سرود «این بانگ آزادی است» یکی از ماندگارترین سرودهایی است که در روزهای ابتدای انقلاب توسط محمد گلریزخوانده شد. سرودی که همچنان بعد از گذشت ۴۵ سال، هرروز، قبل از اخبار ساعت ۱۴ رادیو، پخش می‌شود.

سرود بانگ آزادی

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: زنده‌یاد احمدعلی راغب که بسیاری از ملودی و آهنگ‌های سرودهای انقلابی را ساخته است و لقب «مرد هزارآهنگ» را به او داده بودند، مردی بی‌پروا و عاشق بود. برای بسیاری از ملودی‌هایی که نوشت در جمع مردم قرار می‌گرفت تا بتواند حس و حال مردم را درک کند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محمد گلریز، خواننده سرود این بانگ آزادی است، می‌گوید: «منزل ما آن زمان نزدیک منزل آقای راغب در خیابان ایران، چهارراه آبسردار، بود. مرحوم حمید سبزواری بزرگوار نیز در نزدیکی ما زندگی می‌کرد. تقریباً ما یک گروه شده بودیم و در شرایطی که هنوز در بحبوحه شب‌های نزدیک به پیروزی انقلاب بود، برای سرودها و شعرهای انقلابی دور هم جمع می‌شدیم. یک روز که به ساخت سرود انقلابی فکر می‌کردیم، گفتیم که برای شعر آن سرودها هیچ‌چیز بهتر از الگوبرداری از شعارهای این مردم نیست. من در آن دوران ۳۰ ساله بودم. همراه با آقای راغب در تظاهرات شرکت می‌کردیم تا ملودی سرود دربیاید. سرود این بانگ آزادی است در حقیقت از نفس پاک مردم متولد شد، با همان ریتم و آهنگ و مسلماً همین ویژگی باعث شد تا به دل بنشیند.»

سرودی که پیام انقلاب شد | شعارهای مردم «این بانگ آزادی» را جان بخشید

او در ادامه می‌گوید: «شب‌ها، شعارها را با آقای راغب بررسی می‌کردیم و او نت‌ها را می‌نوشت. شعارها را هم از طریق تلفن با مرحوم سبزواری در میان می‌گذاشتیم و او نیز روی شعارها شعر می‌گفت. مرحوم مجتبی میرزاده نیزاین سرود زیبا را تنظیم کرد و دراستودیو رادیو ضبط شد.»

سرود این بانگ آزادی است به سرود انقلاب معروف شد و در همان روزهای نخست پیشنهاد اینکه بخشی ازآن به‌عنوان سرود ملی انتخاب شود مطرح شد. ٰٰولی ازآنجایی که نام امام خمینی (ره) دراین سرود بود ایشان خودشان ازاینکه این سرود به عنوان سرود ملی انتخاب شود مخالفت کردند. در حقیقت همه مضامین انقلاب در اشعار این سرود روایت شده است و تصویری مکتوب از آن روزها را فریاد می‌زند.

الله اکبر، خُمینی رَهبر …

این بانگ آزادی است کز خاوران خیزَد

فریاد انسانهاست کزنای جان خیزد

اعلام طوفانهاست کز هَر کران خیزد

آتشفشان قهر ملِت های دَر بَند است

حَبل المتین توده های آرزومَند است

الله اکبر، خُمینی رَهبر …

الله اکبر، خُمینی رَهبر …

دُشمَن بداند ما موج خروشانیم

زائیده ی بَحریم، فرزند طوفانیم

دَر سَنگر اسلام بگذشته از جانیم

بازو به بازو صف به صف ما آهنین جنگیم

سَنگر به سنگر جان به کف آماده ی جَنگیم

تَخت شهنشاهان شد سَرنگون از ما

بَخت تبهکاران شُد واژگون از ما

دامان آزادی شُد لاله گون از ما

ما حافظ آزادی و اسلام و قرآنیم

ما دَر پی آسایش و مِعراج انسانیم

الله اکبر، خُمینی رَهبر …

الله اکبر، خُمینی رَهبر …

ما دَر ره اسلام پیمان خون بَستیم

زَنجیر استعمار مَردانه بُگسَستیم

از دام اهریمَن با یاد حَق رَستیم

ما نَغمه ی الله اکبر بَر زبان داریم

ما چون خُمینی رَهبری روشن روان داریم

الله اکبر، خُمینی رَهبر …

الله اکبر، خُمینی رَهبر …

کد خبر 827896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha