طرح ملی درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال از دهه فجر آغاز می‌شود و کارشناسان می‌گویند سلامت آنها افزایش پیدا می‌کند و آمار معلولیت‌هایشان کاهش.

درمان رایگان کودکان

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: با اجرای طرح «پویش ملی سلامت کودکان» که قرار است در دهه فجر امسال آغاز شود، تمام کودکان شیرخوار و زیر ۷ سال با جمعیتی حدود ۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان بستری و درمان خواهند شد. طرحی که مورد تایید شورای عالی بیمه قرار گرفته و مجلسی‌ها هم بودجه آن را ۱.۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌اند. با تصویب این طرح در هیئت دولت طی روزهای آینده ۱۰۰ درصد هزینه‌های خدمات درمانی سرپایی و بستری کودکان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

این در حالی است که نرخ بستری کودکان ۱۳ درصد و نرخ درمان سرپایی آنها ۵ درصد است اما برخی کودکان به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، از دریافت خدمات درمانی محروم می‌شوند و یا خانواده‌های دارای معلولیت به دلیل هزینه‌های درمانی بالا، کودکشان را تحت درمان قرار نمی‌دهند که آینده آنها را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. اما حالا با اجرای این طرح می‌توان نسبت به افزایش سلامت کودکان امیدوار بود و حتی از بروز معلولیت‌ها در جامعه کاست.

۱۰۰درصد رایگان

پدرام پاک‌آئین، سخنگوی وزارت بهداشت درباره اجرای طرح ملی با عنوان «پویش ملی سلامت کودکان» به همشهری می‌گوید: درمان رایگان کودکان زیر ۷سال از سوی وزیر بهداشت در شورای‌عالی بیمه مطرح شد و این نهاد پذیرفت که ۱۰۰درصد خدمات درمانی کودکان زیر ۷ سال در سراسر کشور رایگان شود. (اینجا بخوانید)

به گفته پاک‌آیین این پوشش بیمه‌ای برای کلیه خدمات درمانی بستری و سرپایی در تمامی مراکز درمانی دولتی خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره زمان آغاز اجرای این طرح عنوان می‌کند: درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال قرار است در هیئت دولت تصویب شود و به محض تصویب احتمالا در آستانه دهه فجر امسال اجرا خواهد شد.

جزئیات درمان رایگان کودکان | بیمه به کودکان معلول بسترگرا  خدماتی نمی‌دهد 

امید به کاهش معلولیت‌ها

رایگان شدن خدمات درمانی از یک زاویه اهمیت قابل توجهی دارد، این که کودکان دارای معلولیت دیگر به این دلیل گرانی هزینه‌ها از درمان باز نمی‌مانند. البته جزئیات این طرح به طور کامل اعلام نشده اما گفته می‌شود علاوه بر خدمات درمانی بستری و سرپایی، خدمات توانبخشی، تصویربرداری، آزمایشگاهی و.... هم مشمول این طرح خواهد بود.

علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن معلولان در این باره به همشهری می‌گوید: اگر این موضوع تحقق پیدا کند و همه جوانب درمانی کودکان دارای معلولیت در نظر گرفته شود، اتفاق مثبتی است که برای اولین بار در کشور رخ می‌دهد. اما مشکل اینجاست که وزارت بهداشت توانبخشی را به عنوان سطوح بعدی درمان در نظر می‌گیرد و شامل بیمه نمی‌شود. در حالی که برای این کودکان به عنوان یک مداخله بهنگام دارای اهمیت زیادی است و اگر در این طرح دیده شود، می‌تواند برای این کودکان مؤثر باشد.

محمودنژاد تاکید می‌کند: اگر کلیه خدمات درمانی و توانبخشی برای کودکان دارای معلولیت زیر ۷ سال رایگان شود می‌توانیم شاهد کاهش معلولیت‌ها در کشور باشیم. از جمله کودکان مبتلا به «پی‌کایو» که مداخله بهنگام در تشخیص ۱۰۰درصدی می‌تواند مانع از معلولیت آنها شود. پی‌کایو بیماری ارثی و باعث اختلال رشد است و سالانه هزار کودک با این آسیب متولد می‌شوند اما به تشخیص به موقع می‌توان آسیب‌های جسمی و ضایعات مغزی آنها را جلوگیری کرد.

به گفته رئیس انجمن معلولان اگر درمان رایگان برای کودکان زیر ۷ سال مدنظر است، کرسی ویژه افراد دارای معلولیت یا کودکانی که با معلولیت به دنیا می‌آید هم در نظر گرفته شود. همچنین بیمه‌های تکمیلی هم علاوه بر بیمه‌های پایه برای آنها وجود داشته باشد.

او در توضیح بیشتر عنوان می‌کند: نباید ارائه خدمت به کودکان دارای معلولیت فقط به مراکز دولتی محدود شود چون بخشی از کودکان دارای معلولیت باید در مراکز خصوصی خدمت بگیرند. اقدامات درمانی آنها در مراکز درمانی دولتی بسیار کم است و برخورداری از بیمه تکمیلی می‌تواند دریافت این خدمات درمانی را برای آنها تسهیل کند. این در حالی که خود پزشکان هم به بیماران توصیه می‌کنند که در مراکز خصوصی روند درمانی‌شان را ادامه دهند.

محمودنژاد به نکته مهم دیگری درباره روند درمانی کودکان دارای معلولیت اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر درمان و توانبخشی، ابزار مورد نیاز توانبخشی هم وجود دارد که باید دید در این طرح برای وزارت بهداشت جز درمان تلقی خواهد شد یا خیر؟ بریس‌، کمربند، پروتز و... شامل بیمه نیست و افراد دارای معلولیت حتی با اجرای این طرح هم برای تامین این گونه همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

بیشتر بخوانید

چرا کودکان معلول را به مهدکودک راه نمی‌دهند؟

زندگی دشوار معلولان ضایعه نخاعی

سود عجیب مراکز نگهداری معلولان از یارانه دولتی

رئیس سازمان بهزیستی : یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار معلول تحت پوشش هستند

جلسات ۵۰۰ هزار تومانی را پوشش بیمه‌ای نمی‌دهند

این مسئول درباره این که در حال حاضر حمایت‌های بیمه‌ای از افراد دارای معلولیت چگونه است، عنوان می‌کند: همین حالا هم بیمه سلامت به معلولان خدمات توانبخشی ارائه می‌کند اما کافی نیست. ین افراد سالانه ۳۰ جلسه خدمات مورد نیاز این حوزه را تحت پوشش بیمه دریافت می‌کنند. اگر معلولی بر اساس نظر پزشک ماهانه ۱۰ جلسه نیاز داشته باشد، این عدد سالانه به ۱۲۰ می‌رسد و هزینه ۹۰ جلسه دیگر را چگونه باید تامین کنند.

محمودنژاد با تاکید بر این که نباید برای خدمات تحت پوشش بیمه توانبخشی محدودیت ایجاد کنند، ادامه می‌دهد: حتی جلسات گفتاردرمانی را هم ۳۰ جلسه سالانه در نظر گرفته‌اند که کافی نیست. هزینه جلسات غیربیمه‌ای گفتار درمانی برای افراد نیازمند نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر شرایط جسمی برخی معلولان به گونه‌ای است که باید در خانه خدمات (هوم‌کر) دریافت کنند، اما درباره بیمه سلامت و بیمه‌های مدنظر وزارت بهداشت برای درمان هوم‌کرها هیچ جایی ندارند. این افراد باید خدمات درمانی در خانه دریافت کنند، اما مشمول بیمه نیستند و هزینه‌هایشان ۲ تا ۳ برابر می‌شود.

به گفته رئیس انجمن معلولان تقریبا در کشور بالای ۳۵ تا ۴۰ هزار خانواده بسترگرا داریم که باید خدمات هوم‌کر را دریافت کنند اما بیمه‌ سلامت و بیمه‌های پایه وزارت بهداشت هیچ حمایتی از آنها ندارند. بیمه سلامت هم هیچ هزینه‌ای برای خدمات فیزیوتراپی در منزل پرداخت نمی‌کند.

کد خبر 828089
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha