در شرایطی که براساس اعلام منابع خبری، عراق و آمریکا مذاکرات رسمی برای پایان دادن به مأموریت ائتلافی که برای مبارزه با داعش تشکیل شده بود را آغاز کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد این تصمیم بیش‌از هر چیز تحت‌تاثیر ضربات مستمر گروه‌های مقاومت به اهداف آمریکایی اتخاذ شده‌است.

عراق

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه سعودی «عرب‌نیوز» در گزارشی به مذاکرات بغداد و واشنگتن باهدف خروج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره و عنوان‌کرد که آمریکا و عراق روز شنبه نخستین نشست رسمی خود را با هدف پایان دادن به مأموریت ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا که برای مبارزه با داعش در عراق تشکیل شده بود، در بغداد برگزار کردند.

عرب نیوز با اشاره به اینکه محمد شیاع‌ السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، از آغاز دور نخست گفت‌وگوهای دوجانبه بین عراق و آمریکا برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف در عراق حمایت کرده‌است، مدعی شد: «آغاز گفت‌وگوها که ازسوی هر دو کشور اعلام شده، درحالی صورت می‌گیرد که به‌دنبال جنگ در غزه، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه مرتباً هدف حملات پهپادهای گروه‌های مقاومت مورد حمایت ایران قرار گرفته‌اند».

حملات مقاومت به اهداف آمریکایی

عرب‌نیوز در ادامه گزارش خود نوشت: «ایالات‌متحده می‌گوید برنامه‌های تشکیل کمیته‌ای برای مذاکره درباره شرایط پایان مأموریت نخستین‌بار در سال گذشته مورد بحث قرار گرفت و زمان‌بندی آن ارتباطی با حملات اخیر ندارد». این‌ ادعا درحالی است که طی هفته‌های اخیر اهداف آمریکایی در عراق و سوریه زیر ضربه‌های سنگین نیروهای مقاومت قرار داشته‌اند.

در ادامه این گزارش عنوان شده‌است: «واشنگتن از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، حضور مستمری دراین کشور داشته است. اگرچه همه نیروهای رزمی ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ عراق را ترک کردند، اما هزاران سرباز در سال ۲۰۱۴ برای کمک به دولت عراق در جنگ با داعش، به این کشور بازگشتند».

عرب‌نیوز افزوده‌است از زمانی که داعش کنترل خود را در مناطقی که زمانی تصرف کرده بود از دست داد، مقام‌های عراقی همواره خواستار خروج نیروهای ائتلاف از این کشور بوده‌اند، به‌ویژه پس‌از حمله تروریستی آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ که به شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس در فرودگاه بغداد منجر شد.

آمریکایی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند

دراین گزارش با اشاره به اینکه درخواست مقام‌های عراقی برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پس‌از جنگ در غزه دوباره مطرح شده‌است، عنوان شده‌است: «از اواسط اکتبر ۲۰۲۳، مقاومت‌اسلامی عراق حملات منظمی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند که به تلافی حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ غزه انجام شده‌است».

عرب‌نیوز با اعلام اینکه حدود ۲ هزارو ۵۰۰ سرباز آمریکایی و پایگاه‌هایی که در آنها حضور دارند، با بیش‌از ۱۵۰ حمله موشکی و پهپادی مورد هدف قرار گرفته‌اند، می‌افزاید: «تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی در جریان این حملات زخمی و با عمدتا با آسیب‌های مغزی مواجه شده‌اند».

دراین گزارش به این نکته هم اشاره شده‌است که با وجود حملات آمریکا به مواضع گروه‌های مقاومت در عراق، این اقدام دستاورد چندانی برای واشنگتن به‌دنبال نداشته‌است؛ «مقام‌های عراقی اعلام کرده‌اند حملات آمریکا نقض حاکمیت عراق است و مقاومت اسلامی در عراق دراین‌باره اعلام کرده‌است که این موضوع ثابت می‌کند آمریکایی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند».

کد خبر 828093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 2
    خدا قوت به حشدالشعبی اینقدر توی سر آمریکایی ها بزنید تابروند وبه انجمن حمایت از سگ ها و خوک ها شکایت کنند شاید آنها به دادشان برسند
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 0
    همه ملتها و کشورها فقط زبان زور را می فهمند چرا انکار می کنید
  • علیرضا IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 0
    فعلا ریس جمهور امریکا یک ادم پیر ومفلوک بی ارزش بنام بایدن هست ..ولی مطمعنا با اومدن ترامپ دوباره جهان نظم خاصی پیدا میکنه .
  • م IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    هیچگاه آمریکا از عراق به طور همیشگی نخواهد رفت. تصمیم گیرنده برای کل جهان کسانی دیگر هستند نه گروه کوچکی مانند حشد الشعبی
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 1
    انچه دشمن رافراری میدهد تکرار حمله به مراکز تحت اشغال امریکاست برشدت حمله برای اجبار به خروج بیفزایید