نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، خبر ارسال پیام‌های متعدد از سوی آمریکا به ایران در ۲ روز گذشته را رد و اعلام کرد که هر حمله‌ای به خاک ایران، منافع و یا اتباع آن در خارج از مرزها با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.

نماینده ایران

به گزارش همشهری آنلاین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسش برخی رسانه ها درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه آمریکا در دو روز گذشته از طریق واسطه ها پیامهای متعددی به ایران ارسال کرده و تهران نیز هشدار داده است، گفت: چنین پیام هایی رد و بدل نشده است. با این وجود، این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد.

برخی رسانه های خبری مدعی شده اند: واشنگتن در دو روز گذشته از طریق واسطه‌ها پیام‌های متعددی به تهران ارسال کرده مبنی بر این که خواهان جنگ گسترده نیست و هشدار داده که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد و ایران نیز در پاسخ هشدار داده حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود.

در پی حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن، هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ سه سرباز ارتش آمریکا کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر مجروح شده اند.

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) و در پی دور جدید جنگ اسرائیل و فلسطین، هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه ای به رئیس شورای امنیت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

ایروانی گفت: «همانطور که قبلاً در مکاتبات ما از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ تاکید شده بود، هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: «علاوه بر این، اقدامات انجام شده توسط ایالات متحده در سوریه و عراق هم غیرقانونی بوده و هم ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، به ویژه ماده ۲ (۴) منشور است. در نتیجه، مطالب ایالات متحده که در نامه فوق‌الذکر به شورای امنیت ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد ارائه شده است، فاقد مبنای قانونی است و نمی‌تواند چنین اقداماتی را مشروعیت بخشد.»

کد خبر 829076
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 16
    جنگ بعضی موقع خوبه چون خودمون محک میزنیم
  • حزب الله سعید IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    7 13
    ما منتظر هستیم اگر وجودش دارند بیان تمام منافع و پایگاهایشان را در هر جا هست میگوییم بخصوص شیخ نشینان و ترکیه بی شرف مار دوسر جهنمی برایشان ایجاد خواهیم کرد تا از ویتنام و کره و افغانستان و عراق و لیبی بدتر باشد بگو بیان حرامیان نحس
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    8 5
    شما رسانه های داخلی هم به نحوی دارید در زمین دشمن کار می کنید. پاسخ به دشمن باید بیرون از فضای رسانه و مجاز باشد. باید تو دهن یاوهگوی ضد ایران کوبید-- نه با حرف که در عمل با هدف قرار دادن تجمع عناصر اصلی آنها در هرجای دنیا!
  • US ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    9 8
    هیتلر پیش بیتی کرده بود صهیونیست باعث نابودی دنیا می‌شود تا اسرائیل کفن و دفن نشود دنیا روی صلح نمی‌بیند
  • رضا IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    17 3
    از بدبختی جنگ عراق هنوز خلاص نشدیم
    • کریم IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      0 3
      به نظر من تو باید تا دیر نشده چندتا پوشک برای خودت تهیه کنی
  • IQ ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    11 0
    در حرکتی مشکوک داره نیروهای خودش از عراق رو انتقال میده به اسرائیل خیالاتی دارند باید هوشیار بود
  • IQ ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    6 3
    اسرائیل مثل ... گیر کرده در منطقه احتمالا آمریکا قصد رویارویی داره با جبهه مقاومت منطقه
  • محمدبهرامی بلوچ GB ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 3
    در این قرن خیلی از کهدن ها ‌و احمق ها دارند کشورهایی را رهبری میکنند که درکی از مفاهیم ارامش ملتها را ندارند اخه استقلال کشور فلسطین چی ضرری به جهان یا خود اسراییل وامریکا دارد که بهای ان را با کشتن هزاران سربازهای امریکا واسراییل وملت های بی دفاع بپردازند امروز نفهمی مسئولان کلان جهان به حد گذر کرده است البته هروقت ماهی را از اب بگیری تازه است امروز هم میشه جلوی کشتار را گرفت ؛؛ محمدبهرامی بلوچ؛؛
  • ناشناس IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    6 3
    آمریکا آن آمریکایی قدیم نیست که جرات نمیکند به ما حمله کند شما چرا این تیترها را در اخبارتون میارید
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 3
    اگر.امریکا.بایران.حمله.کند.باید.توی. دهانش.زد.تا.دیگر.از.این.علطها.نکند امریکا.شده.جولانگاه. ارازل.واوباش
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    3 3
    چرا نزدیک سال نویی جو سازی سیاسی راه انداختید. امار وب سایتتان پایین یا .. امریکا اگر حمله بخواهد کند سال ۵۷ بهترین موقع بود که نتونست و دیگر هرگز حمله مستقیم ندارد. ...............................»چرا تیتر نمی زنید مرگ بر امریکا«...............................
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 1
    ایرانی وطن پرست است تازه اگر صلاح هم نداشته باشیم با چنگ و دندان به جنگ آمریکا میریم
  • نگار IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    0 1
    کاری نداریم انشالله همیشه صلح و آرامش و امنیت باشه ولی خداوکیلی ۲۶ هزار فلسطینی بینوا کشته و شهید شدند این مهم نیست؟ اونوقت ۳ نفر سرباز امریکایی متمند؟ اون ۲۶ هزدر نفر انسان نبودند؟؟؟به خدا بودند ولی مظلوم و ضعیفند همین...