قضات سازمان ملل متحد بعدازظهر امروز جمعه ۲۶ ژانویه تصمیم خود را در مورد اقدامات فوری در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه جنایات رژیم اسرائیل در غزه، آن در میانه افزایش فشارهای داخلی و بین‌المللی به کابینه تل‌آویو صادر خواهد کرد.

لاهه

به گزارش همشهری‌ آنلاین «دادگاه امروز رای خود را در مورد امکان اعمال تدابیر فوری علیه اسرائیل در پی اتهامات آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی آن در جنگ علیه غزه صادر و رئیس دادگاه، قاضی جوآن دونوگو تصمیم هیأت ۱۷ نفره قضات را اعلام خواهد کرد»، این بیانیه امروز لاهه بود.

براساس گزارش‌های رسانه‌ای حکمی که دادگاه امروز صادر خواهد کرد بر مداخله فوری در غزه بنابر درخواست آفریقای جنوبی متمرکز خواهد بود. این دادگاه رای خود را ساعت ۱ بعدازظهر به وقت هلند (۱۲:۰۰ به وقت گرینویچ) در جلسه‌ای که انتظار می‌رود حدود یک ساعت طول بکشد، صادر خواهد کرد.

آفریقای جنوبی اواخر ماه دسامبر از رژیم اسرائیل به علت کشتار مردم فلسطین به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. پارلمان این کشور هم چند روز پیش از شکایت، به تعلیق روابط دیپلماتیک با تل‌آویو رأی داده و خواستار تعطیلی سفارت اسرائیل در پرتوریا شده بود.

از جمله اقداماتی که آفریقای جنوبی در شکایت خود خواستار آن شده بود، توقف فوری جنگ اسرائیل است. جنگی که امروز وارد صد و دوازدهمین روز خود شد و مناطق وسیعی را در نوار غزه ویران کرد؛ حملات اسرائیل منجر به شهادت حدود ۲۶۰۰۰ فلسطینی و بر جای ماندن ۶۵۰۰۰ مجروح شد.

پیشرفت روند این پرونده در لاهه، انتقادات داخلی علیه کابینه تل‌آویو را افزایش داد. روزنامه عبری اسرائیل هیوم روز گذشته گزارش داد که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو امروز نشست ویژه‌ای برای بررسی سناریوهای واکنش به تصمیم دادگاه لاهه برگزار خواهد کرد.

روزنامه یدیعوت آحارانوت هم به نقل از نتانیاهو گزارش داد که «دادگاه لاهه ما را متهم به نابودی مردم می‌کند و بنابراین پیچیدگی‌هایی در توقف جنگ و از سرگیری آن وجود خواهد داشت». طبق تحلیل‌ها در تل‌آویو، اهمیت خروجی دادگاه لاهه به قدری بالاست که رای علیه اسرائیل ممکن است منجر به افزایش فشارهای بین‌المللی و توقف جنگ شود.

سخنگوی کابینه تل‌آویو ایلان لوی در یک نشست خبری مجازی از طریق پلتفرم زوم با اعلان این نکته به خبرنگاران که «ما منتظر رای و تصمیم دادگاه خواهیم ماند»، اذعان می‌کند که «ما البته از دادگاه انتظار داریم که اتهامات نادرست و گمراه کننده آفریقای جنوبی را کاملاً رد کند».

«آمنون آبروموویت» تحلیلگر مسائل سیاسی در شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل آمنون آبروموویت هم با تاکید بر اینکه «نتانیاهو ما را به یک کشور ضعیف تبدیل کرده که قادر به مدیریت اوضاع نیست و باید دادگاهی شود» می‌گوید «تصور حضور اعضای سیرک [دولت ما] در دادگاه لاهه دقیقاً یک کابوس است».

باوجود آنکه اعضای کابینه نتانیاهو توسل به کمک‌های دیپلماتیک آمریکا علیه قضات دادگاه لاهه و وتوی هرگونه تصمیمی براساس رای آنان در شورای امنیت را راه‌حل مناسبی توصیف کرده‌اند، محافل سیاسی منطقه‌ای قبول آتش‌بس و پذیرش شروط جنبش حماس برای تبادل اسرا را به تل‌آویو توصیه می‌کنند.

کد خبر 827662
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    ....یقه شان رهانمی شود..