سرود «برخیزید، برخیزید» همزمان با ورود امام به کشور در بهشت‌زهرا(س) اجرا شد و خطاب به شهیدان راه انقلاب بود با این مضمون که شهیدان برخیزید و ببینید همه خون‌ها و جان‌هایی که در این راه نثار شده به بار نشسته و امام انقلاب به میهن بازگشته است.

سرود

همشهری آنلاین- سمیراباباجانپور: سرود برخیزید را حمید شاهنگیان بر اساس شعری از حمید سبزواری ساخت. این سرود در حسینیه ارشاد در شرایط سخت و مخفیانه ساخته شد و از همان ابتدا قرار شد همزمان با سرود خمینی ‌ای امام، در زمان ورود رهبر انقلاب به میهن اجرا شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محمد گلریز که آن روزها جوانی ۳۰ساله بود و در گروه کر اجرای سرود برخیزید حضور داشت، آن روز را اینگونه روایت می‌کند: «با من تماس گرفتند که برای سرود برخیزید انتخاب ‌شده‌ام. آنقدر همه‌چیز سریع و مخفیانه شکل می‌گرفت که زمانی برای تمرین نداشتیم. ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ همزمان با ورود امام باید ۲ سرود اجرا می‌شد. یک سرود «خمینی ‌ای امام» در فرودگاه و سرود «برخیزید» در قطعه ۱۷ بهشت‌زهرا(س). گروه کر یک گروه ۶۰نفره از جوانان انقلابی پرشوری بود که سر از پا نمی‌شناختند. همه اعضای گروه نمی‌توانستیم با هم اجرا کنیم، چون مسیر فرودگاه تا بهشت‌زهرا(س) زیاد بود، نمی‌شد بعد از اجرا در فرودگاه سریع برگردیم و اجرای بعدی را داشته باشیم. برای همین ما را به دو گروه تقسیم کردند؛ ۳۰ نفر در فرودگاه خمینی ‌ای امام را اجرا کردند و ۳۰ نفر دیگر در بهشت‌زهرا(س) برخیزید را خواندیم.»

ماجرای سرودی که در بهشت زهرا (س) مقابل امام خوانده شد | محمد گلریز: همه دستپاچه شده بودیم

او درباره حال و هوای آن روز می‌گوید: «من در بهشت‌زهرا(س) بودم. شرایط سخت و خاص بود. قرار بود مقابل رهبر انقلاب بخوانیم. جمعیت زیاد بود. تا چشم کار می‌کرد آدم آمده بود. رفت‌وآمدها باعث شده بود گردوخاک همه‌جا را بپوشاند. جمعیت فشار می‌آورد. با این شرایط ایستادیم و اجرایمان را مقابل رهبر انجام دادیم. اتفاقاً سوتی هم دادیم. یادم هست همه دستپاچه و هیجان‌زده بودیم. رهبر گروه کر هم که نامش را در خاطر ندارم، مدام به ما جو و استرس می‌داد. چون ‌سازی‌ هم ما را همراهی نمی‌کرد، قرار شد اجرای سرود را با شمارش یک - دو ایشان آغاز کنیم. زمان اجرای سرود که رسید، ایشان به‌جای یک - دو، گفتند یک - دووو. این را که گفتند، جای صدای ما تغییر کرد و ناخواسته از گام دیگری که خیلی بالا هم بود، شروع به خواندن کردیم و همین سبب شد اوج کار خراب شود.»

ماجرای سرودی که در بهشت زهرا (س) مقابل امام خوانده شد | محمد گلریز: همه دستپاچه شده بودیم

قلب‌ها همه می‌تپید، مجریان برنامه در حال آماده‌سازی جایگاه بودند، علما در یک‌طرف نشسته‌اند، خبرنگاران و فیلمبرداران داخلی و خارجی در سکویی روبه‌روی جایگاه دوربین به‌دست ایستاده‌اند. سکوت همه‌جا را پرکرده است و تنها بانگ جوانان و نوجوانانی به گوش می‌رسد که همگی با هم می‌خوانند:

برخیزید برخیزید برخیزید

برخیزید ای شهیدان راه خدا
ای کرده بهر احیای حق جان فدا

کز قطره قطره‌ی خون پاک شما
می‌روید تا ابد در وطن لاله‌ها

برخیزید برخیزید

برخیزید رهبر آمد کنون در کنارتان
تا سازد غرقه در بوسه خاک مزارتان

تا گیرد خونبهای شهیدان ز اهرمن
باز آمد رهبر ما پی یاری وطن

برخیزید برخیزید

جاویدان زندگی جوشد از خاک هر شهید
باز روید لاله از تربت پاک هر شهید

ای انسان چون شهادت سر آغاز زندگیست
مرگ سرخ رمز آزادی و راز زندگیست

برخیزید برخیزید

برخیزید ای شهیدان راه خدا
ای کرده بهر احیای حق جان فدا

کز قطره قطره‌ی خون پاک شما
می‌روید تا ابد در وطن لاله‌ها

برخیزید برخیزید

در عالم مایه سرفرازی شهادت است
پیش ما مرگ در راه ایمان سعادت است

هر کس او در ره عدل و دین ره‌سپر شود
در این ره گر دهد جان ز کف زنده‌تر شود

برخیزید برخیزید

از دشت کربلا هر زمان آید این پیام
در راه عزت و افتخار و شرف قیام

تا انسان تن رها سازد از بند بندگی
عاشورا بر مجاهد دهد درس زندگی

کد خبر 827892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha