اتفاق‌های تلخ سینما در طول چند دهه گذشته کم نبودند، ولی بعضی از آن‌ها چنان زهری داشتند که تمام زندگی و عمر یک خانواده را تحت‌تاثیر قرار دادند و آنچه ۱۶ سال قبل بر سر اصغر شاهوردی آمد شاید نمونه‌ای نادر از این اتفاق‌ها باشد.

سینما

به گزارش همشهری آنلاین، اصغر شاهوردی از اولین صدابرداران سرصحنه سینمای ایران - صدابرداری بسیاری از فیلم‌های ماندگار سینما از جمله «هامون»، «پری»، «لیلا»، «سارا»، «بانو» و «اجاره‌نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «باشو غریبه کوچک» و «شاید وقتی دیگر» به کارگردانی بهرام بیضایی، «خانه دوست کجاست؟» به کارگردانی عباس کیارستمی، «کیمیا» به کارگردانی احمدرضا درویش، «زیر پوست شهر» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «قرمز» به کارگردانی فریدون جیرانی را برعهده داشته است.

او ششم آذرماه سال ۱۳۸۶ همزمان با ساخت فیلم «چراغی در مه» به کارگردانی پناه‌برخدا رضایی و تهیه‌کنندگی حسین صابری در یک حادثه رانندگی هنگام بازگشت از صحنه دچار آسیب‌دیدگی مغزی شد و از آن روز تا به حال در بستر افتاده و همسرش از او پرستاری می‌کند.

تصاویر دیده نشده از سینماگری که ۱۶ سال خانه نشین شد | ببینید

اشرف افشاری که در شب حادثه تا صبح و با نگرانی منتظر رسیدن همسرش بوده، در طول این سال‌ها با همراهی امیر و مانیا (فرزندانش) از اصغر شاهوردی مراقبت کرده است.

شاهوردی که پس از تصادف هم قدرت تحرک خود را از دست داد و هم قدرت تکلم، در زمان فعالیتش چند بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد که بخاطر صدابرداری فیلم‌های «نار و نی»، «خانه دوست کجاست» و «شاید وقتی دیگر» بودند.

از آخرین باری که اصغر شاهوردی برای گرفتن سیمرغ‌اش روی سن تالار وحدت رفت بیش از دو دهه می‌گذرد و از آنجا که او قادر به حرکت نیست، در آستانه برگزاری چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر گروه سینمایی ایسنا به دیدارش رفت.

اصغر شاهوردی که در همان ابتدا با لبخندی بر لب و نگاه‌هایی عمیق، پذیرای خبرنگاران شده بود به همراه همسر و دخترش دقایقی از زندگی خود را با ما شریک شدند.

در این گپ و گفت صمیمانه که ویدیوی آن را در ادامه می‌بینید، تلاش شد از سختی‌ها و روایت آنچه در این سال‌ها بر خانواده گذشته، در حضور اصغر شاهوردی خودداری شود.

همچنین در این ویدیو تصاویری کوتاه از هنگامی که اصغر شاهوردی در هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ و دیپلم افتخار خود را می‌گیرد، برای اولین بار منتشر می‌شود. این تصاویر با همراهی لادن طاهری - مدیر فیلمخانه ملی ایران - و همکاران ایشان در اختیار ایسنا قرار گرفته که جای قدردانی دارد.

کد خبر 828260
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha