در شرایطی که تنش‌ها در خاورمیانه رو به افزایش است، لفاظی مقام‌های آمریکایی علیه ایران همچنان ادامه دارد و آنان می‌کوشند به‌دنبال ناکامی در تحقق اهداف‌شان در منطقه، انگشت‌اتهام را به سوی تهران نشانه روند.

ارتش آمریکا

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: به‌دنبال حملات اخیر نیروهای مقاومت به اهداف آمریکایی در منطقه و کشته شدن ۳ نظامی آمریکایی، فضاسازی مقام‌ها و رسانه‌های غربی علیه جمهوری‌اسلامی افزایش یافته. این درحالی‌است مقام‌های ایرانی طی روزهای اخیر تاکید کرده‌اند ایران مسئولیتی در قبال اقدام‌های هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت برای اقدام‌هایشان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، از تهران دستور نمی‌گیرند.

در چنین شرایطی اما، تحلیل تحولات جاری در خاورمیانه و نقش‌آفرینی ایران همچنان در کانون توجه رسانه‌های غربی قرار دارد. پایگاه خبری «پلتیکو» در تازه‌ترین گزارش خود دراین زمینه با عنوان «متحدان ایران به غرب حمله می‌کنند؛ بعد چه اتفاقی می‌افتد؟» به بررسی تحولات اخیر پرداخته است.

احتمال جنگ گسترده‌تر؟

دراین گزارش، که به قلم «گابریل گاوین» نوشته شده‌است، با تاکید بر اینکه از اردن و لبنان تا دریای سرخ، حملات علیه منافع آمریکا و اروپا درحال افزایش است، آمده‌است: «پس از اینکه واشنگتن قول داد به حمله پهپادی شبه نظامیان تحت حمایت ایران که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد، پاسخ دهد، تنش‌ها در سراسر خاورمیانه افزایش یافته است. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، درگیری‌ها در سراسر منطقه به‌شدت افزایش یافته، اما آیا این به آن معناست که احتمال جنگ گسترده‌تر وجود دارد؟»

در ادامه این گزارش تصریح شده‌است: «حمله روز یکشنبه، که مقام‌های آمریکایی می‌گویند توسط یک گروه تحت حمایت ایران از آن‌سوی مرز سوریه در پایگاهی در اردن انجام شد، درحالی صورت می‌گیرد که ائتلاف دریایی به رهبری ایالات‌متحده با شورشیان حوثی در دریای سرخ می‌جنگد. حزب‌الله مورد حمایت ایران امواجی از راکت‌ها را از لبنان پرتاب کرده و اسرائیل نیز پاسخ داده‌است. جنگ غزه میان اسرائیل و حماس که جان ده‌ها هزار نفر را گرفته و یک فاجعه انسانی را به بار آورده، بدون کنترل ادامه دارد و درمجموع اکنون کل منطقه برای خشونت بیشتر آماده شده‌است».

آمریکا پاسخ می‌دهد؟

در ادامه این گزارش تصریح شده‌است: «شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، حملات پهپادی و موشکی به کشتی‌هایی را که از دریای‌سرخ عبور می‌کنند، افزایش داده‌اند. شبه نظامیان در سوریه به یک پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن حمله کردند و سه سرباز را کشتند».

این گزارش می‌افراید: «بایدن در سخنرانی پس‌از حمله در اردن، «گروه‌های شبه‌نظامی رادیکال تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند» را مقصر دانست و متعهد شد «در زمان و مکانی که ما انتخاب کرده‌ایم» تلافی‌کند. ایران دخالت مستقیم خود را رد می‌کند و می‌گوید گروه‌های منطقه در تصمیم‌ها یا اقدام‌ها خود، از ایران دستور نمی‌گیرند».

در گزارش پلتیکو با اشاره به اینکه طی دهه‌های گذشته تهدید درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا بارها مطرح شده، آمده‌است: «هر دو طرف از این اجتناب کرده‌اند. با این‌حال، رقبای سیاسی داخلی بایدن خاطرنشان می‌کنند که از زمان آغاز حمله اسرائیل به غزه، بیش‌از ۱۶۰ حمله به نیروهای آمریکایی صورت گرفته و کاخ سفید را متهم می‌کنند که به اندازه کافی برای بازدارندگی تهران اقدام نکرده‌است».

مخاطرات افزایش تنش‌ها با ایران

دراین گزارش همچنین به نقل از «اندرو بورن» یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا عنوان شده‌است که «پاسخ ازسوی ایالات‌متحده احتمالاً حمله به شرکای ایران خواهد بود. محاسبه خطرات وجود، ازجمله جنگ با ایران آسان نخواهد بود و باید شامل ارزیابی هرگونه توانایی هسته‌ای ایران و اقدام‌های بعدی تهران باشد.»

دراین گزارش همچنین با تاکید بر اینکه هرگونه اقدامی دراین زمینه، مستلزم ارزیابی مواضع شرکا و متحدان آمریکا در منطقه، مانند عربستان، اردن، ترکیه، اسرائیل و مصر است، آمده‌است: «اجماع درحال افزایش است که بدون یک استراتژی مشترک و با منافع متفاوت در منطقه، متحدان اروپایی واشنگتن به‌طورفعال درگیر نخواهند شد».

واشنگتن از سوی متحدانش حمایت می‌شود؟

دراین گزارش به نقل از «هلویز فایت»، محقق اندیشکده IFRI در پاریس عنوان شده‌است: «درمیان کشورهای اروپایی هیچ اشتیاقی برای درگیری بزرگ با ایران در خاورمیانه وجود ندارد. اروپا باید نگران باشد، اما مقابله با این موضوع همزمان با اوکراین دشوار است، بنابراین به احتمال زیاد اروپایی‌ها، آمریکا را ترک خواهند کرد تا خود این مشکلات را حل کنند. البته این بدان‌معنا نیست که متحدان اروپایی به نوعی درحال پیشرفت نیستند».

در گزارش پلتیکو همچنین عنوان شده‌است: «ایتالیا، آلمان، بلژیک و سایر کشورهای اتحادیه‌اروپا قول داده‌اند کشتی‌هایی را برای گشت‌زنی در دریای‌سرخ بفرستند، درحالی‌که وزرای خارجه کشورهای عضو قرار است در ۱۹ فوریه برای بحث درباره ماموریت اتحادیه اروپا در منطقه با یکدیگر دیدار کنند. فرانسه دو کشتی نیروی دریایی به نام‌های «آلزاس» و «لانگدوک» در منطقه دارد که برای سرنگونی پهپادهای حوثی موشک شلیک کرده‌است. با این‌حال، کشتی‌ها به‌طور رسمی در عملیات حفاظت از رفاه به رهبری ایالات متحده در دریای سرخ شرکت نمی‌کنند».

در پایان این گزارش اضافه شده‌است: «چالش بایدن این است که چگونه بدون‌خطر تشدید تنش توسط ایران و شرکای آن در منطقه، اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد».

کد خبر 829026
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • زند IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    1 1
    بسم الله الرحمن الرحیم