وال استریت ژورنال مدعی شد: طیف وسیعی از اهداف به جز هدف‌گیری مستقیم ایران در دسترس واشنگتن است، مانند پرسنل نظامی ایران در سوریه، عراق و یمن، کشتی‌های ایرانی، و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که مسئول حمله آخر هفته هستند.

حمله پهپادی به اردن

همشهری آنلاین- گروه سیاسی: پایگاه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به شرایط بسیار سخت دولت بایدن در کنترل حملات وارده به نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه است. این گزارش اگرچه با سوگیری‌های متعدد این حملات را کار نیروهای تحت حمایت ایران در سراسر منطقه می‌داند، اما به‌وضوح اذعان دارد که این گروه‌ها خودمختار عمل می‌کنند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است:

تنش ها در خاورمیانه پس از حمله پهپادی توسط شبه نظامیان تحت حمایت ایران که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، وارد مرحله ای جدید و قابل اشتعالی شده و واشنگتن را وادار کرده تا پاسخ خود را برای یک درگیری گسترده‌تر که اکنون برای ایالات متحده مرگبار شده است، بررسی کند.

بایدن روز یکشنبه گفت که حمله به یک پایگاه آمریکایی در اردن در نزدیکی مرز سوریه توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق انجام شد و نشانه تشدید خصومت‌ها بود که از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و جنگ بعدی در غزه افزایش یافته است. بایدن گفت که ایالات متحده پاسخ خواهد داد.

دولت بایدن باید پاسخی به اندازه کافی قوی داشته باشد تا متحدان ایران را از انجام حملات بیشتر به نیروها و منافع ایالات متحده باز دارد و در عین حال از گرفتار شدن در جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کند.

از زمانی که اسرائیل جنگ خود را در غزه آغاز کرد، تنش ها در خاورمیانه افزایش یافته است، اما کشته شدن سه نظامی آمریکایی به طور قابل توجهی خطرات را برای ایالات متحده در سال انتخابات افزایش می‌دهد و دولت بایدن تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت تا در این باره محکم عمل کند.

ایالات متحده در چهار دهه گذشته عملیات نظامی در خاک ایران انجام نداده است، اما در طول سال‌ها به اهداف ایران در سوریه و عراق حمله کرده و مجموعه‌ای از تحریم‌ها را با هدف متوقف کردن بودجه نظامی برای متحدان منطقه‌ای تهران اعمال کرده است.

طیف وسیعی از اهداف به جز هدف قرار دادن مستقیم ایران در دسترس واشنگتن است، مانند پرسنل نظامی ایران در سوریه، عراق و یمن، کشتی‌های ایرانی، و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که مسئول حمله آخر هفته هستند. بورن گفت: ایالات متحده همچنین می تواند تحریم های اقتصادی علیه ایران را تشدید کند یا عملیات سایبری را با هدف هدف قرار دادن زیرساخت های امنیتی در ایران انجام دهد.

ایران هرگونه ارتباط با حمله پهپاد را رد کرده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه هرگونه ادعای دخالت ایران را «اتهامات بی‌اساس» خواند که برای بازگرداندن آمریکا به جنگ دیگری در خاورمیانه طراحی شده است.

کنعانی به خبرنگاران در تهران گفت: مسئولیت عواقب ناشی از تحریک اتهامات علیه ایران بر عهده کسانی است که چنین ادعاهای بی اساس را مطرح می کنند.

مقاومت اسلامی در عراق، چتر شبه‌نظامیان طرفدار ایران، مسئولیت حملات به سه پایگاه آمریکایی در سوریه از جمله التنف را بر عهده گرفت که نزدیک به پایگاه مورد حمله در نزدیکی مرزهای عراق و اردن است.

سال‌هاست که شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه و عراق به دنبال بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه بوده‌اند و از ۷ اکتبر، شبکه گروه‌های مسلح ایران در سراسر منطقه حملات خود را به منافع اسرائیل و آمریکا افزایش داده است که هدف آن تحمیل هزینه برای جنگ در غزه است.

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان صدها موشک و راکت با ارتش اسرائیل در سراسر مرز مبادله کردند و بیش از ۱۵۰ نیروی خود را در درگیری‌ها از دست دادند. گروه حوثی های تحت حمایت ایران در یمن به کشتی‌های دریای سرخ حمله می‌کند و حمل و نقل جهانی را مختل می‌کند.

شبه‌نظامیان ایرانی در عراق همچنین مسئولیت حملات موشکی اخیر به پایگاه هوایی الاسد آمریکا را بر عهده گرفته‌اند که باعث جراحات جزئی پرسنل آمریکایی و ائتلاف شد.

به نظر می رسد که چنین حملاتی برای جلوگیری از عبور از خطوط قرمزی طراحی شده‌اند که ممکن است به تلافی مستقیم نظامی علیه خود تهران منجر شود. اما با تشدید درگیری‌ها و رد درخواست‌های ایران و متحدانش برای توقف جنگ در غزه، ایران و ایالات متحده به تدریج به عمق درگیری کشیده شده‌اند.

ایالات متحده به حملات حوثی‌ها در دریای سرخ با حملات هوایی به خاک یمن پاسخ داده است که آخرین بار در روز شنبه انجام شد. دو فروند نیروی دریایی در جریان عملیات توقیف کشتی حامل قطعات موشکی ساخت ایران به مقصد شورشیان حوثی در یمن در دریا گم شدند. در اوایل ماه جاری، یک حمله هوایی اسرائیل به از بین رفتن پنج مستشار نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سوریه منجر شد.

برای دهه‌ها، ایران ستون فقرات مالی و نظامی شبکه‌ای از شبه‌نظامیان وفادار در سراسر خاورمیانه را فراهم کرده است که در خدمت گسترش ردپای نظامی خود و کاستن از نفوذ آمریکا و اسرائیل است. این گروه ها شامل حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن، شبه‌نظامیان در عراق و سوریه و گروه‌های فلسطینی مانند حماس هستند.

در حالی که این گروه ها توسط تهران تامین مالی و مسلح می‌شوند، برنامه‌های داخلی خود را دارند و با مقداری خودمختاری عمل می کنند که به تهران اجازه می دهد از اقدامات آنها فاصله بگیرد و تا حد زیادی از هرگونه ضربه‌ای جلوگیری کند.

به گفته وزارت دادگستری، در طول جنگ عراق، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در آنجا بیش از ۶۰۰ سرباز آمریکایی را کشتند، بدون اینکه باعث انتقام‌جویی مستقیم آمریکا در خاک ایران شوند. حتی با پایان یافتن جنگ، شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق همچنان به هدف قرار دادن سربازان آمریکایی ادامه دادند.

یک کانال تلگرامی نزدیک به شبه‌نظامیان طرفدار ایران اعلام کرد که حمله روز یکشنبه به تلافی حمله چند روز پیش آمریکا در جنوب بغداد بود که طی آن دو عضو شبه‌نظامی کشته شدند.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از اواسط اکتبر تاکنون بیش از ۱۵۰ حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

در همین حال، ارتش اسرائیل به عملیات در مناطقی در شمال غزه که بیشتر نیروهای خود را از آنجا خارج کرده بود، بازگشت. اسرائیل از فلسطینی‌ها خواست تا از بخش‌هایی از شهر غزه و شمال غزه به بخش مرکزی این نوار نقل مکان کنند. ارتش اسرائیل تا حد زیادی تمرکز خود را به خان یونس در جنوب منطقه محاصره کرده بود، جایی که اسرائیل معتقد است رهبری حماس در زیرزمین پنهان شده است، اما مقامات اسرائیلی گفتند که این گروه در تلاش است تا کنترل غیرنظامی را با نیروی پلیس خود در مناطق شمال غزه بازگرداند.

در روز گذشته، ارتش اعلام کرد که شبه‌نظامیان مسلح را در درگیری‌ها کشته و از هواپیماهای جنگی برای بمباران پست‌های ضد تانک، دهانه‌های تونل و پست‌های دیده‌بانی مورد استفاده حماس استفاده کرده است.

کد خبر 828702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حزب الله IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    3 1
    آمریکا خود می داند چه اتفاتی دارد می افتد و این جسارت محور مقاومت بقیقه آزادی خواهان جهان را به تکاپو انخته
  • انا عمار IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    6 1
    ملالی نیست بزنید می‌خورید زیرا دوران بزن در رو تمام شده .