همشهری آنلاین: ریاست ایران بر اجلاس امسال سازمان بین‌المللی کار که چهارشنبه (13 خرداد) در ژنو آغاز می‌شود، منتفی شده است

حسین نوری ـ سرپرست دفتر امور بین‌الملل و توسعه اشتغال در خارج از کشور وزارت کار و امور اجتماعی ـ که هم اکنون در محل اجلاس حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار کار و اشتغال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تایید این موضوع اظهار کرد: ریاست اجلاس امسال بر عهده کشوری غیر از ایران است.

وی در حالی از اعلام اسم کشوری که ریاست اجلاس امسال را بر عهده دارد خودداری کرد که شنیده‌ها حاکی است برزیل یا آرژانتین این وظیفه را بر عهده خواهند داشت.

در حالی که چندی پیش عطاردیان ـ دبیرکل کانون منحل شده انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران ـ در جلسه‌ای مدعی شد در سال‌های اخیر گروه‌هایی به عنوان نماینده کارفرما در اجلاس ILO شرکت کرده‌اند که نمایندگان واقعی کارفرمایان نبوده‌اند و به همین دلیل مشکلات زیادی برای کشور ایجاد شده است و از جمله این فشارها باعث شد که وزارت کار ایران از کاندیداتوری برای ریاست ILO کناره‌گیری کند، وزیر کار این موضوع را تایید نکرد و گفت: هنوز چنین موضوعی اعلام نشده است.

مدتی قبل محمد جهرمی وزیر کار خبر داده بود که ایران بعد از گذشت 34 سال، ریاست اجلاس امسال سازمان بین‌المللی کار (ILO) را برعهده گرفته است. اجلاسی که امسال نود و هشتمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار محسوب می‌شود و از 13 تا 29 خرداد ماه امسال برگزار می‌شود.

به گفته وی رقبای بسیار قوی در آسیا مثل ژاپن و هند وجود دارند که انتظار داشتند ریاست اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی کار را در خرداد امسال برعهده بگیرند، اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانست با همفکری و همکاری تمام بخش‌ها ریاست اجلاس امسال را کسب کند.

هرچند تاکنون و بعد از اعلام خبر انصراف، مسوولان وزارت کار در این زمینه سکوت کرده‌اند اما اگر ریاست امسال این اجلاس بر عهده ایران بود، بدون تردید تا کنون اطلاعات دقیق و رسمی از سوی وزارت کار در اختیار افکار عمومی قرار می گرفت.

اگر چه ریاست این اجلاس، دوره‌ای است و بر اساس روال، امسال این نوبت به ایران می‌رسید، اما اجلاس سازمان بین‌المللی کار هم مانند دیگر اجلاس بین المللی تحت تاثیر مسائل سیاسی است و رفتارهای سیاسی کشورها می‌تواند بر اصول آن سایه بیاندازد.

با این حال امسال هم مانند سال‌های گذشته نمایندگان کارفرمایان و کارگران این در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

امسال منوچهر اقبالی، عزیز عاملی، رضا خاکی و امیر معتمدی از سوی کانون کارفرمایان و محمدحمزه‌ای و جبار علی سلیمیان به نمایندگی از خانه کارگر در اجلاس سازمان          بین‌المللی کار حضور خواهند یافت. 

کد خبر 82797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز