چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

کشاورزان حقوق ناکافی، مالیات بر سوخت تراکتور، رقابت نابرابر در واردات و تشریفات اداری را از جمله دلایل نارضایتی‌های خود عنوان می‌کنند.

فرانسه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «تظاهرات تراکتوری شورش کشاورزان خسته‌ای است که از فشارهای اقتصادی به ستوه آمده‌اند.» این بخشی از اظهارات ورونیک لو فلوک یکی از دست‌اندر کاران اتحادیه‌ کشاورزان در فرانسه است. اما این تنها فرانسه نیست که شاهد طغیان جامعه کشاورزان خود است. از آلمان، رومانی و هلند گرفته تا لهستان و بلژیک کشاورزان اروپایی علیه سیاستمداران خود به پا خواسته‌اند. کشاورزان مالیات دولت بر سوخت تراکتور، واردات ارزان محصولات کشاورزی به‌ویژه از اوکراین، مسائل مربوط به ذخیره آب، محدودیت‌های سختگیرانه ناشی از سیاست‌های محیط‌زیستی و تشریفات اداری را از جمله دلایل نارضایتی‌های خود عنوان می‌کنند.

تقابل کشاورزان و الیزه

کشاورزان فرانسوی که هفته‌هاست اعتراض‌هایشان به سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور مستقر در الیزه، خبرساز شده چندی روزی است که با صدها دستگاه تراکتور به سوی پاریس به راه افتاده و اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا با بستن راه‌های ارتباطی و بزرگراه‌ها، پایتخت را محاصره کرده و این شهر را فلج کنند. در این میان دولت فرانسه نیز از اعزام 15هزار مامور پلیس به مناطق مختلف پاریس خبر داده تا از هرگونه تلاش معترضان برای ورود به پایتخت جلوگیری کنند.

اقلیتی پر قدرت

خبرگزاری فرانس 24 با اشاره به قدرت سندیکاها و اتحادیه‌های کشاورزی در فرانسه نوشته،‌ حدود 72 هزار کشاورز از شهرهای مختلف فرانسه در این تظاهرات شرکت می‌کنند. گرچه تعداد مزارع کشاورزی در فرانسه در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و کشاورزان اکنون کمتر از 2درصد از مجموع رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از حمایت گسترده افکار عمومی برخوردار هستند.

فقر و حقوق ناکافی

کشاورزان در فرانسه که بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی اروپا است، می‌گویند حقوق کافی دریافت نمی‌کنند و مقررات سختگیرانه حفاظت از محیط‌زیست عملا آنان فلج کرده است. فشار دولت و خرده‎فروشان برای کاهش تورم مواد غذایی نیز باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان نتوانند هزینه‌های بالای انرژی، کود و حمل و نقل را پوشش دهند. در این میان آنچه شرایط را وخیم‌تر کرده‌ طرح دولت برای حذف تدریجی معافیت مالیاتی کشاورزان در مورد سوخت گازوئیل همزمان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

رقابت نابرابر و واردات بی‌رویه

واردات گسترده محصولات کشاورزی از اوکراین در راستای حمایت از کی‌یف در جنگ این کشور با روسیه نیز خون کشاورزان اروپایی را به جوش آورده است. اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ روسیه ـ اوکراین سهمیه‌بندی واردات محصولات کشاورزی را کنار گذاشته و تعرفه این محصولات را نیز حذف کرده است. مذاکرات مجدد برای انعقاد معامله تجاری بین اتحادیه اروپا و بلوک آمریکای جنوبی مرکوسور برای واردات محصولات کشاورزی نیز تولیدکنندگان شکر، غلات و گوشت در اروپا را به شدت ناراضی کرده است.

کشته شدن یک کشاورز و نقطه جوش اعتراض‌ها

وب‌سایت فورچون نوشته، خشم کشاورزان فرانسوی زمانی به نقطه جوش رسید که یک کشاورز معترض و دخترش در جریان اعتراض‌های خیابانی بر اثر برخورد خودرویی در جنوب شرق فرانسه کشته شدند. ورونیک لو فلوک یکی از دست‌اندرکاران اتحادیه کشاورزان در فرانسه، به آسوشیتدپرس می‌گوید: «اینکه می‌بینید کشاورزان از طیف‌های مختلف با تراکتورهای خود به خیابان آمده‌اند و بزرگراه‌ها را مسدود می‌کنند یا دوربین‌های کنترل سرعت را با برزنت می‎پوشانند نشان‌دهنده این است که دیگر خسته شده‌اند. فقر زندگی را برای غالب کشاورزان سخت کرده است.»

شکاف اجتماعی شهر و روستا

به اعتقاد ناظران، جنبش‌های گسترده اعتراضی کشاورزان نشان‌دهنده شکاف روزافزون میان فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی بین شهر و روستا است به‌ویژه اینکه معترضان احساس می‎کنند از سوی وزرای دولتی که از کثیف شدن کفش‌هایشان در مزارع نیز ابا دارند نادیده گرفته می‌شوند. اعتراض‌ها در فرانسه درست زمانی رخ می‌دهد که امانوئل ماکرون که اکثریت را نیز در پارلمان از دست داده است نسبت به حمایت فزاینده کشاورزان از جناح راست افراطی پیش از انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن نگران است.

گسترش اعتراض‌ها به خارج از فرانسه

کشاورزان بلژیکی نیز همزمان با فرانسوی‌ها اعلام کرده‌اند که راه‌های دسترسی به بندر زیبروژ دومین بندر مهم بلژیک را مسدود می‌کنند. آن‌ها همچنین با مسدود کردن بزرگراه‌ها در بروکسل، تراکتورهای خود را در نزدیکی پارلمان اتحادیه اروپا متوقف کردند. رویترز گزارش داده مسدود کردن بزرگراه‌ها تا عصر چهارشنبه (امروز) ادامه خواهد داشت. در هلند نیز کشاورزان علاوه بر حرکت به سوی شهر بندری اَنتوِرپ راه‌بندان گسترده‌ای را در نزدیکی مرز ایجاد کردند. کشاورزان آلمانی معترض به طرح کاهش یارانه‌های کشاورزی نیز در روزهای گذشته با بیش از 4هزار تراکتور خیابان‌های مرکز شهر برلین را مسدود کردند.

شورش تراکتوری

کد خبر 829153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha