گروه های شبه نظامی کرد در پی بروز خلأ قدرت در شمال و شمال شرق سوریه اقدام به ربودن کودکان و تبدیل آنان به کودک سرباز می‌کنند.

جنایت قسد در شمال سوریه

به گزارش همشهری آنلاین، نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در جدیدترین اقدام جنایتکارانه خود اقدام ربایش و جذب «کودک سرباز» از میان آوارگان کرد سوری در منطقه شمال شرق سوریه می کنند. گروهک موسوم به «جوانان شورشگر»، وابسته به قسد با ربایش کودکان و انتقال آنها به کمپ های نظامی از آنها به عنوان کودک سرباز استفاده می کند.

مادر یک قربانی گروهک جوانان شورشگر: آنها در ابتدا یک جلسه غیرعلنی برای جذب فرزندم برگزار کردند و پس از برای ۲۶ ماه از او خبری در دست نداشتیم. مراجعه ما به نهادهای منطقه ای و بین المللی هم بی فایده بود.

براساس آمارها تنها در سال ۲۰۲۲ دست کم ۴۹ کودک در پوشش رویدادهای فرهنگی همچون جشنواره ها جذب گروهک جوانان شورشگر شده اند.

رضا الباشا، خبرنگار میدانی سوری می گوید: این گروهک از سه روش برگزاری رویدادهای فرهنگی، آدم ربایی و ارایه وعده های مالی چشمگیر اقدام به جذب کودکان در ساختار نظامی خود می کند.

جنایت دیگر قسد؛ ببینید چگونه از کودکان آوارگان سوءاستفاده می کنند + فیلم | جزئیات وحشتناک یک آدم ربایی

رضا الباشا، خبرنگار میدانی با اشاره به پیگیری وضعیت این کودکان از طریق خانواده آنها می گوید: خانواده‌های آنان تأیید کرده‌اند که فرزندانشان به روش‌های مختلف جذب شده‌اند. شاید خطرناک ترین راه جذب کودکان این است که والدینی که به آنها اعتماد دارند و فرزندان خود را به مراکز فرهنگی می فرستند، تا دوره هایی مثل موسیقی، شعر، طراحی، هنر و امثالهم شرکت کنند. اما کودکان به تدریج از طریق جلسات غیرعلنی و اجتماعات سری جذب می شوند.

وی ادامه داد: فرایند جذب در مرحله اول توسط برخی از رهبران قسد در این مراکز فرهنگی انجام می شود. در مرحله دوم، برخی از رهبران سازمان جوانان شورشگر، از میان کودکان سربازگیری می‌کنند. آنها وانمود می‌کنند که این کودکان در داخل اردوگاه ها، آموزش های نظامی و کار با سلاح را یاد می‌گیرند. اما در واقع ما با سواستفاده از مراکز فرهنگی و فعالیت های فرهنگی و هنری به منظور شستشوی مغزی کودکان با هدف انتقال کودکان از حالت کودکی به حالت حمل اسلحه و مبارزه مواجه هستیم.

پاشا افزود: روش دوم، آدم ربایی مستقیم است، این آدم ربایی مستقیم را یکی از فعالان و کارکنان سازمان ملل متحد. در منطقه تایید کرده است که بیشتر اوقات در روستاها و بخش هایی واقع در حومه شهر اتفاق می افتد. آنها با اتومبیل های مات و شیشه دودی می آیند که نمی توان آنچه را که در داخل اتومبیل است مشاهده کرد. افراد نقابدار یکی از خانه ها را زیر نظر می گیرند تا اینکه کودک مورد نظر بیرون بیاید سپس او را می ربایند، به داخل ماشین می کشانند و به جایی دور یا به اردوگاه ها می برند.

روش سوم البته سوء استفاده از نیازمندی های مردم در سایه وضعیت بد اقتصادی است و همچنین نیازمندی های کودکانی که با توجه به واقعیت بد اقتصادی با وسوسه حقوق های ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار لیره سوری روبرو می شوند. این فرصتی برای کودکی است که احساس می کند در جایی شروع به ساختن شخصیت خود کرده است که سومین روش جذب کودکان به حساب می آید. البته در ۳ ماه نخست جذب کودکان والدین اصلاً مجاز به کسب اطلاع در مورد وضعیت فرزندان خود نیستند.

پس از ۳ ماه و بعد از اینکه این کودکان به کمپ های خاصی فرستاده می شوند با والدین آنها تماس گرفته می شود و اطلاعاتی به آنها داده می شود که فرزند شما در فلان مکان است و در حال اجرای فلان عملیات نظامی انجام می دهد، یا در یکی از اردوگاه ها تحت آموزش است. البته در این برهه هم خانواده ها ممکن است تا مرحله بعدی که شش ماه تا یک سال از دوره می‌گذرد، اجازه دیدار با فرزندان خود را نداشته باشند.

کودکان در اردوگاه های نظامی واقع در کوه های قندیل و شمال حسکه در شمال شرقی سوریه حتی قبل از آنکه سرنوشت آنها مشخص شود و نقش نظامی آنها تعیین گردد، تقسیم می شوند. کمپ هایی که کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله به آنجا منتقل می شوند، اردوگاه های مرحله اول هستند. کودکان به کمپ هایی در شمال استان حسکه و در ریف شمالی حسکه نزدیک مثلث مرزی سوریه، ترکیه و عراق منتقل و تجمیع می شوند. سپس این کودکان براساس توانایی های فیزیکی، ساختار فکری، قدرت ادراکی و توانایی حمل سلاح تفکیک می شوند.

برخی از آنها به اردوگاه های داخل کوه های قندیل اعزام می شوند. این گروه در زمره نیروهای نخبه جوانان شورشگر به شمار می روند که به اردوگاه‌های مزبور نقل مکان می‌کنند و تعدادی نیز در سایر اردوگاه‌ها باقی می‌مانند و سایرین در نوار مرزی سوریه، ترکیه و عراق برای سپری کردن دوره های فشرده و سپس برای طی دوره فرماندهی مستقر می شوند.

کسانی که در داخل سوریه هستند معمولاً در گروه‌هایی تحت عنوان نیروهای آسایش و نیروهای امنیتی داخلی جذب می شوند. کسانی که به اردوگاه های قندیل منتقل می شوند، دوره های طولانی مدت ایدئولوژیک را طی می‌کنند تا به ابزار نظامی برای نبردهای خشن و وحشیانه و حتی شاید عملیات انتحاری تبدیل شوند.

ربودن کودکان و فعالیت گروه جوانان شورشگر تنها به مناطق تحت کنترل نیروهای قسد در جزیره سوریه محدود نمی شود. اطلاعات حاکی از آن است که فعالیت این گروهک تا مناطق جنوب آناتولی تا کردستان عراق و غرب ایران امتداد دارد تا کودکان این مناطق نیروهای ذخیره سازمان در جبهه های جنگ باشند.

وضعیت مهاجران عفرین شرایط مطلوبی برای جذب ده ها کودک در گروهک جوانان شورشگر وابسته به قسد ایجاد کرده است. اینجا در حومه شمالی حلب، اردوگاه‌های آوارگان و شرایط بد اقتصادی مردم فرصت خوبی برای جذب کودکان ایجاد کرده است.

کد خبر 828115
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha