در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسل‌های مختلف با فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلم‌های این رویداد را معرفی می‌کنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلم‌هایی مواجه خواهید شد.

قلب رقه

قلب رقه

کارگردان: خیراله تقیانی‌پور

تهیه‌کننده سعید پروینی

بازیگران: شهرام حقیقت‌دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا و هدایت هاشمی

محصول بنیاد رسانه‌ای بیان و بنیاد سینمایی فارابی

اولین تجربه سینمایی خیراله تقیانی‌پور که در تلویزیون سریال های «نجلا» و «ترور» ساخته و در تئاتر هم کار کرده است. «قلب رِقِه»، همانطور که از نامش مشخص است، در سوریه می گذرد. رقه یکی از شهرهای کشور سوریه و مرکز استان رقه است. شهر رقه در شمال شرقی سوریه و در ساحل فرات قرار دارد و به مدت تقریباً ۴ سال (از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) پایتخت داعش بوده است. نقش اصلی فیلم را شهرام حقیقت‌دوست بر عهده دارد که تقریبا چند سالی می شود فیلمی از او به روی پرده نیامده است.

سینمای ایران چند باری سراغ موضوع داعش رفته و از زوایای مختلف به آن پرداخته است، اما احتمالا مشهورترین این تلاش‌ها کار ابراهیم حاتمی‌کیا، «به وقت شام»، است که داستان پدر و پسر خلبانی به نام های یونس و علی را بازگو می کند که مأموری به پرواز درآوردن هواپیمایی در تدمر به سمت دمشق می شوند. آنها باید مردم تحت ظلم داعش را به وسیله این پرواز نجات دهند، اما در این راه مشکلات زیادی در انتظار آنها است.

نقل قول کارگردان:

ــــ اساسا از موقعیت های متناقض استقبال می کنم. در دل یک جنگ، در دل یک خشونت، در دل یک جنایت، عاشقانه ای رخ می دهد. همین سوژه من را جذب کرد تا بخواهم طرح اولیه «قلب رِقِه» را بنویسم. در کارهای قبلی ام هم معمولا این گرایش را داشته ام.

ــــ قبلا با شهرام حقیقت‌دوست در تئاتر همکاری داشتم و وقتی این ایده شکل گرفت، آن را با خود شهرام در میان گذاشتم و او هم استقبال کرد و درباره اش با هم صحبت می کردیم. نفر اول و آخری که درباره این نقش با او صحبت کردم خود شهرام حقیقت‌دوست بود.

ــــ کل ایران را گشتیم و چند لوکیشن مد نظر داشتیم، اما فکر نمی‌کنم حجم خرابی که در فیلم لازم داشتم را می‌شد در هیچ کشور دیگری به جز عراق و سوریه پیدا کنیم، بنابراین ترجیح دادیم به سوریه سفر کنیم.

کد خبر 828661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha