اگر شما هم کم‌وبیش، بازی‌های فوتبال آسیایی قطر را دنبال کرده باشید، احتمالا در جریان باخت تیم مدعی ژاپن در مقابل عراق در هشتمین روز از این مسابقات قرار گرفته‌اید اما تصاویری که در رسانه‌ها چرخید، نه گل‌های زده یا خورده، بلکه احترام و عذرخواهی فوتبالیست‌های ژاپنی در پایان بازی از هوادارانشان بود.

ژاپن

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: راستی، چرا ژاپنی‌ها با بسیاری از مردم جهان این‌قدر تفاوت دارند؟ ۵عادت مردم ژاپن خواندنی است، عادت‌هایی که میان بسیاری از ژاپنی‌ها فراگیر است و اگر مردم هر سرزمینی، به آنها خو بگیرند، زندگی اجتماعی متفاوت‌تری را تجربه خواهند کرد.

  • بیش‌تر بخوانید:

آیا دنیای سفر رونق گرفته است؟

‌توالت را تمیز کنید

صحنه جمع‌کردن زباله، توسط تماشاگران ژاپنی را همه به‌خاطر داریم اما موضوع نظافت و اهمیت‌دادن به تمیزی، ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست. مثلا در فرهنگ ژاپنی، تمیزکردن کردن توالت، یک ارزش عالی و فضیلت به‌حساب می‌آید و این‌کار، ریشه عمیقی در ارزش‌های فرهنگی آنها دارد. ژاپنی‌ها حین انجام این کار، ذهن خود را هم از آلودگی‌ها پاک می‌کنند و معتقدند این کار، آنها را فروتن می‌کند و حتی ثروت هم برایشان به همراه خواهد داشت. تمیزکردن توالت، بزرگ و کوچک هم ندارد همه‌ اعضای خانواده به‌شکل چرخشی در آن سهیم هستند.

احترام به طبیعت

«فوروشیکی» به‌معنی «بسته‌بندی با پارچه» به‌جای استفاده از کیسه زباله و «مونتای‌نای» یعنی نفرت عمیق از مصرف‌گرایی! این دو فرهنگ، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا ژاپنی‌ها، به محیط‌زیست اطرافشان احترام ویژه‌ای بگذارند.

بازیافت

«کینت‌سوکی»، هنر سنتی تعمیر سفال‌های شکسته است که زشتی نواقص را زیبا و برجسته می‌کند. ژاپنی‌ها، این سنت را در زندگی خود هم ترویج داده‌اند و معتقدند با بازیافت وسایل به چرخه دوباره زندگی، باید نواقص زندگی را با اشتیاق بپذیرند.

هوشیاری

در فرهنگ ژاپنی، «کوکورو» به معنی هوشیاری است و آنها برای ذهن‌آگاهی و حضور در لحظه، ارزش قائل هستند. استفاده از تمرینات ذهن‌آگاهی در برنامه روزانه شما می‌تواند به کاهش استرس و بهبود سلامت روانی کمک کند.

سپاس

قدردانی یا همان تا کمر خم‌شدن، یعنی «گوجیدسو ساما» از عادت‌های ژاپنی‌هاست اما آنها علاوه بر احترام به یکدیگر، به ماهی، برنج و میوه‌هایی که می‌خورند، احترام می‌گذارند چون معتقدند آنها هم زنده هستند و به‌وجود ما خدمت می‌کنند.

کد خبر 827738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حسام IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 1
    ,😂از این بر اشغال جمع میکنند از اون بر آب های آلوده نیروگاه هسته ای شون رو به دریا میریزن ما ایرانی ها نیاز نیست از ژاپنی و غیره فرهنگ یاد بگیریم اگر فرهنگ اجداد خودمون رو زنده کنیم و یاد بگیریم صد پله بالا تر فرهنگ اون ها است
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 3
    لابد ما هم باید مثل ژاپنیا تا کمر خم شیم هر کشوری فرهنگ و رسومات خودش داره حالا مثلا یکی تا کمر خم بشه نشونه مودب بودنه؟ پس با این حساب بقیه کشورا به جز ژاپن و کره و چین که خم نمیشن بی ادبن