احسان قمری کارشناس اقتصادی گفت: توجه رهبری به کسب و کار از آن جهت است که تجارت، بازرگانی و تولید موجب بالارفتن تولیدناخالص و به تبع آن رشد اقتصادی خواهد شد. در نظر رهبری، دولت باید از ذهن، سرمایه و استعدادهای مردمی در جهت تولید استفاده کند.

قمری

به گزارش همشهری آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار حدود هزار نفر از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان با اشاره به ظرفیت و توان کاملاً موثر بخش خصوصی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی، «حمایت دولت، به‌ویژه رفع موانع فضای کسب‌ و کار» و «مسئولیت‌پذیری بخش خصوصی» را دو ضرورت مهم و زمینه‌ساز بهبود اوضاع و پیشرفت چشمگیر کشور برشمردند. برای تحلیل بخشی از سخنان رهبری با احسان قمری کارشناس اقتصادی گفت‌وگویی داشتیم.

اگر به سخنان رهبری توجه شود...

قمری در ابتدا گفت: اینکه رهبری معظم توجه جدی به موضوع تولید و فرایندهای مروبط به اقتصاد دارند موضوع مسرّت‌بخش و مبارکی است. همچنین گفتنی است که اگر به بیانات و فرمایشات ایشان در برخی موضوعات مربوط و مخصوص به اقتصاد مثل سیاست‌گذاری کلی اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم توجه و عنایت شود شاهد نتایج مطلوب و ارزنده‌ای خواهیم بود. امروز رهبری در حوزه کسب و کار مطالبی را فرمودند که بخش‌هایی از آن‌ها مربوط به کسب و کارهای خصوصی بود. رهبری اشاره داشتند که ما امروزه با یک بخش خصوصی در حوزه کسب و کار روبه‌رو هستیم و این نشان‌دهنده پویایی و فعال بودن این بخش است و وظیفه داریم که آن را حفظ و صیانت کنیم. رهبری در خلال سخنانشان وظایفی را برشمردند که دولت در قبال این کسب و کارها دارد نظیر حمایت، تسهیل‌گری، بهبودی فضای کسب و کار و البته نظارت.

چرا رهبری تا این حد بر کسب و کار توجه دارد؟

وی افزود: توجه رهبری به کسب و کار از آن جهت است که تجارت، بازرگانی و تولید موجب بالارفتن تولیدناخالص و به تبع آن رشد اقتصادی خواهد شد. در نظر رهبری، دولت باید از ذهن، سرمایه و استعدادهای مردمی در جهت تولید استفاده کند. تأکید ایشان بر مردم از آن جهت است که آن‌ها را در برابر دولت نمی‌بینند بلکه دولت حامی و ناظر رفتارهای مردم هست ک در مسیر کسب و کار می‌تواند از آن بهره‌ببرد.

دولت چگونه می‌تواند به کسب و کارها کمک کند؟

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت در قبال کسب و کارها، احساس مسئولیت است، یعنی دولت آن کسب و کار را برای خودش بداند. احساس مسئولیت دولت زمانی محقق می‌شود که دولت بیاید با تنظیم‌گری و قانون‌گذاری صحیح فضای مناسبی را ایجاد نماید. دولت به شکل مستقیم وارد نمی‌شود بلکه باید تسهیل‌گری را برای کسب و کارها فراهم آورد. به طور مثال امروزه نقدینگی کسب و کارهای کوچک یک معضل اساسی است که دولت باید با توجه به فضای اقتصادی کشور وضعیت را به سمت و سویی ببرد که کسب و کارهای کوچ با رجوع با بانک تأمین مالی مناسبی شوند و فرایندهای پسینی نظیر کارمزد و بهره با توجه به میزان فعالیت آن‌ها شکل گیرد. وظیفه دیگر دولت ایجاد بهبود در فضای کسب و کار است، متأسفانه امروزه تکثر قانون در حوزه کسب و کار آن هم در جهت سلایق مختلف که گاهی در تزاحم و تضاد قرار می‌گیرند موجب شده آن فضای مطلوب کسب و کار در کشور ایجاد نشود. دولت با قانون‌گذاری صحیح و قاطع می‌تواند این مشکل را رفع نماید.

کد خبر 829039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha