درباره پروژه پیشرفت فوتبال تاجیکستان که با شگفتی‌سازی جذابش در جام ملت‌ها به تیم محبوب بسیاری از ایرانی‌ها بدل شده است.

تاجیکستان

همشهری آنلاین: تیم ملی تاجیکستان شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیا شده و در اولین حضورش به جمع ۸تیم برتر رسیده است. حتی قبل از این اتفاق و پیش از پیروزی مقابل امارات هم خیلی از فوتبالی‌ها در ایران هوادار این تیم بودند. همزبانی با تاجیک‌ها و ریشه‌های فرهنگی مشترک مردم دو کشور، تیم ملی تاجیکستان را به تیمی محبوب برای ایرانی‌ها بدل کرده بود. اما کیفیت بالای تیم ملی تاجیکستان در جام ملت‌ها و بازی‌های جذاب این تیم در این رقابت‌ها این علاقه را دوچندان کرد و حالا دیگر می‌توان گفت تاجیکستان تیم محبوب خیلی از ایرانی‌ها و برای بعضی از آنها تیم دوم‌شان در این تورنمنت آسیایی است. واکنش‌هایی که بعد از پیروزی تاجیکستان در فضای مجازی دیده شد و شادی بسیاری از ایرانی‌ها از صعود تاریخی این تیم، نشان‌دهنده اوج این ماجرا است.

پروژه ۱۰ساله جواب داد

تاجیکستان در حالی به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده که تازه اولین بار است فرصت حضور در جام ملت‌های آسیا را پیدا کرده است. تاجیکستان تا همین یک دهه قبل جزو کشورهای درجه۴ در فوتبال آسیا محسوب می‌شد و در سیدبندی‌ها پایین‌ترین رده را داشت. اما تاجیک‌ها از سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند با یک پروژه منظم و یک برنامه‌ریزی دقیق به توسعه فوتبال‌شان بپردازند و در این کار کاملا موفق بودند. بانی اصلی این پروژه، فرزند رئیس‌جمهور تاجیکستان و رئیس فدراسیون فوتبال این کشور بود. رستم امامعلی که فرزند امامعلی رحمان (رئیس‌جمهور تاجیکستان) است علاقه فراوانی به فوتبال دارد و حتی سابقه بازی در تیم معروف استقلال تاجیکستان را هم داشته است. او به‌طور همزمان شهردار دوشنبه و رئیس فدراسیون فوتبال تاجیکستان است و پروژه توسعه فوتبال در تاجیکستان حاصل علاقه و پیگیری اوست. طی این پروژه، تاجیک‌ها که در سال۲۰۱۶ جایگاه خاصی در فوتبال آسیا نداشتند هدف‌گذاری خود را بر روی حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۶ قرار داده‌اند. آنها در آغاز کار ۵۰۰زمین فوتبال در کشور ساختند و لیگ‌های پایه را در ۵سطح راه‌اندازی کردند تا از دل آنها استعدادهای فوتبال کشور را شناسایی کنند. این برنامه آنقدر منظم و دقیق انجام شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا جایزه توسعه فوتبال پایه را هم به این کشور اعطا کرد. تاجیک‌ها با پرورش استعدادهای جدیدشان در این پروژه توانستند در رقابت‌های زیر ۱۷سال آسیا به جمع ۸تیم برتر برسند و طبعا قابل پیش‌بینی بود که آن نسل در ادامه بتواند در رده بزرگسالان هم برای کشورش افتخار بیافریند.

لیگ تاجیکستان، پیشرفته‌تر از لیگ ایران

لیگ فوتبال تاجیکستان در حال حاضر یکی از لیگ‌های باکیفیت و منظم آسیا است که در سطح خوبی برگزار می‌شود. جالب است بدانید لیگ تاجیکستان از امکانات VAR هم برخوردار است و در حالی که لیگ برتر ایران بدون تکنولوژی داور ویدیویی برگزار می‌شود تاجیک‌ها از این تکنولوژی برخوردارند. بهترین باشگاه این کشور، استقلال تاجیکستان همه‌ساله حضور موفقی در لیگ قهرمانان آسیا دارد و علاوه بر بازیکنانی که از تاجیکستان به لیگ برتر ایران آمده‌اند خیلی از بازیکنان بزرگ این کشور هم در لیگ ازبکستان بازی می‌کنند. تاجیک‌ها چند سال قبل مارکو رگینی، مربی ایتالیایی را با سابقه کار در باشگاه یوونتوس به کشورشان آوردند تا به عنوان مدیر آکادمی مشغول به کار شود و بعدها مدیریت تیم‌های ملی تاجیکستان را به او سپردند. با این پروژه دقیق، اصلا عجیب نبوده که تاجیکستان در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا بالاخره برای اولین بار خودش را به این رقابت‌ها رسانده و در همین اولین حضور هم تا جمع ۸تیم برتر آسیا بالا آمده است. تاجیک‌ها در این مرحله باید با تیم ملی اردن روبه‌رو شوند که آنها هم با شگفتی‌سازی و حذف عراق به جمع ۸تیم پا گذاشته‌اند. بازی این دو تیم جدال نزدیکی خواهد بود و اصلا بعید نیست که تاجیکستان با حذف اردن به تاریخ‌سازی‌اش ادامه بدهد و تا نیمه‌نهایی هم پیش برود.

فینال فارسی‌زبان‌ها؛ چرا که نه؟

علاقه‌مندی جاری در فوتبال ایران و تاجیکستان، یک ارتباط دوطرفه است و خیلی از بازیکنان تاجیکستان برای تیم ملی ایران آرزوی موفقیت کرده‌اند. وحدت هنانوف، بازیکن پرسپولیس که تک‌گل تاجیکستان را در راه صعود به یک‌چهارم نهایی زد بعد از بازی گفت: «امیدوارم اگر ما در این جام قهرمان نشدیم ایران قهرمان شود.» مشابه این آرزو را خیلی از ایرانی‌ها هم برای تیم ملی تاجیکستان دارند و در کنار کشور خودشان، آرزومند موفقیت این کشور پارسی‌زبان در جام ملت‌های آسیا هستند. یک آرزوی بزرگ برای پارسی‌زبان‌ها می‌تواند رویارویی دو کشور در فینال مسابقات باشد. آرزویی که در این مسابقات کاملا رویایی دور از دسترس به نظر می‌رسد اما با روندی که تاجیکستان در پیش گرفته بعید نیست در همین آینده نه‌چندان‌دور بتوان به محقق شدن آن فکر کرد.

کد خبر 828727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشنا س IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
    4 0
    امیدوارم تاجیکیهای نازنین که مثل مردم عزیزمان ایران فارسی زبان هستن موفق باشن برن فینال آسیا خیلی خوشحالم که جز ۸تیم برترآسیاشدن آفرین به تاجیکیهای نازنین
  • اکبر IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    صحیح است تاجیکستان در حقیقت تیم دوم ایران و ما فارسی زبان‌ها است ما اینقدر بازیکن فوتبال داریم که می‌توانند تعدادی از آنها برای تیم ملی تاجیکستان فوتبال بازی کنند و برای فارسی زبان‌ها افتخار کسب نمایند. و تاجیکستان را به ابر قدرت فوتبال آسیا تبدیل کنند.