کوی گیشا از محله‌های مدرن دهه پنجاه شمسی است که جذابیت های زیستی برای تهرانی‌ها داشته و دارد. داستان شکل‌گیری این منطقه به نوبه خود جالب است چرا که با الگوی محله منهتن نیویورک ساخته شده است.

گيشا

همشهری آنلاین- صفورا صادقی: کوی نصر یا همان کوی گیشا یک محله مدرن و دوست‌داشتنی در غرب تهران که از شمال با اتوبان حکیم (داریوش سابق)، از جنوب به اتوبان جلال آل احمد، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به اتوبان شیخ فضل‌الله نوری محدود می‌شود. در همین نگاه اول یک محله محصور شریان‌های آزاد شهر را می‌بینیم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در زمان قاجار باغ بزرگی در غرب حومه دارالخلافه پایتخت وجود داشت به نام «خوردین» که بخش بزرگی از شهرک غرب و سعادت آباد و محله گیشای کنونی را شامل می شد. این باغ وسیع در شمار املاک خالصه و در اختیار دولت قرار گرفت. در دوره پهلوی اول این زمین ها به ارتش واگذار شد که چیزی جز تپه‌های بیابانی نبود.

شرکت «کی شا» تا گیشا

نصرالله حدادی، تهران شناس، نقل می‌کند که «در دهه ۳۰ خورشیدی دو شریک خوشفکر، یک شرکت ساختمانی و عمرانی تاسیس کردند که با ترکیب نام خانوادگی آن‌ها کی‌نژاد و شاپوریان (کی شا) نام گرفت. این دو شریک زمین‌هایی که در اختیار ارتش بودند برای ساختمان‌سازی کارکنان راه‌آهن خریداری کردند. پس از پایان کار، خیابان‌کشی این محله شکل گرفت و نام شرکت «کی شا» بر آن ماند که به تدریج گیشا و اکنون به نام کوی نصر می‌شناسیم.»

ولی کار شرکت کیشا به ساخت این آپارتمان‌ها محدود نشد، بعد از تقسیم‌بندی زمین‌ها و فروش آنها به سرعت محله گیشای مدرن شکل گرفت و خدمات آب با اولین فاضلاب شهری و سیستم تصفیه‌خانه مخصوص به این محله، جانمایی و برق منطقه نیز تامین شد. بلوار زیبایی از ابتدا تا انتهای محله ساخته شد که «بلوار صلح» نام‌ گرفت.

پل بلژیکی فلزی

اما یک اتفاق بعد از ساخته شدن محله «کیشا» باعث رشد و ترقی این منطقه شد و خواهان زیادی در بین پایتخت نشینان پیداکرد. آن رویداد مهم، میزبانی تهران برای هفتمین دوره بازی‌های آسیایی بود. تهران از ۱۰ تا ۲۵ شهریور ۱۳۵۳ پذیرای ورزشکاران آسیایی بود و شهرداری تهران برای تسهیل رفت و آمد میهمانان از مرکز شهر به ورزشگاه (آریامهر) آزادی کنونی از مسیر کوی گیشا و «بزرگراه داریوش» حکیم فعلی باید می‌گذشتند.

تمهید شهرداری وقت، ساختن پلی در پایین محله گیشا بود که ساخت آن را به یک شرکت بلژیکی سپرد. یک پل کاملا فلزی با پیچ و مهره‌هایی که در صورت اشکال قابل تعویض بودند و یک پل مدرن محسوب می‌شد.

منهتن تهران اینجاست

به این ترتیب محله گیشا یک محله جدید با دسترسی آسان و مورد طرفدار پایتخت‌نشینان شد. افراد معروفی این کوی مدرن را که با نسخه برداری از خیابان‌های منهتن نیویورک ساخته شده بود، برای زندگی انتخاب کردند. سهراب سپهری شاعر معاصر که در خیابان بیست و چهارم منزل داشت. جلیل شهناز استاد موسیقی، کوروش یغمایی، فریبرز لاچینی و دیگر چهره های مشهور هم در این محله زندگی کردند.

پارکی با معماری بین‌المللی

یکی از زیباترین پارک‌های تهران در شرق این محله ساخته شده با الهام از باغ های ایرانی -انگلیسی و ایتالیایی به‌عنوان نوعی معماری فضای سبز بین المللی از آن یاد می‌کنند. پارک گفتگو در سال ۱۳۸۲ در زمینی به مساحت ۱۴۵ هزار متر مربع به بهره‌برداری رسید. در این پارک از تندیس مشاهیری مثل سعدی و خیام و حافظ و تندیس مریم مقدس نیز جانمایی شده و در قسمت جنوب شرقی آن نمایشگاه دائمی گل و گیاه است.

منهتن تهران اینجاست

کد خبر 828826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha