وزیر خارجه قطر با تأکید بر راه‌حل دیپلماسی برای حل بحران منطقه تصریح کرد که ایران همسایه این کشور است و به ارتباط آزاد با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.

وزیرخارجه قطر محمد بن عبدالرحمان آل ثانی

به گزارش همشهری‌آنلاین، وزیر امور خارجه قطر محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز در خصوص برخی اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در خصوص حمله به پایگاههای نظامی آمریکا در اردن گفت: «ما در جایگاهی نیستیم که بخواهیم بازی مقصرنمایی راه‌ بیاندازیم».

شبکه فاکس‌نیوز در سؤالی به حادثه یکشنبه هفته جاری در حمله به پایگاه نظامی «البرج» آمریکا در اردن و کشته شدن سه نظامی آمریکایی اشاره کرد و پرسید که تا چه اندازه جمهوری اسلامی ایران را مقصر مستقیم این حمله می‌دانید؟

وزیر خارجه قطر گفت که به همراه ایران به گفت‌وگو درباره ترغیب تمامی طرفین منطقه برای کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهند و تصریح کرد: «ایران همسایه ما است. ما به ارتباط آزاد با آن‌ها ادامه می‌دهیم».

پاسخ هشدار آمیز قطر به آمریکا درباره ایران | اقدام نظامی ما را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند

مجری فاکس‌نیوز در ادامه کلیپی را از مشاور امنیت ملی سابق آمریکا رابرت برینت به آل‌ ثانی نشان داد که در آن مدعی شده بود که گروههای مقاومت در منطقه، «بدون تأیید ایران» هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهند.

وزیر خارجه قطر در واکنش به این عکس گفت: «این نظر او است...اما این‌ چیزی است که قضاوت آن با من نیست. فکر می‌کنم آن‌چه ما باید درباره آن قضاوت کنیم، اقدامات هستند و ما باید آن‌ را متوقف کنیم».

وی با تأکید بر این‌که روابط قطر و جمهوری اسلامی بر پایه «منافع مشترک و همسایگی خوب» است، در خصوص برخی تهدیدات آمریکا برای انتقام‌گیری از ایران گفت گرچه قطر به تصمیمات آریکا احترام می‌گذارد اما در حال حاضر «نیاز به خونسردی است».

وی در ادامه به ایالات متحده توصیه کرد: «ما باید از دیپلماسی به نتیجه برسیم و سعی کنیم که اوضاع را مهار کرده و بر حل این موضوع متمرکز شویم».

وزیر امور خارجه قطر سپس از اوضاع متشنج منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: «اوضاع بسیار نگران‌کننده است و هر روز نگرانی من بیشتر می‌شود».

آل ثانی تأکید کرد: «برخی اوقات یک تحریک است که ممکن است به یک حادثه بزرگ‌تر تبدیل شود که یک درگیری بزرگ‌تر را رقم بزند و این چیزی است که می‌خواهیم از آن جلوگیری کنیم. به این دلیل باید بر نحوه یافتن راه‌حل و پایان دادن به اوضاع غزه متمرکز شویم».

وزیر خارجه قطر با تأکید بر آن‌که «اقدام نظامی ما را به نتیجه دلخواه» نمی‌رساند، تأکید کرد: «بخشی از دکترین سیاست خارجی ما، توانایی گفت‌وگو با همه به منظور از بین بردن شکاف‌ها است».

آل ثانی سپس با تأکید بر لزوم توقف درگیری‌ها در غزه گفت که تحولات از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به بعد، کل منطقه را «به حالت ملتهب درآورده و این چیزی است که باید مهار شود».

کد خبر 829175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    55 1
    اگرامریکا و....به ایران حمله کنند اعراب باید ابتداخودراسزنش کنند چرا انها درکشورشان پایگاه نظامی به امر یکا و.... دادند وهیچ جا امن نخواهد .........
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    34 7
    آمریکا حمله ای که میدونه صد در صد شکست میخوره انجام نمیده، ما که از جنگ با آمریکا واهمه نداریم، اون که میترسه
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      59 0
      این یکی از سیاست شونه تا تقی به توقی میخوره میخوان حمله کنن جرعت داشتن چهل سال پیش این کار رو میکردن .....پارس الکی .
  • رضا IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    14 0
    کارکار اسراییل است تادرمنطقه جنگ راه بیندارد اما اگرجنگی شروع شود تمام نوکران امریکا وانگلیس باید به درک واصل شوندوخاتمه جنگ قابل پیش بینی نیست یک غزه تحت محاصره کوچک ببین چه به روزاسراییل غاصب اورده حالا بقیه اش راخودت حساب کن ایران ویتنام یا افغانستان نیست خودامریکایهای یانکی هم میدانند
  • محمدبهرامی بلوچ GB ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    12 0
    به تمامی قدرت های جهان ایا کشتار وتخریب کمتر ویا اصلا پیش نیاد بهتر است یا که کشتار وتخریب ادامه داشته باشد ؟ مگر بجز گفتگوی دیپلوماسی راهی است که تنش ها را کم کند ؟
  • حزب الله سعید IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    16 0
    خدا اون روز را نیاره تمام شیخ نشینها تبدیل میشوند به جزایر متروکه حالا دستو پا بزنید به اربابانشان بگوئید به نفع شما نیست تهدید کردن چون شماها هم به آتش آنها خواهید سوخت ایران قدرتش را آزمایش نکنید تکه تکه میکنیم شماها را به کجا میخواهی فرا بکنید برجهای شماها تبدیل میشوند به خاکستر اگر کوچکترین پرواز جنگنده های آمریکایی از حوزه خلیج فارس بشود به جهنم تبدیل خواهیم کرد این شو خی ها را با ما نکنید ای نوکران آمریکا به عقل بیایید نوکری بس است
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    17 0
    مقام رهبری بارها تاکید کردند دوران بزن درو گذشته هرکشوری به نیروهای کشور دیگر جسارت کند پاسخ دندان شکن خواهدگرفت
  • US ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    13 0
    اقای قطر دو دوزه بازی نکن نترس راست و صریح به اون آمریکایی ... زاده حامی مستقیم همان رژیم صهیونیستی میگفتی که ۲۶ هزار کودک و زن و ۵۵ هزار فلسطینی معلول و مجروح شده وسط سلاح های حکومت شیطانی آمریکا انجام گرفته .