در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسل‌های مختلف با فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلم‌های این رویداد را معرفی می‌کنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلم‌هایی مواجه خواهید شد.

مجنون

مجنون

کارگردان: مهدی شامحمدی

تهیه‌کننده: عباس نادران

بایگران: سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج و شبنم قربانی

محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج

«مجنون» روایتی از شهید مهدی زین‌الدین و لشگر ۱۷ علی‌ابن‌ابی‌طالب در عملیات خیبر است. مهدی شامحمدی بیشتر به عنوان مستندساز شناخته می شود و «مجنون» نخستین فیلم بلند اوست که شامحمدی در فضاسازی آن از روش های مستند بهره گرفته تا فضای «روایت فتح» را برای تماشاگر تداعی کند. «مجنون» در کنار «احمد» و «آسمان غرب» از جمله فیلم هایی هستند که در فجر ۴۲ ترسیم چهره یکی از فرماندهان جنگ تحمیلی را هدف خود قرار داده اند.

موسیقی این فیلم را مجید انتظامی ساخته که بیش از یک دهه از سینما دور بود و بعید نیست با «مجنون» یکی از نامزدهای بهترین موسیقی فرج امسال باشد. سجاد بابایی که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد شد، نقش اصلی «مجنون» را بر عهده دارد.

نقل قول کارگردان:

ــــ در ابتدا می‌خواستم برای روایت زندگی این شهید، از بازیگر گمنام استفاده کنم؛ اما روند به‌گونه‌ای پیش رفت که بازیگر کمتر شناخته‌شده را برای این فیلم انتخاب کردم. در واقع هدفم این بود که مخاطب از بازیگر تصویر قبلی نداشته باشد و با گریم بتوانیم تصویر جدیدی از این کاراکتر در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. تمام تلاشم را کردم که فیلم به فضای باورپذیری و مستند نزدیک شود. همچنین از هر چیزی که باعث شود در قهرمان‌سازی غلو شود، دوری کردیم. هدف ما این بود که شهید زین‌الدین، قهرمانی ملموس و دوست‌داشتنی برای مخاطب باشد؛ در عین حال هم بزرگی خودش و کار موثری که انجام داده حفظ شود.

ــــ از نوع خاصی از دکوپاژ و فیلمبرداری استفاده کردیم که به فضای مستندگونه دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نزدیک باشد و زمانی که مخاطب آن را تماشا می‌کند، برایش تداعی نوستالژی آثاری همچون «روایت فتح» باشد.

ــــ مطمئن باشید هر چقدر که سینمای مستند و فیلم کوتاه ما قوی باشد، ثمره‌اش را در سینمای بلند داستانی خواهیم دید. هر چقدر هم که به سینمای فیلم کوتاه و مستند بی‌توجهی شود، تاثیر منفی آن را در سینمای خودمان خواهیم دید.

کد خبر 828667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha