چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
۲ نفر

روبات‌ها درحال تبدیل شدن به یک واقعیت غیرقابل انکار در دنیا هستند. آینده‌ای تسخیرشده با روبات‌ها، بیش از همیشه به ما نزدیک است و این در عین هیجان‌انگیز بودن کمی هم ترسناک خواهد بود.

روبات تسلا

گزارش همشهری آنلاین: افزوده‌شدن هوش مصنوعی به چنین روبات‌هایی، همه ما را به یاد مجموعه فیلم‌های نابودگر (ترمیناتور) می‌اندازد! اما اینکه بسیاری از مشاغل خدماتی با حضور روبات‌های همه‌کاره از بین بروند هم وحشتناک است، اما در مجموع مزایای وجود روبات‌هایی که در امور پزشکی مانند جراحی از راه دور می‌توانند جان خیلی‌ها را نجات دهند را نمی‌توان انکار کرد. با این مقدمه، چند روبات معروف و عجیب را معرفی می‌کنیم.

روبات انسان‌نمای تسلا

قد: ۱۷۳ سانتیمتر

وزن: ۷۳ کیلوگرم

سرعت: ۸ کیلومتر در ساعت

شرکت تسلا متعلق به ایلان ماسک، اخیرا از روبات انسان‌نمای خود به‌نام Optimus Gen ۲، رونمایی کرده است. نمونه اولیه این روبات با پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی خود یعنی Optimus Gen-۱ همراه است. این روبات جدید علاوه بر اینکه ۱۰کیلوگرم سبک‌تر از نسخه قبلی است، ۳۰ درصد هم سرعت عمل بیشتری دارد و دارای حرکات بیشتری شبیه به انسان است. این روبات همچنین دارای محرک‌ها و حسگرهای طراحی‌شده بیشتری است. گردن این روبات دامنه حرکتی بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد و دست‌هایش با ۱۱درجه آزادی، حس لامسه بیشتر در تمام انگشتان ایجاد کرده است. چنین چیزی به روبات اجازه می‌دهد، اشیای ظریفی مانند تخم‌مرغ را به‌راحتی جابه‌جا کند.

دنیا روی انگشت روبات‌های دوپا می‌چرخد

روبات همه منظوره Unitree

قد: ۱۸۰ سانتیمتر

وزن: ۴۷ کیلوگرم

سرعت: ۵.۵ کیلومتر در ساعت

شرکت چینی روباتیک Unitree یک روبات انسان‌نما ساخته است که یکی از بهترین‌ها در حفظ تعادل در میان روبات‌های دوپا است. گفته می‌شود Unitree H۱ نخستین روبات انسان‌نمای همه منظوره است که ۹۰هزار دلار قیمت دارد. این روبات مجهز به دوربین عمق و لیدار سه‌بعدی بوده و قادر است محیط اطراف خود را به‌صورت سه‌بعدی ترسیم کند. این ویژگی به روبات اجازه می‌دهد تا درک دقیقی از اشیاء و سطوح نزدیک خود داشته باشد.

آسیمو ژاپنی

دنیا روی انگشت روبات‌های دوپا می‌چرخد

قد: ۱۳۰ سانتیمتر

وزن: ۴۸ کیلوگرم

سرعت: ۶ کیلومتر در ساعت

آسیمو توسط شرکت هوندا طراحی و ساخته شده است. از سال۲۰۱۵، آسیمو پیشرفته‌ترین روبات انسان‌نما در جهان محسوب می‌شود. آسیمو در سال۲۰۰۰معرفی شد تا یک دستیار سیار چندمنظوره باشد. این روبات با آرزوی کمک به افرادی که فاقد تحرک کامل هستند، ساخته شده است. آسیمو برای کار در محیط‌های واقعی با توانایی راه‌رفتن یا دویدن روی ۲پا تا سرعت ۶کیلومتر در ساعت طراحی شده است. یکی از این روبات‌های ژاپنی اکنون بخشی از جاذبه‌های نوآوری در دیزنی‌لند است و از سال۲۰۰۵ در یک نمایش ۱۵دقیقه‌ای نمایش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روبات سورنا

قد: ۱۷۰ سانتیمتر

وزن: ۶۸ کیلوگرم

سرعت: ۰.۷ کیلومتر در ساعت

روبات انسان‌نمای سورنا یک در سال۱۳۸۷ توسط دانشگاه تهران رونمایی شد. این روبات ۱۴۵سانتیمتر قد و ۴۵کیلوگرم وزن دارد و با ۱۲درجه آزادی در پایین‌تنه، ۸درجه آزادی دست‌ها و ۲درجه آزادی سر، مجموعا ۲۲درجه آزادی دارد. در ادامه، نسل‌های بعدی این روبات ایرانی ارائه شد که در سال۱۳۹۸، شاهد ارائه سورنا۴ با درجه آزادی۴۳ بودیم. این روبات از نظر امکانات به‌مراتب پیشرفته‌تر از نسل‌های پیشین خود است. انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) از «سورنا۴» به‌عنوان یکی از ۱۰روبات انسان‌نمای شاخص سال۲۰۲۰ میلادی نام برده است.

کد خبر 827102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha