مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

ناهید محمدپور: ازدواج زودرس دختران، فقر، عدم علاقه بسیاری از خانواده‌ها به ادامه تحصیل فرزندان دخترشان و اختلافات پدران و مادران از جمله عوامل عمده ترک تحصیل دختران آذربایجان غربی است. البته مهاجرت را نیز باید به همه این دلایل افزود.

خانواده‌های زیادی هستند که به علت نبود کار و ... از مناطق روستایی به شهرها روی آورده و فرزندان خود را در هنگام مهاجرت به مدرسه نفرستاده‌اند و این باعث شده دانش آموز یک سال از تحصیل باز بماند و در بسیاری از مواقع حتی به ادامه تحصیل فکر نکند. 

 تحقیقات نشان داده است ترک تحصیل تنها به‌دلیل ضعف تحصیلی دانش‌آموزان نیست بلکه بیشتر از مشکلات اجتماعی و تحصیلی در مدارس ناشی می‌شود .البته عواملی چون ضعف امکانات خانواده‌ها، مدارس و ... بر این مشکلات می‌افزایند که البته این مشکلات در استان‌های محروم بیشتر دیده می‌شود. 

 در همین خصوص رضا کریمی، معاون آموزش و نوآوری استان آذربایجان غربی می‌گوید: در استان ما 2/10 درصد کودکان در محدوده مقطع ابتدایی و 3/5 درصد نوجوانان در محدوده مقطع راهنمایی لازم‌التعلیم هستند اما عملا از این نعمت محرومند. علت محرومیت آنان نیز شرایط جغرافیایی منطقه و پراکندگی و دشوارگذر بودن روستاها و همینطور باورهای فرهنگی و مشکلات اقتصادی است.

این مسئول همچنین با اشاره به فقر مالی خانواده‌ها از اشتغال دانش‌آموزان عشایری به کارهایی از جمله فرشبافی و چرای گوسفندان برای کمک به امرار معاش خانواده خبر داد و گفت: « 16 هزار و 769 دانش‌آموز ابتدایی، 3 هزار و 721 دانش‌آموز راهنمایی و 542 دانش‌آموز متوسطه در مدارس عشایری استان در حال ادامه تحصیل هستند.»

جعفر شرفخانی جامعه شناس ایلامی ساکن ارومیه در این ارتباط می‌گوید: شناخت علل ترک تحصیل مثل دیگر مسائل پیشرفت تحصیلی هنوز هم به دلیل این که متاثر از عواملی چون خود دانش آموز، خانواده، مدرسه و جامعه‌ای است که محصل در آن زندگی می‌کند، جزو مسائل دشوار محسوب می‌شود.

 اما در مناطق محروم نبود امکانات، فقر مالی، شرایط سکونت و حضور در عرصه کار و اشتغال بعد از اتمام تحصیلات و ازدواج ... پیشرفت بچه‌ها و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و احتمال این که این گونه افراد ترک تحصیل کنند، بیشتر است مخصوصا این مسائل در دختران بیشتر دیده می‌شود.

کریمی هم با اعلام اینکه در سال جاری اولویت اول ما افزایش پوشش تحصیلی است می‌گوید: با هماهنگی مناطق، از دی‌ماه سال 87 فرصت‌ها و تهدید‌های آموزشی مناطق شناسایی و برای آن برنامه ریزی شده است، به طوری که بتوانیم برای همه افراد واجب‌التعلیم امکان ادامه تحصیل را فراهم کنیم.

 به همین منظور با اجرا و توسعه طرح‌های روستا مرکزی، خوابگاه مرکزی، مدارس شبانه روزی و آموزش از راه دور تلاش خواهیم کرد که درصد پوشش واقعی خود را افزایش دهیم.

محرومیت دختران بیشتر از پسران 

 کریمی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: نسبت دانش‌آموزان دختر به پسر در این استان در سال‌های اخیر رشد فراوانی داشته است به‌طوری که این نسبت در مقطع ابتدایی 97/47 درصد و در راهنمائی 61/44 درصد می‌باشد، لذا در برنامه‌ریزی سال تحصیلی 89-88 نیز تلاش کردیم در ارائه آموزش‌های از راه دور، اولویت را به دانش‌آموزان دختر بدهیم.

البته در اختلاف نسبت دانش‌آموزان دختر و پسر شاید باورهای فرهنگی در بعضی از مناطق استان نیز بی‌تاثیر نباشد. وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد ترک تحصیل در مناطق پلدشت و پیرانشهر بوده و کمترین آنها را در شهرهای بوکان، میاندوآب و ارومیه است در ادامه گفت: درصد دانش آموزان ترک تحصیل کرده در دوره ابتدایی استان به یک درصد هم نمی‌رسد و این میزان در مقطع راهنمایی 5/1 درصد است که معمولا مشکلات اجتماعی و اقتصادی از عوامل اصلی آن است.

همشهری استانها

کد خبر 82776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز