یکی از اپراتورهای سیار اخیرا بیسیمی تولید کرده که مهم‌ترین ویژگی آن پاک‌بودن فرکانسی است.

بیسیم

به گزارش همشهری آنلاین، سابق بر این فناوری بیسیم‌ها به این شکل بود که یک سازمان سایتی را ایجاد کرد و تا شعاع مشخصی از آن سایت، مجموعه‌های مرتبط با آن سایت از خدمات استفاده می‌کردند. یعنی مهم‌ترین محدودیت بیسیم‌های قدیمی محدودیت جغرافیایی بود. اما فناوری جدید به‌کار گرفته‌شده در این بیسیم، فاقد چنین محدودیتی است. این سرویس که به نام push to over cellular یا POC معروف است، در هر نقطه‌ای که این اپراتور پوشش دارد، کار می‌کند. بنابراین اگر فردی در مشهد، فرد دیگری در اهواز و دیگری در شیراز باشند با این سیستم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

انتقال متن و تصویر با بیسیم جدید

محمد گودرزی، مدیر فروش سازمانی این اپراتور سیار در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه با بیسیم‌های قبلی فقط امکان انتقال صدا وجود داشت، می‌گوید: «با سرویس POC علاوه بر انتقال صدا، امکان انتقال متن و تصویر هم فراهم شده است.»

بیشتر بخوانید:

به عبارت دیگر، اعضای یک گروه در تمام نقاط کشور می‌توانند به‌صورت ویدئویی با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

تولید بیسیم برای شرایط بحرانی | انتقال تصویر و متن با فناوری جدید در بیسیم ایرانی

گودرزی مهم‌ترین کارکرد این مزیت را در بحران‌های طبیعی می‌داند و ادامه می‌دهد: «به این ترتیب فردی که در منطقه بحرانی حضور دارد بدون آنکه نیاز به توضیح شرایط داشته باشد، به‌صورت تصویری و زنده شرایط را برای سایر اعضای گروه به اشتراک می‌گذارد.»

بستر رمزگذاری شده

مدیر فروش سازمانی این اپراتور سیار اساسی‌ترین تفاوت این فناوری را بستر رمزگذاری شده آن می‌داند. گودرزی در توضیح این ویژگی می‌گوید: «بیسیم‌های قبلی آلودگی فرکانسی داشتند. به این معنی که تداخل فرکانسی وجود داشت و کاربران نمی‌توانستند همیشه کیفیت لازم را از بی‌سیم انتظار داشته باشند.»

به گفته او در بیسیم‌های قدیمی خط رو خط می‌افتاد و گاهی با یک رادیوی معمولی این امکان وجود داشت که بعضی از بیسیم‌ها شنود شود. اما این بیسیم بر بستر APN عرضه می‌شود که یک بستر رمزگذاری‌شده سراسری است. یعنی حتی اگر اینترنت و به‌طور کل ارتباطات قطع شود، بیسیم همچنان پایدار و برقرار است.»

تفاوت با بقیه سرویس‌ها

مدیر فروش سازمانی این اپراتور در پاسخ به این پرسش که بیسیم شما چه تفاوتی با موارد مشابه دارد، می‌گوید: «تفاوت سرویس POC این اپراتور با بقیه سرویس‌های مشابه این است که این سرویس یک پلتفرم کاملا بومی است، اما بقیه فناوری‌های موجود، وارداتی است و اصطلاحا لایسنس شده است.»

گودرزی همچنین این سرویس را کاملا مقیاس‌پذیر(scalable) می‌داند و ادامه می‌دهد: «مجموعه‌هایی که از خدمات ما استفاده می‌کنند بعضا چند هزار کاربر دارند.»

بیشتر بخوانید:

او یادآوری می‌کند که در بیسیم‌های قدیمی، اگر یک دستگاه نزد فردی می‌ماند و مدیریت مجموعه تمایلی به این موضوع نداشت، خارج کردن آن دستگاه از شبکه دشوار بود و فقط با تغییر فرکانس امکان‌پذیر بود. به گفته گودرزی، اما فناوری این بیسیم جدید این امکان را فراهم می‌کند که تمام نودها(نقاط) را به‌صورت گرافیکال می‌توان مشاهده کرد و در صورت نیاز هر کدام را می‌توان از شبکه خارج کرد.

تولید بیسیم برای شرایط بحرانی | انتقال تصویر و متن با فناوری جدید در بیسیم ایرانی

شخصی‌سازی بیسیم

مدیر فروش سازمانی این اپراتور با بیان اینکه اکنون در ۳مدل فعلی امکان شخصی‌سازی بیسیم‌ها را داریم، می‌گوید: «به‌عنوان مثال، این دستگاه‌ها می‌توانند از استانداردهای مورد نیاز مانند استاندارد ضد انفجار ATEX که در پالایشگاه ها و معادن کاربرد دارد، بهره‌مند شوند.»

تولید بیسیم برای شرایط بحرانی | انتقال تصویر و متن با فناوری جدید در بیسیم ایرانی

گودرزی با اشاره به اینکه آنتن های بی‌تی‌اس پوشش‌های لازم را برای برقراری ارتباط بیسیم POC فراهم می کنند، ادامه می دهد: «در بعضی از پروژه‌های خاص مانند معدنی که در عمق یکصد متری قرار دارد و کارگران بسیاری در آن کار می‌کنند، ممکن است آنتن وجود نداشته باشد. در چنین مواردی در قالب طرح همکاری مشترک با سازمان ها با ابزارهای مختلف مانند بی‌تی‌اس‌های سیار امکان ایجاد پوشش وجود دارد.»

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 828064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha