روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی با اشاره به ناتوانی آمریکا در حل بحران خاورمیانه، ‌مشکلات کنونی واشنگتن در خاورمیانه را نتیجه عملکرد افراطی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور در حمایت از رژیم صهیونیستی و همچنین پیروی بایدن از رویکردهای خصمانه دولت قبلی آمریکا عنوان کرد.

ترامپ و نتانیاهو

به گزارش همشهری آنلاین، ایشان ثارور در مقاله‌ای تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از ناتوانی دولت جو بایدن، ‌رئیس جمهوری کنونی این کشور، ‌در رویارویی با بحران‌های عمیق سیاسی و نظامی در خاورمیانه به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.

وی افزود: تمایل آشکار بایدن برای اجتناب از درگیری گسترده‌تر با ایران، بهانه خوبی به ترامپ داده و او می‌کوشد تا با اهداف انتخاباتی، حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه را نشانه‌ای از ضعف و تسلیم جو بایدن معرفی کند. کمپین انتخاباتی او در عین حال این حملات را در مقابل تصویری ادعایی از «صلح از طریق قدرت» قرار داده و تاکید می کنند که ترامپ در زمان ریاست بر کاخ سفید،‌ به دنبال ایجاد آن بود. این در حالی است که حمله به مواضع آمریکا در عراق و سوریه در زمان ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفت.

ثارور در ادامه از خروج دولت ترامپ از توافق قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام)، ‌بازگرداندن فهرستی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، به عنوان چند اقدام عمیقا اشتباه ترامپ نام برد و نوشت: از سوی دیگر سیاست ترامپ در قبال (رژیم) اسرائیل، تاییدی اطمینان‌بخش برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم یوده و موجب تقویت حزب راست اسرائیل شد. ترامپ با به رسمیت شناختن رسمی اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت (رژیم) اسرائیل، بستن کنسولگری ایالات متحده که برای فلسطینی‌ها در نظر گرفته شده بود و میانجی‌گری در توافقات (به اصطلاح) "صلح" بین طرف اسرائیلی و گروهی از کشورهای عرب، ‌فلسطینی ها را مجازات و خواست‌های سیاسی آن ها را بیش از پیش به حاشیه برد.

این گزارش با تشریح و یادآوری رویکرد بایدن در رابطه با خاورمیانه،‌ سیاست بایدن در قبال رژیم صهیونیستی را ادامه سیاست ترامپ دانسته و افزود: لفاظی‌های اولیه بایدن در مورد بازگرداندن حقوق بشر به مرکز سیاست ایالات متحده خیلی زود از بین رفت. وی وضعیت موجود با (رژیم) اسرائیل را حفظ کرده و بر اساس توافقات عادی سازی دوران ترامپ گام برداشت.

ثارور در پایان پیش بینی کرد نتانیاهو ممکن است تلاش کند تا زمانی که ترامپ، دوست و یار سیاسی‌اش، در انتخابات مجدد پیروز شود به هدایت جنگ و مقاومت در برابر خشم داخلی ادامه دهد. او باور دارد که بازگشت ترامپ می‌تواند به تحکیم موقعیت او و نیرو بخشیدن به متحدان راست افراطی او کمک کند.

کد خبر 829314
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha