جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

مهدی کروبی، نایب رئیس مجلس دوم و رئیس مجلس سوم (پس از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و به‌مدت 2 سال) و ششم در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری حضوری جدی دارد.

وی در دوران ریاست مجلس بر تصویب بسیاری از قوانین مرتبط با حوزه شهری دخالت مستقیم داشته است. مهدی کروبی در میان نامزدهای فعلی ریاست‌جمهوری به‌دلیل داشتن گروهی متخصص و با تجربه شاید نگاهی ویژه به بحث مدیریت شهری داشته باشد.

غلامحسین کرباسچی شهردار پیشین تهران این روزها در مقام معاون اول کروبی به فعالیت پرداخته است. کرباسچی با داشتن سابقه طولانی شهرداری در پایتخت و همچنین تجربه استانداری اصفهان شاید یکی از افرادی باشد که بتواند در عرصه مدیریت شهری گام‌هایی اساسی بردارد.

تردیدی نیست که کرباسچی در دوران مدیریت‌‌اش در تهران توانست، تهران را احیا کند که هنوز هم خاطره دوران مدیریت‌‌‌اش در ذهن بسیاری از تهرانی‌ها باقی مانده است.

اگرچه حضور کرباسچی در اردوگاه کروبی می‌تواند به‌عنوان یک اقدام مثبت برای رویکردی جدی به مدیریت شهری باشد، اما تاکنون برنامه‌ای مشخص از سوی این نامزد انتخاباتی در زمینه مدیریت شهری و محیط‌زیست ارائه نشده است.

گویا دغدغه کروبی بیشتر حول مسائل سیاسی است و کمتر به موضوع مدیریت‌های محلی و حفظ محیط‌زیست توجه داشته است.حضور افرادی چون غلامحسین کرباسچی و مرتضی الویری که هر دو از شهرداران پایتخت بودند در اردوگاه کروبی هرچند می‌تواند برای تدوین برنامه‌ای دقیق با تکیه بر تجارب این دو شهردار پیشین مفید باشد، اما گویا اولویت‌های این نامزد انتخاباتی موضوعات سیاسی است.

کروبی در بیانیه‌‌اش که با عنوان منشور حقوق بشر منتشر کرده به برخی موضوعات در حوزه شهروندی اشاره کرده است.

در بخشی از این بیانیه که به موضوع تامین شادی مردم، اوقات فراغت و نظام‌مند کردن تعطیلات هفتگی اشاره شده است آمده: اکنون که از یکسو ساعت کار مفید در سازمان اداری کمتر از یک ساعت است و از سوی دگیر تعطیلات فراوان در سال ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند و با توجه به اینکه بخش بزرگی از کشورهای جهان که از قضا کشورهای صنعتی پیشرفته‌اند، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، و کشورما هم 2 روز پنجشنبه و جمعه، عملا 4 روز هفته ارتباط ما با دیگر اقتصاد‌های پرشتاب جهانی قطع می‌شود.

از طرف دیگر مردم باید به اندازه‌ای کار کنند که انسانیت‌شان پایمال نشود و اوقات فراغت برای تفریح و رسیدگی به امور شخصی و خانوادگی و شادی کردن را داشته باشند.

در جامعه امروز که به گفته محققان دستگاه‌های دولتی بیش از 50 درصد مردم دچار یکی از انواع افسردگی هستند موضوع فراغت و استراحت و تفریح در ماده 24 اعلامیه جهانی حقوق بشر نه یک حق موضوعه که یک حق ذاتی یا به قول استاد شهید مطهری یک حق غیرقابل سلب کردن است.

متخصصان می‌گویند که بسیاری از بیماری‌های جسمانی نیز منشأ روحی و روانی دارند و افسردگی و پرخاشگری ریشه بخش مهمی از بیماری هاست. با ایجاد امکانات شاد زیستن برای مردم و توسعه اوقات فراغت آنها می‌توان بر بخشی از این مشکلات فائق آمد.

مهدی کروبی، در دومین بیانیه خود نیز به‌صورت مشروح در مورد حقوق شهروندی به اظهار نظر پرداخته است: قانون و حاکمیت آن برای خشنودی و بسط آزادی‌های مردم و برقراری روابط عادلانه و مشفقانه میان آنهاست و تعبیر سلطه‌گرانه و افزایش محدودیت‌ها و نظارت‌ها بر رفتار فردی و اجتماعی ظلم مضاعفی است که طی چند سال اخیر بر قانون و قانون‌گرایی رفته است.

اینجانب در این بیانیه سومین قسمت از برنامه خود را با عنوان «احیا و بسط حقوق شهروندی به مردم عزیز تقدیم می‌کنم، باشد که راهنمای عمل سیاسی و مدیریتی ما باشد.

بخش دیگری از بیانیه شیخ مهدی کروبی به موضوع شوراها و تحقق مدیریت‌های محلی اشاره دارد. این موضوع اگرچه در متن قانون برنامه چهارم توسعه آمده است اما تاکنون از سوی دولت نهم به مرحله اجرا در نیامده است. از این‌رو شیخ مهدی کروبی در بیانیه سوم خود آورده است: تمرکز اداری در مرکز، یکی از موانع اصلی و عمده در راه پیشرفت و توسعه و نیز مشارکت آحاد مردم در سرنوشت و توسعه منطقه و محل سکونت خود بوده است.

انتقال بسیاری از وظایف و اختیارات مرکز به مناطق و استان‌ها از طریق احیای شوراهای استانی و تجدیدنظر در اختیارات این شوراها از خلال بازنگری در قانون اساسی جهت‌گیری مرا در این عرصه از حقوق شهروندی نشان می‌دهد. در همین زمینه سهم اقلیت‌های مختلف در مدیریت امور را افزایش خواهم داد.

کروبی در این بیانیه قول داده است که بسیاری از این موضوعات را به‌صورت قانون در آورد:
«بخشی از این اصلاحات حقوقی را می‌توان از طریق مجاری عادی مثل مجلس و دولت انجام داد اما بخشی نیز از خلال تقاضا برای اصلاح قانون اساسی انجام‌شدنی است، از جمله افزایش اختیارات شوراها و شوراهای استانی، تغییر در اصل ۴۴، افزایش برخی ایده‌ها و حقوق و تصریح آنها از جمله در زمینه محیط‌‌زیست و برخی تداخل اختیارات و نیز لغو انحصارات مختلف از جمله انحصار رسانه‌ای موضوعاتی است که می‌تواند برای اصلاح قانون اساسی پیشنهاد شود.

قانون اساسی در یک دهه بعد از انقلاب اصلاح شد و امروز با گذشت 2 دهه از این اصلاح بیش از پیش شایسته و ضروری است که برای به روز کردن آن متناسب با نیازهای زمان و نیز رفع نارسایی‌های آن اقدام شود

کد خبر 82868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز