یکی از گروه‌های ناشناخته اما اثرگذار در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی گروه «توحیدی صف» بود. گروهی که فقط نزدیکان امام افرادی مثل شهید «بهشتی» و شهید «مطهری» و حاج «مهدی عراقی» از ماهیت آن مطلع بودند.

انفجار خوانسالار

همشهری آنلاین : گروه صف مخلصانه و بی‌ریا همه توان‌شان را برای حفاظت و امام و آرمان انقلاب اسلامی گذاشته بودند و تنها شرط‌شان ناشناخته ماندن فعالیت‌ها و خدمات‌شان بود. «علیرضا زمانی» تهران‌پژوه، در باره نحوه شکل‌گیری گروه توحیدی صف می‌گوید: «بانی شکل‌گیری گروه توحیدی صف شهید محمد بروجردی بود. نام گروه را اعضا از قرآن کریم و سوره صف انتخاب کردند. مبارزات این گروه مسلحانه و با روش چریکی بود که باعث مختل شدن فعالیت و برنامه حکومت پهلوی، حامیان نظام و مشتشاران آمریکایی در سال‌های نهضت پیروزی انقلاب اسلامی شدند.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

چرا گروه توحیدی صف مبارزه مسلحانه را متوقف کرد؟ | شهید بروجردی و انفجار مینی‌بوس مستشاران آمریکایی

یکی از عملیات‌های چریکی معروف گروه صف که حسابی سر و صدا کرد، ماجرای انفجار رستوران خوانسالار در میدان آرژانتین بود. زمانی در باره ماجرای این انفجار که چند ماهی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد، چنین تعریف می‌کند: «این گروه در نخستین اعلامیه فعالیت‌شان عامل اصلی فساد و سرمنشأ قتل‌عام‌های وحشیانه و بی‌رحمانه ملت را امپریالیسم آمریکا معرفی کردند. به همین بهانه نقشه انفجار رستوان خوانسالار تهران را که تبدیل به پاتوق و مکان عیش و عشرت آمریکایی شده بود طراحی کردند. این انفجار در شب ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۵۷ اتفاق افتاد. واقعه‌ای که در آن یک کشته و ۴۵ زخمی داشت. علاوه بر این دست و پای تعدادی از افراد حاضر در رستوان قطع شد و یک نفر هم شنوایی‌اش را از دست داد. زمان انفجار ۷۰ نفر در رستوان خوانسالار حاضر بودند.»

انفجار مینی‌بوس مستشاران آمریکایی در لویزان، اجرای یکسری انفجار در پایگاه‌های فساد رژیم شاه در زمان سفر جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در دی ماه ۱۳۵۶ حمله به هلی‌کوپترسازی بل و... از دیگر اقدامات چریکی گروه صف بود که این تهران‌پژوه از آنها یاد می‌کند.

اعضای گروه توحیدی صف در دیداری که با امام خمینی در نجف داشتند، متوجه شدند امام خیلی موافق مبارزه مسلحانه محض بدون مشارکت مردم راضی نیستند و به همین بهانه طرح‌ها و عملیات‌های مسلحانه‌شان به‌ویژه بر علیه ارتش را به کل لغو کردند.

چرا گروه توحیدی صف مبارزه مسلحانه را متوقف کرد؟ | شهید بروجردی و انفجار مینی‌بوس مستشاران آمریکایی

به گفته زمانی، اعضای گروه توحیدی صف فقط برای حفاظ و پیشتیباتی از از نهضت‌های مردمی مسلح ماندند و در راهپیمایی‌های بزرگی که در سال ۱۳۵۷ اتفاق می‌افتاد به‌ویژه در روزهای پایانی و مهم ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه برای دفاع از مردم بی‌گناه در مقابل یورش‌های حکومت پهلوی مسلح در میان مردم حضور پیدا می‌کردند و خالصانه از این قیام و نهضت مردمی امام خمینی(ره) دفاع کردند.

کد خبر 829188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha