چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان و فرانسه به‌طور سنتی مقصد اصلی فروش نفت ایران تا یک دهه پیش و قبل از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بودند. عربستان، امارات، عراق، قطر، الجزایر و لیبی به وضوح جایگزین ایران شده‌اند.

خاورميانه

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به دلیل موقعیت استراتژیک، ذخایر عظیم انرژی، اقتصاد قوی و پویایی سیاسی پیچیده، نقش مهمی در بازارهای جهانی ایفا می‌کند.

در این اینفوگرافی، شرکای تجاری برتر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) از اکتبر ۲۰۲۳ به تصویر کشیده شده است.

کدام کشورها جای صادرات نفت ایران را گرفتند؟ | اینفوگرافی شرکای تجاری بزرگ خاورمیانه در جهان

چین، برترین شریک صادرات به خاورمیانه و شمال آفریقا

چین به عنوان برترین تامین‌کننده صادرات بر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تسلط دارد. این کشور آسیایی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۷۱ میلیارد دلار کالا به منطقه صادر کرد.

هند یکی دیگر از شرکای تجاری مهم در منطقه است که بیش از ۵۰ میلیارد دلار کالا از امارات متحده عربی وارد می‌کند، بیش از ۴۰ درصد از این واردات را فرآورده های نفتی تشکیل می‌دهد.

ایتالیا، صادرکننده پیشرو به تونس، یکی دیگر از بازیگران اصلی تجارت با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا است. در سال ۲۰۲۲، این کشور بیش از ۲۸ میلیارد دلار از الجزایر و لیبی، عمدتاً نفت خریداری کرد.

انتظار می رود تجارت در منطقه افزایش یابد و برخی از کشورها اخیرا تصمیم به پیوستن به بریکس گرفته‌اند. اضافه شدن عربستان سعودی، مصر، ایران و امارات به این بلوک نشان دهنده بیش از یک تریلیون دلار صادرات است.

چشم انداز کشورهای منا (MENA)

به گفته صندوق بین‌المللی پول، رشد بسیاری از اقتصادهای خاورمیانه به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر، کاهش تولید نفت، تنش‌های ژئوپلیتیکی و دیگر چالش‌های داخلی در حال کاهش است.

این سازمان اخیراً پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی منطقه را به ۲.۰ درصد برای سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۳.۳ درصد پیش‌بینی شده در آوریل ۲۰۲۳ کاهش داد.

با این حال، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد سالانه در سال ۲۰۲۴ به ۳.۴ درصد افزایش می‌یابد، زیرا برخی از این عوامل محو می‌شوند.

۱۰ وارد کننده بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا

کشور

واردات از

رقم به میلیون دلار

امارات

چین

۶۸۱۲۵

عربستان سعودی

چین

۳۹۰۸۳

عراق

چین

۱۴۸۸۹

مصر

چین

۱۱۴۶۱

عمان

امارات

۱۰۹۴۴

مراکش

اسپانیا

۱۰۲۶۵

کویت

چین

۸۱۲۲

الجزایر

چین

۶۹۹۴

ایران

چین

۶۵۴۳

قطر

چین

۵۴۳۹

۱۰ صادر کننده بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا

کشور

صادرات به

رقم به میلیون دلار

عربستان سعودی

چین

۶۶۱۸۳

امارات

هند

۵۰۷۵۷

عراق

چین

۳۷۰۵۸

قطر

چین

۲۰۷۸۲

الجزایر

ایتالیا

۱۷۸۷۹

لیبی

ایتالیا

۱۰۴۶۸

مراکش

فرانسه

۸۴۶۳

ایران

چین

۶۰۰۷

تونس

فرانسه

۴۱۳۰

بحرین

عربستان سعودی

۳۹۳۴

کد خبر 829290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی هارونی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 1
    باسلام اگر خرید نفت را هم تحریم کنند راه پیشرفت برای ملت ایران باز می شود و اقتصاد از مرض فروش این ماده حیاتی آزاد شده وبسوی یک کشور بر پایه نوآوری و تکنولوژی پیش خواهد رفت
  • مهدی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    1 0
    ایران باید صادرات نفت خام را متوقف کرده وبا ایجاد بسترگسترده صنایع پالایشی ارزش افزوده ایجاد کند.همین الان هم شروع کند،بازدیراست وای به حال آینده.