ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: اخراج آمریکایی‌ها که ذیل مسأله افول و شکسته شدن هژمونی آنان است، نتیجه پایداری جبهه مقاومت در منطقه است. کلید این موضوع و نقطه عطف مهم در این سیر را باید در مقابله با داعش دید که سردار سلیمانی و نیروهای مقاومت پرچمدار آن بودند.

ظهره‌وند

به گزارش همشهری آنلاین، در چندسال اخیر مسأله اخراج و لزوم بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه توسط بسیاری از دولت‌های غرب آسیا مطرح شد. شاید خروج آنان از افغانستان با تحمل هزینه‌های گزاف را یک نقطه عطف جدی در شکست‌های جدید آمریکایی‌ها در منطقه باید تفسیر کنیم. این روزها صحبت از بیرون رفتن آمریکایی‌ها از عراق مطرح شده و برای بررسی بهتر این مسأله و سیر و روند آن با ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و تحلیلگر مسائل منطقه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

اخراج آمریکایی‌ها نتیجه مقاومت است

ظهروه‌وند در ابتدا گفت: اخبار و مطالبی که این روزها درباب خروج آمریکایی‌ها از عراق مطرح می‌شود و سخنگوی پنتاگون هم به آن اشاره کرد، مستلزم بررسی در یک بستر است تا روند آن به خوبی درک و فهم شود. موضوع مهم این است که چنین اتفاقاتی تحت عنوان مسأله افول آمریکا و شکسته شدن هژمونی آن‌ها در منطقه است که دستاورد و نتیجه گفتمان مقاومت در منطقه است. حاصل مقاومت را ما امروزه با افول فیزیکی و نظامی آمریکا در خاورمیانه شاهد هستیم. کلید این موضوع و نقطه عطف مهم در این سیر را باید در مقابله با داعش دید که سردار سلیمانی و نیروهای مقاومت پرچمدار آن بودند و در این راستا شکست خوردن داعش از مقاومت را باید شکست آمریکا تفسیر کرد چرا که انعکاس آن خروج آمریکا و فرار آن‌ها از افغانستان شد.

آمریکا تا دقیقه 90 بازی خواهد کرد

وی افزود: نکته مهم این است که تا دقیقه 90 بازی که آمریکایی‌ها با پس‌گردنی از منطقه ما و حتی اروپا به شکل کامل خارج نشدند آنان سعی خواهند کرد که شیوه حضور خودشان را تغییر دهند و از این طریق استمرار ببخشند. به طور مثال امروزه در بحث عراق صحبت از جایگزینی نیروهای ائتلاف به جای خودشان در منطقه است! یعنی آمریکایی‌ها قصد دارند اخراج خودشان از عراق را با آوردن نیروهای ائتلاف که بخش اعظمش ناتو است پوشش دهند. چنین سیاستی را درباره اوکراین هم داشتند، به این شکل که امروزه گرچه خودش دیگر کمک خاصی به زلنسکی نمی‌کند؛ اما این خلأ را با وادار کردن انگلیس و آلمان به یاری رسانی به اوکراین پوشش داده است.

ظهره‌وند بیان کرد: تمام این قبیل اتفاقات را باید نتیجه پایداری مقاومت به مرکزیت ایران دانست که از قضا موضوع غزه در آن نقش برجسته و پررنگی داشت. موضوع ائتلاف دریایی علیه یمن یک نمایش مسخره بود که امروزه نشان داده شد چگونه شکست خورده است و در آن ائتلاف 8گانه فقط آمریکا و بریتانیا حاضر هستند که آن‌ها هم درحال عقب‌نشینی‌اند. اما همانطور که بیان شد برای آمریکا بازی 90دقیقه است تا زمانی که کامل از منطقه خارج نشوند خاورمیانه را رها نخواهند کرد. اقدام اخیر سپاه در موشک‌باران مواضع تروریست‌ها پیغامی به آمریکا بود که بداند ایران متوجه است که آمریکایی‌ها درحال بازسازی داعش و نیروهای تکفیری در سوریه یا افغانستان هستند.

کد خبر 827712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha