جزایر غول پیکر تولید هیدروژن سبز برای میزبانی ۱۰۰ گیگاوات باد فراساحلی آماده می‌شوند.

جزیره انرژی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از کلین تکنیکا، انتظار می‌رود صنعت بادی فراساحلی طی ۲۵ سال آینده با ۵۰۰ گیگاوات در آب تا سال ۲۰۵۰ راه‌اندازی شود. اینکه این میزان گیگاوات چه خواهد شد، مشخص نیست. در حال حاضر یک سرمایه‌گذاری جدید، راه ایده‌ای بلندپروازانه را باز کرده است.

سرمایه‌گذاری مورد بحث یک تجارت جدید به نام جزایر انرژی کپنهاگ راه‌اندازی کرده و سرمایه‌گذار اصلی «شرکای زیرساخت کپنهاگ» یا «CIP» است. این شرکت قبلا در اولین مزرعه بادی فراساحلی استونی در دریای بالتیک سرمایه‌گذاری کرده است.

CIP پیش‌بینی می‌کند که پروژه استونیایی ۱-۱.۵ گیگاوات تولید کند. این عدد برای اولین مزرعه بادی فراساحلی بسیار چشمگیر است، به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از پروژه‌های بادی فراساحلی هنوز خود را بر حسب مگاوات اندازه‌گیری می‌کنند.

جزایر انرژی کپنهاگ، با هدف ساخت ۱۰ قطب انرژی تجدیدپذیر فراساحلی برای تولید انرژی مجموعا ۱۰۰ گیگاوات، CIP را با سرمایه‌گذارانی از اروپا و امریکای شمالی را به یکدیگر متصل می‌کند. مکان راه‌اندازی توربین‌های بادی دریایی یا فراساحلی هنوز مشخص نیست، اما شرکا در حال حاضر به دریای شمال و دریای بالتیک به دلیل باد زیاد در این مناطق، چشم‌دوخته‌اند.

آن‌ها انتظار دارند که استفاده از مزارع بادی چند گیگاواتی فراساحلی در ده سال آینده به قانون بدل شود. البته صنعت بادی به سیستم‌های کارآمدتری برای انتقال این انرژی از اقیانوس به ساحل نیاز خواهد داشت.

اقتصادهای بزرگ برنامه‌هایی برای رسیدن به ظرفیت تولید بیش از ۵۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۵۰ دارند. دستیابی به این هدف مستلزم استقرار بیش از ۱۰ برابر توربین بادی فراساحلی تا ۲۵ سال آینده است. صنعت بادی فراساحلی نشان داده که می‌تواند گسترش پیدا کند، اما کاری که نمی‌تواند انجام دهد این است که مشکل گلوگاه انتقال انرژی را برطرف کند . اینجاست که مفهوم جزایر انرژی مطرح می‌شود.

امروزه، چالش اصلی بیشتر چگونگی ادغام انرژی بادی دریایی در مقیاس بزرگ در سیستم‌های انرژی جهانی است. اینجاست که هیدروژن سبز وارد می‌شود. هیدروژن سبز از طریق فرآیندهای الکترولیز آب با استفاده از انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود. ایده این است که از نیروی باد (یا هر منبع تجدیدپذیر دیگری) برای راه‌اندازی تجهیزات الکترولیز استفاده شود، در نتیجه گازی پرکاربرد و سالم‌تر از سوخت فسیلی برای سیستم‌های تولید غذا، داروسازی، متالورژی، پالایش و سایر فرآیندهای صنعتی فراهم می‌شود.

تبدیل برق به گاز یک حوزه نسبتا جدید اما به سرعت در حال رشد است. کلین تکنیکا اولین بار در سال ۲۰۱۵ به این ایده رسید. در سال ۲۰۲۰، اتصال بادی فراساحلی شروع به شکل‌گیری کرد و سهامداران انرژی جهانی نیز شروع به کشف ایده مکان‌یابی تاسیسات هیدروژن سبز در مزارع بادی فراساحلی کردند.

آن‌ها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که استقرار این فناوری‌ها در مقیاس بزرگ به کاهش هزینه‌ها برای جزایر انرژی آن‌ها کمک می‌کند، همچنین تکیه بر زنجیره‌های تامین محلی که از قبل برای پروژه‌های زیرساختی فراساحلی راه‌اندازی شده‌اند هم در این‌بار موثرند. به این طریق می‌توان انرژی تجدیدپذیر، نسبتا ارزان و با کمترین میزان آلایندگی تامین کرد.

کد خبر 827148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha