بیماران تالاسمی یا بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص برای تزریق مکرر خون با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند چون عمدتا به خون سازگار دسترسی ندارند اما حالا با شناسایی گروه فرعی خون این مشکل برای بیماران برطرف می‌شود.

خون

همشهری آنلاین - مریم سرخوش:‌ به غیر از گروه‌های اصلی خون (AB,O,B,A)، گروه دیگری از آنتی‌ژن‌ها وجود دارد که گروه فرعی خون را تشکیل می‌دهند و برخی بیماران در طول درمان و نیاز به ترزیق مکرر به این گروه‌های خونی فرعی نیاز شدیدی پیدا می‌کنند.

تعداد این گروه‌های خونی فرعی هم قابل توجه است و به گفته عباداله سالک مقدم، معاون فنی و فنآوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران به همشهری تنها برای بیماران مبتلا به تالاسمی باید سالانه 500 هزار گروه‌های فرعی را شناسایی کنیم تا جوابگوی این بیماران باشد.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: برای این‌که بهترین خون سازگار در اختیار بیماران به ویژه بیماران تالاسمی و دارای بیماری‌های خونی قرار بگیرد باید فنوتیپ گروه‌های فرعی شناسایی شوند که تعیین فنوتیپ در اهداکنندگان در 8 استان کشور انجام می‌شود. این استان‌ها بیشترین بیماران تالاسمی را دارند و به این سیستم تجهیز شده‌اند. در ادامه هم 8 استان دیگر که دارای این سیستم هستند، به زودی انجام این فرآیند را آغاز می‌کنند.

سالک مقدم با بیان این که در فاز بعدی هم به فراخور بودجه سازمانی این طرح گسترش داده خواهد شد، عنوان می‌کند: از این پس سالانه 520 هزار تست برای تعیین فنوتیپ انجام خواهد شد و پس از بیماران تالاسمی و بیماران سیکل‌سل (کم‌خونی داسی شکل)، برای گروه‌های فرعی از جمله بیمارانی که شیمی‌درمانی می‌کنند و بیماران نیازمند به تزریق خون مکرر تامین خون شناسایی شده در اولویت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

خوش‌شانس‌ترین گروه خونی را بشناسید

چرا آمار اهدای خون در فصل‌های سرد کم می‌شود؟

گروه خونی طلایی چیست؟

این مسئول درباره این‌که پیش از این، شناسایی این فنوتیپ‌ها بر چه اساسی صورت می‌گرفت، بیان می‌کند: تعیین سازگاری دهنده و گیرنده خون پیش از به صورت دستی انجام می‌شد. اگر در بانک خون بیمارستان‌ها امکان تهیه خون سازگار وجود نداشت، خون بیمار به سازمان ارسال و خون سازگار پیدا می‌شد. اما از این پس وضعیت گروه‌های فرعی مشخص شده، با شناسایی این فنوتیپ‌ها در صورت بیماران به گروه‌های فرعی خون، فرآورده‌ای تزریق خواهد شد که هیچ مشکلی برای بیمار به دلیل ناسازگاری ایجاد نکند.

او در پاسخ به این سؤال که از این گروه‌های فرعی خون آیا چیزی وجود دارد که در کشور موجود نباشد و مجبور به واردات آن باشیم، بیان می‌کند: بانک اطلاعاتی این حوزه در حال توسعه است و در حال حاضر ما هیچ نیازی به واردات یک گروه خونی خاص نداریم.

کد خبر 828829
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha