کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ اعلام کرد برای حفظ دسترسی به مراقبت‌های درمانی حیات‌بخش و اورژانسی در نوار غزه باید اقدامات مشخصی انجام شود.

غزه

همشهری آنلاین :مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان اروپایی غزه (که هر دو در جنوب نوار غزه واقع شده‌اند) تنها دو بیمارستان ارجاع هستند که خدمات پیشرفته جراحی و فوریت‌های درمانی را با ظرفیت تخت بزرگ برای حدود 2 میلیون نفر ارائه می‌دهند که البته برای مجروحان و بیماران کنونی غزه کافی نیست. ناصر و مرکز درمانی سوم به نام بیمارستان الأمل، که توسط جمعیت هلال احمر فلسطین اداره می‌شود، در میان مخاصمات فعلی قرار دارند.کمتر از 20 درصد از خاک غزه (تقریباً 60 کیومتر مربع) اکنون پناهگاه بیش از 1.5 میلیون نفر است. این افراد در شرایط بسیار سختی در جنوب نوار غزه، جایی که تشدید چشمگیر مبارزات بقای آنها را تهدید می‌کند، زندگی می‌کنند.

ویلیام شومبورگ رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزه، گفت: «هر بیمارستان فعال در نوار غزه سرریز از جمعیت بوده و کمبود تجهیزات پزشکی، سوخت، غذا و آب دارد. بسیاری هزاران خانواده آواره را در خود جای داده‌اند و اکنون دو مرکز دیگر به دلیل جنگ در خطر از دست رفتن هستند. اثر تجمیعی بر سیستم سلامت ویران‌گر است و باید در این خصوص اقدامات فوری انجام شود.»

حقوق بشردوستانه بین‌المللی خواستار احترام تمامی طرف‌های مخاصمه به زیرساخت‌های درمانی و محافظت از آن ها شد:«ضرورت بشردوستانه برای حفاظت از مراکز بهداشتی غزه روشن است. چنانچه این مراکز درمانی (به ویژه ناصر و بیمارستان اروپایی غزه) از کار بیفتند، با توجه به تعداد جمعیت، شرایط وخیم زندگی فعلی، سیستم بهداشتی که در حال فروپاشی است و شدت مبارزات، جهان شاهد هزاران مرگ غیرقابل پیشگیری خواهد بود.»

طرف‌های مخاصمه و همه کسانی که بر آنها نفوذ دارند باید برای تضمین ایمن بودن بیمارستان‌ها و افراد داخل آنها، تضمین دسترسی ایمن پرسنل بهداشتی، مجروحان و بیماران، و آمبولانس‌ها به بیمارستان، و تسهیل در تامین به موقع اقلام لازم برای عملکرد بیمارستان‌ها از جمله دارو، سوخت، غذا و آب، اقدامات فوری را انجام دهند.

گفتنی است کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) یک سازمان بی‌طرف، بی‌غرض و مستقل است که رسالت منحصراً بشردوستانه آن از کنوانسیون‌های 1949 ژنو سرچشمه می‌گیرد. این سازمان به افرادی که در سراسر جهان متأثر از مخاصمات مسلحانه و دیگر خشونت‌ها قرار گرفته‌اند، کمک می‌کند و هر کاری که در توان دارد، اغلب به همراه شرکای صلیب سرخ و هلال احمر خود، برای حفاظت از جان و کرامت آنها و تسکین درد و رنجشان انجام می‌دهد.

کد خبر 829020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha