سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه‌ گفت: به نظر می‌رسد با نگاه به اقدامات و اظهارات اخیر کشورهای اروپایی و همچنین بعضی از نهادهای بین‌المللی همچون سازمان جهانی انرژی هسته‌ای، این قبیل کنش و واکنش‌ها به جهت کنترل توانمندی و بازیگری جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی و اجرا شده است

پرچم ایران در مقر سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، مهندسی فشار بر روی ایران پس از تحولات اخیر منطقه به نظر می‌رسد بار دیگر از چند جهت کلید خورده است. برای بررسی بهتر این موضوعات با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه‌ گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تلاش برای مهار ایران

صدرالحسینی در ابتدا گفت: در طول چند وقت گذشته، بالاخص در سه ماه اخیر، با عنایت به نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنین مدیریت بسیار خوب و مطلوب آن در میادین مختلف مقاومت، اقرار و اعلام به جایگاه جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به تبع آن فشار بر ایران افزایش یافته است. به نظر می‌رسد با نگاه به اقدامات و اظهارات اخیر کشورهای اروپایی و همچنین بعضی از نهادهای بین‌المللی همچون سازمان جهانی انرژی هسته‌ای، این قبیل کنش و واکنش‌ها به جهت کنترل توانمندی و بازیگری جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی و اجرا شده است.

قدرت و نفوذی که رو به کاهش است

وی افزود: در واقع اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رافائل ماریانو گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را باید درکنار درخواست مقامات کشورهای اروپایی و غربی در خصوص کنترل مقاومت و به ویژه مقاومت یمن توسط ایران قرار داد که البته پاسخ لازم به همه آن‌ها داده شده که جمهوری اسلامی هیچ دخالتی در خصوص تصمیم‌گیری‌های جبهه مقاومت نداشته و نخواهد داشت، اما هیچ ابایی هم از حمایت آن‌ها در حوزه رسانه‌ و دیپلماتیک نیز نداشته و نخواهد داشت. بر این اساس به نظر می‌رسد با یک فهم ناقص از شرایط جدید هندسه قدرت در جهان بعضی دولت‌ها و مقامات نهادهای بین‌المللی تلاششان بر این است که سیطره و سلطه خویش را همچنان بر اتمسفر سیاسی جهان تداوم ببخشند که البته بیش از دودهه است که این سیطره رو به کاهش است و ادامه دارد و موارد متعددی از این کاهش نفوذ را می‌توان در نقاط مختلف جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا دید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مقابله قابل توجه و برجسته مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و کاهش نفوذ و سیطره آمریکا بوده است.

تشت دروغی که بر زمین افتاد

این کارشناس مسائل منطقه‌ای در باره برخی شبهات و موضوعات اخیر روز مبنی بر تهدید ایران توسط چین و دیدار آلمانی‌ها با حزب‌الله در جهت توقف جنگ بیان کرد: نکته مهم در خصوص خبر رویترز مبنی بر درخواست مقامات چینی از جمهوری اسلامی برای کاهش فعالیت نیروهای مسلح یمن در دیای سرخ و تهدید ایران به کاهش روابط درباره این موضوع، از سوی مقامات امنیتی و مربوطه ایران تکذیب شد و دروغ بودن آن برملا شد. درمورد ارتباط مقامات کشورهای اروپایی با برخی جریانات مقاومت مثل حزب‌الله باید گفت که این موضوع تازه و بدیعی نیست و از گذشته چه به شکل مستقیم و چه به شکل واسطه‌ای این مذاکرات و روابط وجود داشته است. اما باید هم‌زمانی دخالت فرانسه در مسائل لبنان و همچنین علاقه‌مندی دیدار کشورهای اروپایی حامی رژیم صهیونیستی از جمله آلمان با حزب الله را می‌توان در راستای حمایت از اسرائیل قلمداد کرد. البته تصمیم‌گیری نهایی سر این مسائل برعهده خود حزب‌الله لبنان به عنوان یک گروه جاافتاده و شاخص مقاومت است، گروهی که تحت حمایت حداکثری لبنانی‌ها قرار دارد. آلون بن دیوید، تحلیلگر نظامی شبکه 13 عبری می‌گوید زمانی که میانجیگر آمریکایی به لبنان آمد و پیام اسرائیل( رژیم‌صهیونیستی ) را مبنی بر درخواست عقب نشینی از مرزها به حزب الله داد، مقامات حزب الله پاسخ دادند:«ما هرگز عقب نشینی نخواهیم کرد و این ارتش رژیم صهیونیستی است که تا حیفا عقب نشینی خواهد کرد.» این نمونه‌ای از بلوغ سیاسی و توانمندی‌های جریان‌های مقاومتی است.

کد خبر 828022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    7 6
    بگو امریکا دست از این دلقک بازی ها بردار ما مردم ایران نه شغل نه رفاه نه ارزانی هیچی نداریم بگو امریکا بی خیال ما شو برو سر وقت چهارتا کردن کلفت مثل خودت...
  • A IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 1
    آمریکا خودش میداند که با ایران باید کنار بیاید و حکام ممالک اطراف خلیج فارس و کشورهای مسلمان باید بدانند که چاره ای جز وحدتشون با هم در مقابل صهیونیستها و آمریکا ندارند و باید فهمیده باشند که انگلیس و آمریکا این رژیم کودک کش را برای ایجاد اختلاف و جنگ در منطقه ایجاد کرده اند تا اسلحه بفروشند و گاو شیر ده داشته باشند. مسلمین در خواب بیدار بشوید که خیلی دیر است.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    منافقین غربی به هر وسیله ای چنگ می‌زنند!