کند. پس از تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری، اقدام نکردن برای پایان دادن به جنگ وحشتناک غزه جرم است.

این نماینده فلسطینی تاکید کرد: اسرائیل از تصمیمات شورای امنیت و همچنین تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری سرپیچی می‌کند. اسرائیل به دنبال گسترش کنترل خود از رودخانه تا دریا و آواره کردن اجباری فلسطینیان است.

وی درباره موضوع آنروا هم گفت هیچ دلیلی برای ادامه تحقیقات و اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه آنروا که به میلیون ها نفر کمک می کند وجود ندارد.

نماینده فلسطین در سازمان ملل از شورای امنیت خواست از آنروا دفاع کند چرا که رژیم صهیونیستی می‌خواهد آن را نابود کند.

وی همچنین از شورای امنیت خواست نسل کشی در نوار غزه را متوقف کند و به آتش بس پایان دهد و تاکید کرد: اسرائیل تمام تلاش خود را برای ادامه عملیات نظامی و آواره کردن فلسطینی ها به کار خواهد گرفت.

منصور به این مساله اشاره کرد که ۱۲ وزیر از کابینه رژیم صهیونیستی در کنفرانسی با هدف احیای شهرک سازی در غزه و خلاص شدن از شر فلسطینیان در آنجا شرکت کردند.

چین: متاسفانه کشورها در مقابل آتش‌بس ایستاده‌اند

نماینده چین در شورای امنیت هم تاکید کرد: فاجعه در غزه ادامه دارد و ما باید با تمام قوا برای آتش بس تلاش کنیم و جای تاسف است که کشورها در مقابل آن ایستاده‌اند.

وی تاکید کرد رژیم صهیونیستی باید فورا از تخریب پایه‌های راه حل دو دولتی دست بردارد و جابجایی اجباری ساکنان غزه و گسترش شهرک سازی در کرانه باختری را متوقف کند.

نماینده چین تاکید کرد: ما باید راه حل دو دولتی را به عنوان راهی مناسب برای دستیابی به صلح بین فلسطین و اسرائیل ترویج کنیم.

آفریقای جنوبی: اسرائیل قوانین را نقض می‌کند

«ماتو گوئینی» نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد نیز اشاره کرد رژیم صهیونیستی هر روز قوانین بین‌المللی و همچنین منشور را نقض می‌کند و کاملاً برخلاف قوانین بین‌المللی عمل می‌کند. این رژیم از زمان صدور حکم لاهه با سلب حق حیات ملت فلسطین، همچنان به نقض قوانین بین المللی ادامه می‌دهد.

وی افزود آفریقای جنوبی به دنبال عدالت برای مردم فلسطین است و برای حفظ موجودیت مردم فلسطین به عنوان یک گروه و پایان دادن به نسل کشی علیه آنها هر کاری انجام می‌دهد. حکم دیوان لاهه مشخص کرد که اقدام رژیم صهیونیستی در غزه می تواند نسل کشی باشد.

گوئینی ابراز امیدواری کرد رژیم صهیونیستی به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشد و مانع از اجرای آن نشود.

وی در ادامه سخنانش گفت تصمیم برخی کشورها برای تعلیق کمک های مالی خود به آنروا وضعیت بسیار پیچیده انسانی در نوار غزه را تشدید می کند.

گوئینی تاکید کرد کشورش به کار خود برای پایان دادن به تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها و حفظ حقوق آنها ادامه خواهد داد.

همچنین نماینده سوئیس در شورای امنیت اعلام کرد «اسرائیل» باید کاملاً به تمام تصمیمات دیوان دادگستری احترام بگذارد و از نقض قوانین بین المللی بشردوستانه دست بردارد.

نماینده ژاپن در این شورا هم گفت: هیچ کشوری فراتر از قوانین بین المللی نیست و همه باید بدون تبعیض به آن احترام بگذارند.

پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در به دیوان بین‌المللی دادگستری

آفریقای جنوبی اواخر ماه دسامبر پرونده مربوط به نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد و از این دیوان خواست تا اقدامات فوری برای پایان دادن به کشتار و خونریزی‌های گسترده در غزه انجام دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری نیز طبق درخواست آفریقای جنوبی احکامی موقت را علیه رژیم صهیونیستی صادر کرد. به طور خلاصه این دادگاه از این رژیم خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

دادگاه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا «اقدامات فوری» را برای فراهم کردن خدمات مورد نیاز فوری و کمک های بشردوستانه در نوار غزه انجام دهد با این حال دستوری مبنی بر برقراری آتش‌بس در این جنگ را مطرح نکرد.

کد خبر 829426
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha